شناسهٔ خبر: 27426340 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از حمله به دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه تهران تا آخرین جزئیات پرتاب ماهواره دانشگاه امیرکبیر

وزارت علوم این هفته با اخبار متنوعی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

صاحب‌خبر -

خبر جمعه صبح///از حمله به دفتر بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تا آخرین جزئیات پرتاب ماهواره دانشگاه امیرکبیربه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

صنعت منتظر نمی‌ماند تا دانشگاه به سمتش برود

محمد تقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: در زمان هشت سال دفاع مقدس مشکلات جدی‌تری وجود داشت که پا پس نکشیدیم ولی الان در جنگ اقتصادی قرار داریم که با تجارب سنوات گذشته با این جنگ هم مقابله خواهیم کرد.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به اینکه باید صرفه‌جویی در هزینه‌ها با حذف هزینه‌های زائد انجام شود، ادامه داد: باید راهبرد افزایش درآمد و کاهش هزینه‌ها را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه باید برای صرفه‌جویی در واحد‌ها و دانشکده‌های مختلف بسته‌های تشویقی در نظر گرفت، افزود: با برنامه‌ریزی درست می‌توان صرفه‌جویی کرد بدون اینکه نارضایتی ایجاد شود.

ماهواره دانشگاه امیرکبیر چه زمانی به فضا پرتاب می‌شود؟

احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت:این ماهواره برای کاربردهایی مانند سنجش از راه دور خواهد داشت و در قالب یک طرح بزرگ ملی و با مشارکت چندین دانشگاه اجرا می شود که امیدواریم سال آینده شاهد انعقاد قراردادهای مربوطه باشیم.

معتمدی درباره زمان دقیق پرتاب این ماهواره تصریح کرد: در این باره چیزی نمی دانم و این مربوط به سازمان فضایی است و قطعا پس از چک شدن کامل این ماهواره توسط سازمان فضایی و دریافت استاندارد های کامل پرتاب می شود.

تدوین طرح مهارت‌افزایی و ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت: تدوین طرح مهارت‌افزایی و ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان با تمرکز در مقطع کارشناسی و ابلاغ قریب‌الوقوع و تقویت و تعامل بسیار موثر روابط درون ستادی میان حوزه‌های مختلف آموزش، پژوهش و فناوری یکی دیگر از کارهای صورت گرفته در وزارت علوم در بخش معاونت آموزشی است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: تقویت ارتباط میان ستاد تصمیم‌گیر وزارت با نهاد خصوصی مانند اتحادیه موسسات غیر دولتی با هدف نظارت غیر مستقیم به عملکرد این موسسات یکی از فعالیت‌های مهم وزارت علوم است.

ارز دولتی به دانشجویان فرصت مطالعاتی تخصیصی یابد

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران گفت: اکنون از دولت درخواست کرده ایم، دانشجویانی که به فرصت های مطالعاتی اعزام می شوند بتوانند از ارز دولتی استفاده کنند چرا که اگر این کار انجام نشود به مشکل بزرگی برمی خوریم و این درخواست ۱۳ دانشگاه برتر کشور است و آماده هستیم تا درخواست ها را تقدیم دولت کنیم.

ماجرای حمله به دفتر بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران چه بود؟

یک منبع آگاه به دنبال حمله به دفتر بسیج دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت:  حراست دانشکده هیچ کدام از اعضای بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی را راه ندادند و حتی آنهایی را که داخل دفتر بسیج هم بودند از دانشکده خارج و اقدام به تصرف دفتر بسیج خواهران کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه حراست دانشگاه به طرز وحشتناکی به سمت دفتر بسیج هجوم برد و اموال و اسناد بسیج دانشجویی را به بیرون پرتاپ کرد.

این منبع آگاه افزود: این کار بدون هماهنگی مسئولان دانشگاه اتفاق افتاد و آنها اقدام به تخلیه و تصرف دفتر بسیج کردند، در حال حاضر هم با توجه به اینکه حراست دانشگاه اجازه ورود به ما نمی‌داد به دانشکده وارد شدیم ولی با دفتر خالی شده‌ای روبرو شدیم که قفل جدیدی روی آن زده‌اند.

انتخاب رشته بیش از ۱۱ هزار داوطلب کارشناسی ناپیوسته بدون آزمون ۹۷

توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت:فرآیند انتخاب رشته کارشناسی ناپیوسته بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی سال 97 ، برای سومین بار تا هفته دیگر تمدید شده است و ثبت نام از طریق سایت سازمان سنجش انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تا ساعت 9 صبح ( سه شنبه 23 مرداد ) 11 هزار و 20 داوطلب نسبت به انتخاب رشته 44 کد رشته، بدون آزمون و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی اقدام کرده‌اند.

توکلی گفت: اسامی پذیرفته شدگان بدون آزمون بر اساس سوابق تحصیلی کارشناسی ناپیوسته سال 97 ، دهه اول شهریور ماه از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود.

شرکت‌های دانش بنیان؛ اصلی‌ترین مسیر تبدیل دانش به ثروت

منصور غلامی وزیر علوم گفت: مسیر تبدیل دانش به ثروت از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان به نتیجه می‌رسد و تلاش ما در وزارتخانه دوچندان کردن این حمایت‌هاست.

وی با بیان اینکه تا به امروز حمایت‌های خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان شده است، اظهار کرد: باید بسترهای حمایتی از شرکت‌ها را افزایش دهیم و یکی از برنامه‌های اصلی وزارت علوم افزایش حمایت‌ها در راستای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان است.

غلامی درباره نقش کلیدی شرکت‌های دانش بنیان در زمان اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: راهکار وزارت علوم عبور از این تحریم‌ها و حرکت به سمت بهره‌مندی از توانمندی علمی فناوران است.

بیش از ۳۰ درصد استادان دانشگاه تهران دو تابعیتی هستند

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در خصوص جذب اساتید دوتابعیتی در این دانشگاه گفت: در واقع یکی از برنامه های ما جذب اساتید ایرانی خارج از کشور در این دانشگاه است.

وی ادامه داد:  محدود کردن این کار به ضرر دانشگاه می شود زیرا متخصصینی که وارد کشور می شوند تابعیت خارجی دارند و از این رو نمی شود تابعیت این افراد را تغییر داد و این خود باعث محدودیت در کار دانشگاه می شود.

بخشنامه جدید بانک مرکزی، مبنای پرداخت ارز دانشجویی است

سازمان امور دانشجویان وزارت علوم طی اطلاعیه‌ای درباره ارز دانشجویی اعلام کرد: با توجه به خبر‌های منتشر شده درباره نحوه پرداخت ارز دانشجویی به اطلاع می‌رساند که در شرایط فعلی مبنای پرداخت ارز دانشجویی، بخشنامه جدید بانک مرکزی (موارد ۴۵ گانه تامین ارز بابت مصارف ارزی) است.

از این رو در راستای جلوگیری از سر در گمی متقاضیان، درباره نحوه پرداخت ارز دانشجویی، تنها بخشنامه بانک مرکزی ملاک و اصل است.

انتهای پیام/

نظر شما