شناسهٔ خبر: 27425110 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رژیم‌های یویویی با بدن شما چه می‌کند؟

متخصص تغذیه درباره علت استفاده از رژیم غذایی یویویی و عوارض آن برای بدن توضیح داد.

صاحب‌خبر -

پیام فرح بخش متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره رژیم لاغری یویویی گفت: در رژیم لاغری یویویی فرد برای لاغر شدن با حذف وعده شام، گیاه خوار شدن همچنین انجام ورزش سنگین و روش های دیگر از این قبیل ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم کاهش وزن پیدا می‌کند اما پس از مدتی کلافه شده، رژیم را رها کرده و دوباره به دلیل مناسبتی از قبیل ازدواج خود یا سایر بستگان تمایل به کاهش وزن پیدا می‌کند و رژیم را مجدد از سر می‌گیرد و باز هم بعد از برگزاری مراسم  به حالت اول خود برگشته و این چرخه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه  افرادی که از رژیم‌های یویویی استفاده می‌کنند ۲ دسته هستند، گفت: افرادی که هر چند وقت یک بار از چاقی خود خسته شده و با کم کردن غذا، وزن خود را پایین می‌آورند دسته اول و دیگری  افرادی هستند که برای لاغری به متخصص مراجعه می‌کنند، اما پس از مدتی بی انگیزه و خسته شده، رژیم را رها کرده و به وزن اول خود بر می‌گردند.

رژیم‌های یویویی با بدن شما چه می‌کند؟

فرح بخش عوارض رژیم لاغری یویویی بر بدن را این گونه تشریح کرد: رژیم یویویی باعث ایجاد چربی‌های اضافه در بدن شده و از بین بردن این چربی‌های کهنه و مقاوم بسیار سخت خواهد بود؛  این چربی‌ها رژیم کاهش وزن در دفعات بعد را غیر موثر می کند  به طوری که حتی گاهی با کم کردن حجم غذای فرد هم شاهد کاهش وزن نخواهیم بود.

متخصص تغذیه با هشدار نسبت به آسیب‌های ناشی از رژیم لاغری یویویی تصریح کرد: رژیم لاغری یویویی عوارض و آسیب‌های جدی بر بدن وارد می‌کند و اختلالات گوارشی (زخم معده)، سنگ کیسه صفرا، سنگ کلیه، کبد چرب، اختلالات عصبی، ریزش مو، تولید چربی‌های مقاوم در بدن از جمله این عوارض است.

سازوکار رژیم های  لاغری چیست؟

فرح بخش در خصوص سازوکار رژیم‌های لاغری برای کاهش وزن  اظهار کرد: در رژیم لاغری افراد حجم غذا را کاهش داده  یا یکی از وعده‌ها (صبحانه یا شام) را حذف می‌کنند؛ در این حالت وزن کاهش می‌یابد، اما این کاهش وزن فقط ناشی از سوختن چربی بدن نبوده و آب بدن و عضلات نیز از دست می‌روند؛ اگر چه برگشت آب امکان پذیر بوده، اما در مورد عضلات این گونه نیست و به راحتی جبران نمی‌شوند.

وی به افرادی که تصمیم به کاهش وزن دارند توصیه کرد: اگر قصد کاهش وزن دارید در وهله اول باید به متخصص تغذیه مراجعه کرده تا رژیم غذایی مناسب شما تجویز شود و هنگامی که با استفاده از رژیم اصولی به وزن ایده آل دست پیدا کردید خود را رها نکرده و با استفاده از رژیم‌های نگهدارنده از برگشت وزن اضافی خود جلوگیری کنید.

رژیم‌های یویویی با بدن شما چه می‌کند؟

اصولی‌ترین رژیم لاغری چیست؟

متخصص تغذیه درباره بهترین و اصولی ترین رژیم غذایی برای لاغری گفت: مناسب‌ترین رژیم غذایی برای لاغری رژیمی است که از الگوی درست خوردن پیروی کند؛ به طور مثال الگوی هرم غذایی که به ترتیب از پایین هرم شامل نان و غلات، شیر و لبنیات، پروتئین ها، سبزی‌ها و میوه‌ها و در نوک هرم چربی‌ها و شیرینی‌ها است اما جدیدترین روش، الگویی به نام «بشقاب من» است که روزانه ۵ گروه غذایی را در خود جای دارد تا فرد ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز خود را به اندازه کافی دریافت کند.

وی  افزود: اگر فرد تصمیم به کاهش وزن داشته باشد الگوی بشقاب من را با بشقاب کوچک‌تر با او تمرین می‌کنیم تا وزنش کاهش پیدا کند.

رژیم‌های یویویی با بدن شما چه می‌کند؟

از قرص‌های چربی سوز بدون تجویز استفاده نکنید

فرح بخش با اشاره به اینکه دوز قرص‌های چربی سوز برای هر فرد متفاوت است، تصریح کرد: قرص‌های چربی سوز اگر توسط متخصص تغذیه تجویز شوند ایرادی ندارد، اما قرص‌هایی که در ماهواره تبلیغ می‌شوند به هیچ عنوان مورد تایید نیست؛ این قرص‌ها هم مانند هر قرص دیگری باید تحت نظر پزشک مصرف آن شروع شده و به موقع تمام شوند و نمی‌توان از آن‌ها به طور مداوم و همیشگی استفاده کرد.

انتهای پیام/

نظر شما