شناسهٔ خبر: 27425876 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: قیمت کاغذ تنظیم و متعادل می شود

به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی شامگاه پنجشنبه در جمع هنرمندان استان زنجان افزود: در حوزه کاغذ هم اتفاقات مختلفی را دنبال کردیم، کارگروه های تخصصی شکل گرفت و

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی شامگاه پنجشنبه در جمع هنرمندان استان زنجان افزود: در حوزه کاغذ هم اتفاقات مختلفی را دنبال کردیم، کارگروه های تخصصی شکل گرفت و مقرر شد کاغذ از کالاهای اساسی قرار بگیرد و ارز مورد نیاز آن تامین شود.
این مسئول با بیان اینکه اکنون بازار گرفتار التهابات است، تصریح کرد: اگر کاغذ را به عنوان یکی از حلقه های اتصالی فرهنگ مطلوب کشور قرار دهیم، اتفاقات مختلفی انجام می شود که یکی از دغدغه های جدی وزارت است و امیدواریم با شرایط بهتری در هفته های آینده با بحث کاغذ روبرو شویم.
وی به بحث اصناف فرهنگ و هنر در نظام صنفی اشاره کرد و افزود: تکلیف شده است که با همکاری صنوف لایحه جامعه نظام صنفی به دولت ارائه تا مشکل هنرمندان برای دریافت مجوز کسب هم مرتفع شود.
صالحی با بیان اینکه نباید فقط هنرمندان مرکز نشین نباید در هفته های فرهنگی ایران در خارج از کشور حضور یابند، از وجود هنرمندان توانمند دارای هنر جهانی در سراسر کشور خبر داد که توانمندی عرضه اثر مطابق با استانداردهای بین المللی را دارد و خواستار اعزام چنین هنرمندانی شد.
صالحی اظهار داشت: کشور 1.5 میلیون نفر پس از پیروزی انقلاب دانشجوی هنر تربیت کرده است و هم اکنون 342 هزار دانشجوی این رشته در بیش از 100 واحد دانشگاه دولتی و آزاد تحصیل می کند و بیش از چهار هزار آموزشگاه هنری وجود دارد.
وی یادآور شد: هم اکنون حجم قابل توجهی از کسانی که در حوزه دین، قرآن، فرهنگ، مطبوعات و هنر فعالیت می کنند با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط هستند و طبیعی است که حجم انبوهی از مطالبات هم از این وزارتخانه وجود داشته باشد اما در کوتاه مدت نمی توان به انها پاسخ داد.
صالحی اظهار داشت: باید همین منابع محدود مالی و حاکمیتی دولت که به نفع اصحاب هنر و فرهنگ است را به این حوزه جذب و نزدیک کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: باید با تلاش و برنامه ریزی ایران را در همین جغرافیای بزرگ و جمعیت 80 میلیونی ببینیم و منابع و امکانات محدود حاکمیتی را بیش از پیش در استان ها برد و توزیع کرد.
صالحی با بیان اینکه مشکلات بودجه ای در حوزه قرآنی وجود دارد، گفت: اشکالی که وجود داشت و دارد، بودجه قرآنی در اختیار فقط اسمی بوده و هر ساله به علل مختلف فقط بر روی کاغذ ثبت شده و هیچ تخصیصی نداشته است.
وی تصریح کرد: همین 600 میلیارد ریال بودجه سال جاری حتی اگر 30 درصد آن هم جذب شود، رقم قابل توجهی است اما آنچه که وجود دارد، بودجه از شورای قرآنی توزیع می شود اما رقم های بسیار پایینی تخصیص می یابد و گاه حتی هیچ رقمی تخصیص داده نمی شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم برگزاری قوی نمایشگاه کتاب تاکید کرد و از حمایت معاونت فرهنگی از این نمایشگاه برای سال جاری خبر داد.

*** فاصله باز پرداخت بیمه هنرمندان و خبرنگاران کم شود
وی به بیمه هنرمندان اشاره کرد و افزود: باید فاصله باز پرداخت حق بیمه هنرمندان و خبرنگاران کاهش یابد و در اسرع وقت پرداخت شود.
صالحی یادآورشد: در ابتدای دولت دوازدهم 19 هزار نفر از هنرمندان بیمه شده بودند که اکنون این رقم به نزدیک 32 هزار نفر می رسد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به لزوم راه اندازی هنرستان موسیقی دختران اشاره کرد و این هنرستان ها را فضای امن تری برای آموزش موسیقی به دختران برشمرد.
وی با بیان اینکه 2 نگاه در حوزه مطبوعات کشور وجود داشت، خاطر نشان کرد: یک نگاه این بود که مطبوعات را از حقوق شهروندی می داند و با چنین نگرشی توسعه این بخش نیازی به مجوز ندارد و از حقوق شهروندی محسوب می شود.
صالحی با بیان اینکه برخی مدعی هستند که سختگیری در صدور مجوزهای مطبوعات زمینه ساز شکل گیری رانت می شود، اظهار داشت: در صف بودن تقاضا برای دریافت مجوز فضای رانتی ایجاد می کرد و این موضوع در دولت یازدهم و دوازدهم اصلاح شد و تعداد مجوزهای صادره افزایش یافت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه دیگر را محدود شدن فضای حرفه ای با صدور مجوزهای بی حساب برای مطبوعات خواند و گفت: هیات نظارت مطبوعات تصمیم گیر اصلی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط یکی از اعضای آن و به تازگی این موضوع در دست بررسی قرار گرفته است.

*** بخش خصوصی با رویکرد جدید وارد حوزه سینما شده است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخش خصوصی در حوزه سینما به خوبی و با رویکردهای جدید وارد شده و سینماداری با گذشته تفاوت پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: امیدواریم امسال 120 سینما ساخته شود و روندی که با همین نگاه توسعه زیر ساخت های سینمایی در کشور شکل می گیرد، طی سال جاری منجر به فروش یک هزار و 250 میلیارد ریال شده است.
صالحی افزود: 40 درصد فروش و 25 درصد مخاطب سینما افزایش یافته و این میزان درآمد فقط متکی به افزایش قیمت بلیط است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این تصور که فرهنگ و هنر فقط هزینه بر است، نگاه درستی نیست و بر مبنای نگرش سنتی شکل گرفته است.
وی صنایع خلاق را که بخشی از آن مربوط به فرهنگ و هنر است، یکی از صنایع دارای ارزش افزوده بالا معرفی کرد و اظهار داشت: باید در این زمینه ابتکارات و خلاقیت ها جدید را دید و قالب های نوین را مد نظر قرار داد.
صالحی خاطرنشان کرد: فرهنگ و هنر ایران ریشه کهن دارد و این حجم از توانمندی خلاقانه و نیروی انسانی هنرمند زمینه ساز ثروت آفرینی خواهد بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر 2 روزه به زنجان با ضمن دیدار با هنرمندان در جلسه شورای فرهنگ عمومی و یادواره شهدای آزاده استان شرکت کرد.
3001/8068
انتهای پیام

نظر شما