شناسهٔ خبر: 27426190 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دفاع مقدس؛ مهم ترین رویداد تاریخ ایران

امام جمعه موقت تهران هشت سال دفاع مقدس را مهم ترین رویداد تاریخ چند هزار ساله ایران دانست.

صاحب‌خبر -

دفاع مقدس؛ مهم ترین رویداد تاریخ چند هزار ساله ایرانبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا­وسیما، امام جمعه موقت تهران از رئیس کل بانک مرکزی خواست برای اصلاح نظام بانکی و کنترل دارایی های خارجی بانک مرکزی و همچنین نظارت هر چه بیشتر بر بانک های خصوصی به طور جدی وارد عمل شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران به مناسبت های ماه ذی الحجه از جمله روز عرفه اشاره کرد و از مردم خواست مراسم امسال را نیز همچون گذشته باشکوه برگزار کنند.
وی همچنین از مردم خواست در نماز عید سعید قربان هم آنطور که شایسته این روز مهم است حضور داشته باشند .
امام جمعه موقت تهران با گرامیداشت یاد شهدای منا گفت: این شهدای مظلوم قربانی بی درایتی، سوء مدیریت و یا توطئه های رژیم خونریز آل سعود شدند، همان رژیمی که دست جنایتکارش آغشته به خون کودکان مظلوم یمن و زنان و مردان مظلوم مسلمان است.
ابوترابی فرد از درگاه الهی نزول بلا بر این مزدوران استکبار جهانی را خواستار شد و برای پیروزی همراه با اقتدار امت اسلامی و ملت مظلوم و مقاوم یمن، سوریه و فلسطین از درگاه خداوند طلب کمک کرد.
امام جمعه موقت تهران گفت : در این روزها شاهد انتصاب رئیس کل بانک مرکزی بودیم؛ ضمن آرزوی توفیق برای این برادر ارجمند امیدواریم برای اصلاح نظام بانکی کشور، قدم های اساسی و مبنایی برداشته شود .
وی با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب از دولت در خصوص اصلاح نظام بانکی افزود : این کار بزرگ نیازمند برنامه ریزی و استفاده از نخبگان علمی و اجماع نخبگان علمی و سیاسی است .
خطیب جمعه تهران گفت : سه قوه باید با عزم جدی و با نگاه بلندمدت، مسأله اصلاح نظام بانکی را در دستور کار خود قرار دهند و باید عزم جدی معطوف به فراهم کردن زمینه استقلال بانک مرکزی باشد و رئیس کل بانک مرکزی باید بسیار شفاف این موضوع را از دولت و مجلس مطالبه کند چرا که بدون مطالبه نمی توان بر مشکلات جدی فراروی نظام بانکی غالب شد .
ابوترابی فرد با اشاره به اینکه اصلاح نظام بانکی راه را برای رشد اقتصاد ملی هموار خواهد کرد افزود : پایه پولی کشور اجزائی دارد که یکی از اجزاء آن، خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی است و باید اراده بانک مرکزی بر افزایش نیافتن این دارایی های خارجی باشد چرا که همگان بر این سیاست اتفاق نظر دارند.
وی گفت : در این حوزه قانون تصویب کرده ایم اما عمل نشد؛ باید با برنامه جدی، افزایش دارایی های خارجی بانک مرکزی کنترل شود و این کنترل رابطه مستقیمی با کنترل هزینه های مالی دولت دارد .
خطیب جمعه تهران افزود : اگر دولت یله و رها شود و به افزایش هزینه های خود بپردازد و اگر مدیریت کاهش هزینه و ارتقای بهره وری در دستور کار دولت قرار نگیرد مشکل آفرین می شود و پایه پولی افزایش می یابد .
ابوترابی فرد گفت: باید دولت با برنامه ریزی درباره پرداخت بدهی های انباشت شده خود قدم بردارد و مانع رشد بدهی های دولت به بانک مرکزی شود .
وی افزود : موضوع دیگر خالص بدهی بانک ها به بانک مرکزی است که در این خصوص چالش داریم چرا که ما بانک های خصوصی را بدون ضابطه خلق کرده ایم در حالی که ابزارهای لازم برای نظارت بر عملکرد این بانک ها را در اختیار نداشتیم و شاهد افزایش بدهی بی رویه بانک های خصوصی هستیم که در طول یک سال از 120 هزار به 200 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد .
خطیب جمعه تهران گفت : رئیس کل بانک مرکزی با ابزار مناسب و با ابزارهای نظارتی و کارآمد باید بر عملکرد بانک های خصوصی نظارت جدی داشته باشد و از رئیس کل بانک مرکزی انتظار می رود با برنامه ریزی مناسب برای هدایت منابع به سمت واقعیت اقتصاد و رشد تولید ناخالص داخلی اقدام کند.
وی افزود: هر چند امروز با مشکلاتی در خصوص ارز مواجه هستیم اما با آن مشکلاتی که دیگر کشورها دارند رو به رو نیستیم چرا که برخی کشورها بدهی خارجی سنگینی دارند؛ برخی کشورهای همسایه ما که امروز شاهد کاهش ارزش پول ملی آنها هستیم امروز بیش از 400 میلیارد دلار بدهی خارجی دارند.
ابوترابی فرد گفت : جمهوری اسلامی ایران امروز کمترین بدهی خارجی را دارد و بدهی خارجی میان مدت و بلندمدت حداکثر 11 میلیارد دلار است و این یعنی صفر.
وی افزود : در کنار این موقعیت که می تواند راه را برای حرکت اقتصاد هموار کند از ظرفیت های بالایی برای خلق ثروت و تولید ارز برخورداریم .
خطیب جمعه تهران درباره منابع عظیم کشور به ویژه در بحث محصولات پالایشگاهی گفت : اگر تحریم باعث شود به سمت تبدیل نفت خام به فرآورده های با ارزش بالا شویم راه بلندی را در پیش گرفته ایم چرا که امکان تحریم این کالاها برای دشمن سخت است و کالاهایی را که در داخل به آن نیاز نداریم می توانیم صادر کنیم و تراز تجاری خود را به طور معناداری افزایش دهیم .
ابوترابی فرد گفت : ما کشوری ثروتمند هستیم و گمان نکنیم با افزایش نرخ ارز یک اقتصاد بزرگ به نام اقتصاد ایران که جزو 20 اقتصاد اول دنیاست با مشکل رو به رو می شود.
وی ادامه داد: ما از قدرت بالایی برای برون رفت از این تنگناها برخورداریم مشروط بر اینکه تصمیمات درست بگیریم .
ابوترابی فرد افزود : همانطور که رهبری فرمودند در چند ماه ابتدایی سال تصمیمات غلطی اتخاذ شد و اهل نظر هم بطلان این تصمیمات را اعلام کردند .
وی گفت : آزادگان عزیز ما در طول ده سال اسارت یک تصمیم راهبردی غلط نگرفتند چون اهل عقل، علم و مشورت بودند و زیر فشار دشمن تصمیمات عاقلانه گرفتند.
ابوترابی فرد افزود: در موصل 4 وقتی برای زیارت نجف و کربلا برنامه ریزی شد جلسه ای میان آزادگان ما با افسر بعثی برگزار شد و توافقنامه ای به امضای افسر بعثی رسید و بر اساس یک بند از این توافقنامه قرار شد که بعثی ها در این سفر استفاده تبلیغاتی برای رئیس جمهور عراق و کشور عراق نکنند و افسر عراقی هم این بند را امضا کرد .
وی گفت : وقتی که آزادگان ما از حرم حضرت امیر(ع) بیرون آمدند دیدند روی اتوبوس ها عکس صدام نصب شده است و همانجا گفتند ما سوار نمی شویم تا عکس صدام را بردارید و آنجا نمی توانستند جلو مردم به آزادگان ما فشار بیاورند و آنها را قتل عام کنند و مجبور شدند عکس صدام را از روی شیشه بردارند و برخی عکس ها در زمان برداشتن پاره شد؛ این است شجاعت مردان دلیر شما .
خطیب جمعه تهران افزود : رهبر معظم انقلاب همیشه می فرمایند که با دشمن با قدرت صحبت کنید و آزادگان ما در دوران اسارت شجاع بودند .
ابوترابی فرد گفت : بنشینید و فکر کنید و مشورت کنید و تصمیمات اقتصادی امروز کشور باید تصمیماتی باشد که اجماع علمی و حمایت همه نخبگان سیاسی را داشته باشد و ما می توانیم به سرعت از مشکلات امروز خارج شویم مشروط بر اینکه سیاست های خود را درست اصلاح کنیم .
وی افزود : آقای رئیس کل، با دستور زید و عمر یک مدیر را منصوب و یا عزل نکنید؛ شما مسئول و پاسخگو هستید و باید مسئولیت ها را به دست مدیران عالم، باتجربه، متعهد و به تعبیر قرآن، حفیظ و علیم بسپارید و کشور این سرمایه ها را در اختیار دارد .
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه قانون پولی و بانکی کشور مربوط به سال 51 است گفت : باید لایحه ای متناسب به مجلس تقدیم شود تا بتوان این قانون را با شرایط امروز اصلاح کرد .
وی افزود: هدفگذاری بانک مرکزی باید در راستای رشد تولید ناخالص داخلی برای ثبات نرخ ارز در کشور و جلوگیری از تکانه های سخت در میان مدت و بلندمدت باشد و کشور دیگر ظرفیت تکانه های ارزی را ندارد و با برنامه ریزی صحیح می توان مسیر را اصلاح کرد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در خطبه نخست نماز جمعه تهران افزود: در سالروز بازگشت ستاره های پرفروغ آسمان ایران،­ فرزندان سلحشور امت اسلام، مجاهدان راه خدا، آزادگان مقاوم و صبور و افتخار آفرین قرار داریم.
وی گفت:­ شخصیت هایی که رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی از آنان به الماس های درخشان و گهرهای گرانبهای تربیت یافته در فراز و نشیب های سخت دفاع مقدس یاد کردند.
ابوترابی فرد ادامه داد: آزادگان به تعبیر رهبر انقلاب ذخیره انقلاب اسلامی هستند و­ بدون تردید پس از ظهور اسلام و پذیرش آن ازجانب ملت ایران دفاع مقدس مهم ترین رویداد تاریخ چند هزار ساله کشور ماست.
وی گفت: رویدادی که ملت ایران را در قله هایی از اقتدار سیاسی، علمی، امنیتی، دفاعی­ و اقتصادی قرار داد تا راه برای رسیدن به قله های پیشرفت برای امت اسلام هموار شود.
خطیب جمعه تهران تصریح کرد: بدون تردید­ باید گفت، اگر دفاع مقدس نبود امروز عراق به دست مدیران و مسئولان برآمده از اراده ملت عراق اداره نمی شد و یک نظام سیاسی مستقل مدیریت این کشور را در دست نمی گرفت.
ابوترابی فرد افزود: اگر دفاع مقدس نبود امروز لبنان به نماد اقتدار امت عرب و مهد خلق مقاومت اسلامی مبدل نمی شد، همچنین سوریه، یمن، فلسطین و غزه مشت گره شده ای بر سینه استکبار نبودند.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: در دفاع مقدس برگ های زرینی خلق شد که از زیباترین آنها برگ زرین اسارت است، مردانی که تا آخرین گلوله خویش جنگیدند و­ مبارزه ای سخت را به نمایش گذاشتند و در نهایت­ با آنکه بی صبرانه در انتظار شهادت بودند­ خدای سبحان­ اسارت و­ آزادگی را برای آنان مقرر کرد­ ­تا پیام آور خون شهیدان باشند.
ابوترابی فرد تصریح کرد: دشمن اذعان می داشت که مردان سلحشوری در این اسارتگاه ها قدم گذاشتند، مردانی که در طول سال های اسارت حسرت یک آه را به دل دشمن گذاشتند.
وی افزود:­ ­آزادگان در ابتدای اسارت­ اول رابطه خود را با خدا محکم کردند، ایمان آنها در میدان نبرد تجلی یافت و­ مقاومت در اسارت­ ­ثمره اجابت دعوت خدا و پیامبر­ بود لذا آزادگان با یک راهبرد دقیق­ که سید آزادگان بر آن اصرار داشت به تحکیم ارتباط خود با خدا اهتمام ورزیدند.
امام جمعه موقت تهران گفت: خدا آزادگان را برای مجاهدت در راهش برگزید و آنها خدا را دوست داشتند چون در مسیر بندگی او قدم می گذاشتند.
وی ادامه داد:­ ­آزادگان­ یکی از وظایف مهم خود را خدمت به یکدیگر می دانستند­ و امروز همه مسئولان و آحاد مردم هم باید در این زمینه به فهم دقیق برسند که­ مفهوم اصلی ایمان خدمت به خلق خداست.
خطیب جمعه تهران گفت: شرکت کنندگان در نماز جمعه هم باید پیشگام وحدت باشند و با افرادی که احیانا نقد دارند با احترام و ادب برخورد کنند، جامعه امروز ما نیازمند­ توسعه اخلاق آزادگان است.
وی افزود:­ مسلمان باید نفوذناپذیر، سخت، مستحکم و استوار باشد، همه باید بدانیم که مقابله با دشمن هزینه دارد و همه کشورها هم برای حفظ منافع خود تلاش می کنند، اما هزینه­ ایستادگی و مقاومت به مراتب از هزینه تسلیم کمتر است.
ابوترابی فرد تاکید کرد: رهبر انقلاب اسلامی نماد عزت امت اسلام در برابر رژیم منحوس امریکا هستند و این عزت راه رسیدن به پیروزی است و آزادگان با همین عزت این همه عظمت را خلق کردند، چنانکه عراقی بارها می گفتند که ما در دست شما اسیر بودیم.
امام جمعه موقت تهران­ با اشاره به اینکه همه ما باید مبلغ اخلاق­ و مقابله با دشمن باشیم افزود: بیش از 40 هزار دانشجو با صدها استاد در سراسر کشور در نظام علمی حرکت می کنند و امروز هر صاحب علم و دانشی باید برای دیگران معلم اخلاق باشد چنانکه آزادگان مبلغ اخلاق مداری در اردوگاه ها بودند.
وی گفت:­ ­اسارت قبله ارزش ها بود و­ آزادگان اسارت را به بهشت خدمت به خدا، ایثار، استقامت و مجاهدت تبدیل کردند و ملت عزیزما باید از این آموزگاران استقامت درس بگیرد.

 

نظر شما