شناسهٔ خبر: 27426016 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

اویل‌پرایس بررسی کرد:

آینده رابطه نفتی ایران و چین/ پول‌های نفتی چین چقدر قابل اتکا هستند؟

یک مقام چینی اعلام کرده، شرکت‌های چینی در هر شرایطی به نفت ایران نیاز دارند و تجارت نفت و گاز هیچ ارتباطی به ایالات متحده آمریکا ندارد.

صاحب‌خبر -

تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز شده و مقامات آمریکایی از خریداران نفت ایران خواسته‌اند تا خرید خود را به صفر برسانند. روز دوشنبه رئیس فدراسیون صنعت نفت و فرآورده‌های شیمیایی چین اعلام کرد: شرکت‌های چینی در هر شرایطی به نفت ایران نیاز دارند و همچنان به خرید از این کشور ادامه خواهند داد. چین به تحریم‎‌های آمریکا علیه ایران توجهی نمی‌کند. این یک روال طبیعی میان ایران و چین است و تجارت نفت و گاز هیچ ارتباطی به ایالات متحده آمریکا ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، وی در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر توتال و دیگر شرکت‌های اروپایی به دلیل تحریم‌های آمریکا مجبور باشند بخش انرژی ایران را ترک کنند، شرکت‌های چینی و روسی آماده هستند تا جایگزین آنها شوند. بنابراین به نظر نمی‌رسد که مشکلی بر سر راه ایران در رابطه با سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز و حفاری وجود داشته باشد.

یک هفته پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، شرکت توتال اعلام کرد اگر معافیت‌های لازم را از مقامات آمریکا، فرانسه و اتحادیه اروپا دریافت نکند، پیش از ماه نوامبر از ایران خارج خواهد شد.

اتحادیه اروپا مقررات مسدود کردن تحریم‌ها را برای حفاظت از شرکت‌هایی که با ایران همکاری می‌کنند به اجرا گذاشته است. با این حال، چون رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده که هر شرکتی که با جمهوری اسلامی همکاری کند، از بازار آمریکا محروم می‌شود، بسیاری از شرکت‌های خارجی ایران را ترک کرده‌اند.

این مقام چینی معتقد است، به رغم تحریم‌ها، ایران طی دهه‌های گذشته موفق شده دستاوردهای بسیاری کسب کند و ایران و چین می‌توانند روابط نزدیک‌تری داشته باشند و ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند مانع همکاری دو کشور شود.

اواخر ماه گذشته، نماینده ایران در اوپک اعلام کرد، تصمیم ترامپ مبنی بر درخواست از عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان نفت برای افزایش تولید و جبران خسارات عرضه ایران به دلیل تحریم‌ها کاملا اشتباه بوده است.

این اظهارات در حالی بیان شده که از یک‌سو لفاظی‌ها میان مقامات آمریکا و ایران تشدید شده و از سوی دیگر رقیب‌ منطقه‌ای ایران در خاورمیانه، عربستان سعودی اعلام کرده با هدف جبران کاهش احتمالی نفت ایران، تولید خود را افزایش خواهد داد.

اواخر ماه گذشته، نماینده ایران در اوپک اعلام کرد، تصمیم ترامپ مبنی بر درخواست از عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان نفت برای افزایش تولید و جبران خسارات عرضه ایران به دلیل تحریم‌ها کاملا اشتباه بوده است.

یک سال و نیم از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ می‌گذرد و در این دوره واشنگتن و ریاض در مقایسه با دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما روابطه دوستانه‌تری برقرار کرده‌اند. این روابط نزدیک اما موجب شده که عربستان سعودی تحت فشار دولت ترامپ، تولید خود را بیشتر کند تا قیمت جهانی نفت در بازار بیش از این افزایش نیابد.

در حالی که نشانه‌هایی وجود دارد که عربستان قبل از انتخابات مهم میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان و سنا در ماه نوامبر، به فشارهای ترامپ برای افزایش تولید نفت و مهار قیمت تسلیم خواهد شد، اما این کشور برای حفظ استقلالش در برابر نفوذ بیش از حد ترامپ، در ماه جولای تولید خود را روزانه ۴۱ هزار بشکه کاهش داد و به ۳۲٫۳ میلیون بشکه در روز رساند. این کاهش تولید در حالی رخ داده است که تنها یک ماه پیش از آن، تولیدکنندگان اوپک و غیراوپکی از جمله روسیه به توافق رسیدند تا تولید خود را افزایش دهند.

برخی تحلیل‌گران ادعا می‌کنند که تمایل ریاض برای همکاری با ترامپ از آنجا ناشی می‌شود که عربستان سعودی به اعمال دوباره تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران و فلج کردن اقتصاد این کشور نقش مهمی داشته است. تنش‌های ژئوپولتیک و رقابت دو کشور برای افزایش نفوذ در منطقه -به‌ویژه در سوریه و یمن- به این مساله دامن زده است.

تحریم‌های بخش انرژی ایران از ماه نوامبر آغاز می‌شود و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با آغاز دور دوم تحریم‌ها، یک میلیون بشکه از نفت ایران در بازار جهانی حذف خواهد شد. اگرچه برخی از کارشناسان بر این باورند که افزایش تولید عربستان سعودی و روسیه، کاهش تولید ایران را جبران خواهد کرد، برخی دیگر از تحلیل‌گران بازار با این ادعا مخالفند.

نظر شما