شناسهٔ خبر: 27425579 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رویترز:

صنعت نفت روسیه می‌تواند از پس تحریم‌های آمریکا بربیاید

تحریم‌های جدید آمریکا تأثیرات محدودی را بر صنعت نفت روسیه خواهد گذاشت، چرا که این کشور وابستگی خود به غرب را در این زمینه کاهش داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه تأثیر محدودی را بر صنعت نفت این کشور خواهد داشت.

اصلی‌ترین دلیل این مسأله این است که روسیه وابستگی خود به ورود به سرمایه از غرب و همچنین شراکت با شرکت‌های غربی را کاهش داده است و از طرفی در حال کنار گذاشتن وابستگی خود به واردات تکنولوژی است.

باید گفت که تحریم‌های غرب که در سال 2014 علیه روسیه و در پی جدا شدن شبه جزیره کریمه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه علیه مسکو اعمال شد، شرایط شرکت‌های نفتی و گازی روسیه برای دریافت استفاده از منابع مالی غربی و یا تکنولوژی را به شدت محدود کرده بود.

علی رغم آنکه این تحریم‌ها اجرای برخی پروژه‌های نفتی روسیه را دچار تأخیر کرد، اما نتوانست جلوی رشد تولید نفت در این کشور را گرفته، چرا که شاهد آن بودیم که تولید نفت این کشور در ماه جولای سال جاری به رکورد 11.2 میلیون بشکه درست یافت.

از سال 2014 به بعد صنعت نفت روسیه دریافت منابع مالی از بانک‌های غربی را متوقف کرد و در عوض به سمت استفاده از سرمایه‌های خود و همچنین دریافت وام از بانک‌های روسی روی آورد.

صنعت نفت روسیه همچنین به سمت توسعه تکنولوژی رفت و تکنولوژی‌های خود را جایگزین خدماتی کرد که تا پیش از این از سوی شرکت‌های غربی دریافت می‌کرد.

کارشناسان بر این باورند که اتفاقاً به همین دلیل است که ذخایر نفتی روسیه پس از اعلام سناتورهای آمریکایی برای تحریم مجدد این کشور تغییر نکرد.

سناتورهای آمریکایی اعلام کردند، به دلیل دخالت این کشور در انتخابات آمریکا و همچنین حضور در سوریه در کنار بحران اوکراین روسیه را تحریم خواهند کرد.

این طرح در روز 2 آگوست توسط توسط سنای آمریکا و با عنوان «طرحی از جهنم» علیه روسیه کلید خورد که از جمله مفاد آن می‌توان به محدود شدن فعالیت‌های بانک‌های دولتی روس، محدود شدن تملک اوراق بدهی دولتی روسیه توسط دیگر مؤسسات و همچنین اقدام علیه شرکت‌های غربی که در پروژه‌های نفتی و گازی روسیه فعالیت می‌کنند می‌شود.

علی‌رغم آنکه پس از اعلام این طرح توسط سنای آمریکا ارزش روبل روسیه 10 درصد کاهش یافت و ارزش سهام بانک‌های روسی نیز 20 درصد افت کرد، اما سهام شرکت‌های نفتی روس نه تنها کاهش نیافت، بلکه دو درصد نیز رشد کرد و صعود ارزش آنها از ابتدای سال جاری تاکنون را به 27 درصد رساند.

دمیتری‌مارینچگو کارشناس مؤسسه فیچریتینگ می‌گوید، اصلی‌ترین دلیل سودآوری صنعت نفت روسیه در شرایط کنونی افت ارزش روبل و فروش نفت به دلار است و درآمد شرکت‌های نفتی به روبل را افزایش می‌‌دهد. از طرفی باید گفت که سروصدای تحریم‌ها معمولاً از سهام شرکت‌های نفتی روس تأثیر مثبت می‌گذارد.

انتهای پیام/ب

نظر شما