شناسهٔ خبر: 27426573 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

امید مردم شرق گلستان به تدبیر دولت برای تکمیل سد چهل چای

اگرچه تصور خشکسالی و کم آبی برای استانی مانند گلستان که در ناحیه سبز و پرباران شمالی کشور واقع شده در اذهان عمومی دیگر نقاط کشور سخت است اما واقعیت تلخ آن است

صاحب‌خبر - اگرچه تصور خشکسالی و کم آبی برای استانی مانند گلستان که در ناحیه سبز و پرباران شمالی کشور واقع شده در اذهان عمومی دیگر نقاط کشور سخت است اما واقعیت تلخ آن است که بخش زیادی از این استان بویژه نواحی شرق و شمال آن که اقلیم خشک و بیابانی دارند، سال هاست با مشکل کمبود منابع آبی و خشکسالی مواجه است.
کشاورزان این دیار کمتر توسعه یافته که از یک دهه پیش تاکنون هر ساله با چشم خود کاهش بارش ها، سخت شدن استحصال منابع آب زیرزمینی به دلیل افزایش عمق دسترسی به آن و متعاقب آن خشکسالی را نظاره گر بودند، اکنون شهروندان این منطقه را نیز همراه خود دارند که سایه سنگین کم آبی و خشکسالی، تامین آب شرب آنان را هم با مشکل مواجه کرده است.
با این تفاسیر، مردم و کشاورزان منطقه شرق گلستان که ذهنیت پر آبی و سرسبزی این استان، کمتر تصور کم آبی و خشکسالی های مکرر را برای ساکنان این دیار تداعی می کرد، اکنون نگاهشان به سد در حال احداث نرماب چهل چای مینودشت دوخته شده تا با بهره برداری از آن، مشکل کمبود آب شرب و کشاورزی منطقه رفع شود.
بدون تردید نگاه و امید مردم این دیار، امروز به دست دولت تدبیر و امید و نیز بخش مشارکت کننده در احداث سد نرماب چهل چای است که با تامین اعتبار مورد نیاز و تسریع در عملیات اجرایی آن، سایه سنگین کم آبی را از این دیار و مردمان آن بردارند.
اگرچه گفته می شود، ایده اولیه احداث سد نرماب چهل چای مینودشت به قبل از انقلاب و سال 1350 هجری شمسی بر می گردد اما کار مطالعات اولیه آن بر اساس پیگیری مسئولان منطقه ای و استانی بین سال های 1375 تا 1381 انجام و مطالعات تکمیلی و انجام طراحی آن در سال های 82 تا 85 به پایان رسید.
پس از انجام مطالعات و طراحی سد نرماب چهل چای، دستور اجرای آن با مشارکت 15 درصدی دولت و 85 درصد فاینانس در جریان سفر هیات دولت وقت به استان گلستان درسال 1386 تصویب و متعاقب آن توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ابلاغ و سال بعد نیز دارای ردیف بودجه مستقل شد.
با این حال عملیات اجرایی این طرح بزرگ ملی با اعتبار پیش بینی شده اولیه چهار هزار میلیارد ریال در سال 1391 بر روی سه رودخانه نرماب، چهل چای و خرمالو در شهرستان مینودشت آغاز شد.
این سد مخزنی که از نوع خاکی همگن به ارتفاع 60 متر و حجم مخزن 115 میلیون متر مکعب آب است با هدف کنترل و ذخیره سیلاب، توسعه و بهبود کشاورزی در زمین های زیرپوشش، استفاده صحیح از منابع آب زیر زمینی و تلفیق آن با آب سطحی، تامین آب شرب و کشاورزی منطقه، توسعه صنعت گردشگری و تولید برق توسط وزارت نیرو و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در حال احداث است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان درحاشیه بازدید یازدهم مرداد امسال وزیر نیرو از سد نرماب چهل چای به خبرنگار ایرنا گفت: برای عملیات اجرایی این سد که 76 درصد پیشرفت فیزیکی دارد تا الان 6 هزار میلیارد ریال هزینه شده و تکمیل آن به پنج هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.
علی نظری افزود: این سد از محل ماده 56 و تنها طرح بزرگ در کشور است که با پیش بینی هزینه 11 هزار میلیارد ریالی که 15 درصد سهم دولت و 85 درصد سهم سرمایه گذار است، در حال اجرا می باشد.
وی اضافه کرد: حجم ذخیره آب مخزن سد نرماب چهل چای 115 میلیون متر مکعب و حجم تنظیم آب آن نیز 175 میلیون متر مکعب است که با بهره برداری از آن علاوه بر تامین آب شرب چهار شهر و 130 روستای شرق استان گلستان، آب مورد نیاز 18 هزار هکتار اراضی زراعی پایین دست این سد نیز تامین می شود.
نظری افزود: همچنین از ظرفیت این سد مقدار 65 میلیون متر مکعب برای تقویت آب سد وشمگیر گلستان پیش بینی شده که آب مورد نیاز بخش قابل توجهی از اراضی پایین دست این سد نیز تامین می شود.
وی تصریح کرد: علاوه بر این، احداث دو نیروگاه برق آبی هر کدام با ظرفیت تولید 2 مگاوات برق از محل این سد پیش بینی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان می گوید که در صورت تخصیص اعتبارات لازم، عملیات اجرایی این طرح ملی در سال 98 پایان یافته و ابگیری می شود و عمر مفید آن حداقل 50 سال پیش بینی شده است.
نماینده مردم چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه درشرق گلستان نیز در خصوص اهمیت سد نرماب چهل چای و ضرورت تسریع در تکمیل آن به ایرنا گفت: با بهره برداری از این سد مشکل آب شرب حداقل یک سوم جمعیت این استان که در مناطق شرقی آن سکونت دارند، رفع می شود.
شهرام کوسه غراوی افزود: یکی از علل کندی اجرای طرح، عدم انجام تعهدات مالی توسط دولت و وزارت نیرو بوده که تاکنون سهم یکهزارو 240 میلیارد ریالی خود را پرداخت نکرده اند.
وی با اشاره به آبرسانی سیار به 50 روستای شهرستان مرزی مراوه تپه اضافه کرد: با بهره برداری از سد نرماب چهل چای مشکل آب شرب این روستاها و دیگر روستاهای واقع در نوار مرزی شرق گلستان که مجموعا 130 روستا می شوند، رفع می شود.
کوسه غراوی تصریح کرد: درجریان سفر اخیر وزیر نیرو و بازدید از این سد، وی قول مساعد برای تخصیص اعتبارات لازم برای تکمیل و آبگیری آن تا سال 98 را داد که امیدواریم با تحقق این وعده ها، نگرانی و مشکلات مردم و کشاورزان منطقه در حوزه آب رفع شود.
مدیر طرح سد نرماب چهل چای نیز در این خصوص به ایرنا گفت: با بهره برداری از سد نرماب چهل چای و بارش های سالانه درمنطقه، آب شرب چهار شهر گالیکش، مینودشت، گنبدکاووس، اینچه برون و نیز 130 روستای منطقه که بیشتر در نوار مرزی دو شهرستان گنبد و مراوه تپه واقع اند، تامین می شود.
مهدی ضیایی افزود: علاوه بر آب شرب، آب مورد نیاز 18 هزار هکتار اراضی پایین دست سد و بخشی از آب مورد نیاز سد وشمگیر آق قلا از آب سد نرماب چهل چای تامین می شود.
مدیر امور منابع آب سه شهرستان گنبدکاووس، مینودشت و گالیکش در شرق گلستان نیز در این خصوص به ایرنا گفت: در راستای فراهم کردن مقدمات استفاده از منابع آب سد نرماب چهل چای، عملیات احداث منبع بتنی ذخیره آب با حجم 50 هزار متر مکعب و تصفیه خانه جانبی آن با اعتبار 120 میلیارد ریال در مینودشت آغاز شده است.
حسین قنبری با بیان اینکه هم اکنون بخش قابل توجهی از آب شرب شهرهای منطقه از منابع زیر زمینی تامین می شود، افزود: با تکمیل سد نرماب چهل چای و تامین آب شرب منطقه، می توان از استحصال بی رویه منابع آب زیرزمینی جلوگیری کرد.
به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان وزیر نیرو هم 11 مرداد امسال در حاشیه بازدید از سد نرماب چهل چای مینودشت، با قدردانی از تلاش قرارگاه خاتم الانبیا برای فعال نگهداشتن این پروژه ملی که نقش مهمی در تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی گلستان دارد، گفت: امسال دولت برای این پروژه 200 میلیارد ریال تخصیص کامل داد و تا دو برابر این اعتبار نیز تا پایان سال تخصیص می دهد.
وی افزود: دولت برای سال آینده نیز مبلغ 250 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی می کند تا این سد آماده آبگیری و بهره برداری شود.
با این همه و به اعتقاد کارشناسان، استان گلستان بویژه در نواحی شمالی و شرقی از اقلیم خشک و نیمه خشک با بارش سالانه 250 میلیمتر برخوردار است که با توجه به کاهش بارش ها و خشکسالی های اخیر، تکمیل سد نرماب چهل چای برای تامین بخش قابل توجهی از آب شرب و کشاورزی منطقه از نیازهای اساسی آن محسوب می شود.
نیمی از جمعیت حدود یک میلیون و 900 هزار نفری استان گلستان در هفت شهرستان واقع در شرق این استان سکونت دارند.
/3039/1860
انتهای پیام

نظر شما