شناسهٔ خبر: 27422814 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

نگاهی به «روی جاده ابریشم شعر»

قدس آنلاین: کارشناس منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: این کتاب آخرین اثر شاعر بزرگ خراسان، چهره ماندگار و برجسته شعر و ادب فارسی مرحوم محمد قهرمان است که بی تردید یکی از بهترین شاعران معاصر ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین احسان سیفی اظهار کرد: کتاب «روی جاده ابریشم شعر» را استاد محمد قهرمان در ۸۰۸ صفحه سروده است که توسط انتشارات جمهوری در نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی عرضه می‌شود.

وی افزود: محمد قهرمان غزل را صائب‌وار در سبک اصفهانی می‌سرود و در قالب‌های دیگر شعری نیز، اشعاری محتوی مضامینی عمیق را در زبانی ساده به گنجینه ادبیات معاصر فارسی هدیه داد.

کارشناس منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی عنوان کرد: قهرمان به زبان محلی خراسانی هم شعر می‌سرود و علاوه بر سرایش شعر به تصحیح آثار بزرگان شعر ادب فارسی همت می‌گماشت. تصحیح «دیوان صائب تبریزی (۶ جلد)» یکی از چندین اثر ایشان در این زمینه است.

وی اضافه کرد: اشعار این استاد فقید در عین حال که اشعار بزرگان ادبیات کهن فارسی به ویژه شاعران سبک هندی (اصفهانی) را به خوانندگان متخصص حوزه شعر فارسی یادآوری می‌کند؛ نوآوری و خلاقیت بسیاری در مضمون و محتوا دارد که نمایانگر آشنایی و تسلط این شاعر فقید به نیازهای روز جامعه و تلاش ایشان برای ایجاد تناسب و تجانس با زمان زندگی خویش و حتی نسل بعد از خود است. سیفی خاطر نشان کرد: کتاب «روی جاده ابریشم شعر»، اشعار مرحوم محمد قهرمان را براساس قالب‌های غزل، رباعی، دو بیتی، قطعه و اشعار متفرقه، بخش‌بندی کرده است؛ اشعاری که به روشنی نشان از آرامش روح پر حرازت شاعر جوان دهه‌های آغازین قرن ۱۴ هجری، در اواخر عمر با عزتش، دارد. در چاپ دوم کتاب، آخرین سروده‌های استاد نیز به سایر اشعار کتاب افزوده شده است.

کارشناس منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: اشعار استاد قهرمان، «روی جاده ابریشم شعر» به کتابخانه‌های عمومی کشور رسیده است و در بسته کتاب‌خوان مردادماه به مخاطبان گرامی معرفی شده است

نظر شما