شناسهٔ خبر: 27423540 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

چرا رشد قیمت نفت آهسته شد؟

قیمت نفت طی دو ماه گذشته تحت تاثیر کندی رشد اقتصاد جهانی در سال جاری و آینده، تحرک چندانی نداشته است.

صاحب‌خبر -

بهای معاملات آتی نفت برنت برای تحویل که از فوریه رشد چشمگیری داشت، از اواخر ماه مه ثابت بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اما دورنمای افت احتمالی صادرات نفت ایران در افزایش قیمت‌ها تاثیری نداشته زیرا معامله‌گران به افزایش تولید عربستان سعودی و روسیه و همچنین رشد کندتر مصرف متمرکز شده اند.

بخشی از علت تغییر سمت و سوی توجه بازار، افزایش چشمگیر تولید عربستان سعودی و روسیه بوده است که از اواخر مه و ژوئن آغاز شد و انتظار می‌رود به رشد ذخایر در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا کمک کند.

اما این رویداد با ضعیف شدن دورنمای اقتصادی جهانی مصادف شده که نشان می‌دهد رشد مصرف دیزل و سایر فراورده‌های سوختی در اواخر سال میلادی جاری و آینده کندتر خواهد بود.

شاخص کامپوزیت اصلی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی از ابتدای امسال افت کرده و به آهسته شدن آهنگ رشد اقتصادی در میان اعضای این سازمان اشاره دارد.

رشد اقتصادی در کانادا، آلمان، فرانسه و انگلیس افت کرده در حالی که در آمریکا و ژاپن ثابت مانده است.

شاخص دورنمای تجاری سازمان تجارت جهانی نیز از کندی آهنگ رشد تجارت جهانی در ماه‌های آینده حکایت دارد.

سفارش‌های صادراتی از ابتدای امسال پیوسته رو به کاهش بوده و حجم بار هوایی و کانتینری بالاتر از روند معمول رشد می‌کنند اما به نظر می‌رسد اوج بیشتری نمی گیرند.

سازمان تجارت جهانی بر این باور است که بار هوایی شاخص به موقعی از تجارت جهانی و اولین سیگنال از تغییر فعالیت اقتصادی است.

در این راستا، گزارشهای ماهانه انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی نشان می‌دهد حجم بار هوایی رشد آهسته‌تری نسبت به سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ داشته است.

طبق اعلام این انجمن، سیکل ذخیره سازی مجدد موجودی تقریبا تا پایان سال ۲۰۱۷ کامل شده و در بحبوحه ریسک‌های رو به رشد، حجم بار هوایی رشد ملایمی را نشان می‌دهد.

بعلاوه ملایم شدن رشد تقاضا برای حمل بار هوایی با افت سفارش‌های صادراتی شرکت‌های تولیدی همخوانی داشته است.

افت رشد تجارت جهانی در قیمت‌های پایین‌تر دیزل از اواخر ماه مه انعکاس یافته است زیرا معامله‌گران انتظار دارند رشد میزان مصرف بیش از گذشته کاهش پیدا کند.

دیزل، سوخت جت و سایر میعانات نسبت به سیکل اقتصادی و جابجایی بار در مقایسه با سایر بخشهای بازار نفت، حساسیت بیشتری دارند.

بازار نفت اکنون بین دورنمای محدودیت تولید (با اجرای تحریم‌های ایران) و وخامت دورنمای مصرف (با کندی رشد اقتصادی) گرفتار شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی به تازگی هشدار داده که تنش‌های تجاری ممکن است تشدید شده و به کندی رشد اقتصادی و به نوبه خود تقاضای کمتر برای نفت منتهی شوند.

 

منبع: رویترز

نظر شما