شناسهٔ خبر: 27422364 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه ترکیه:

اختلاف آنکارا ـ واشنگتن با رویکرد کنونی آمریکا قابل حل نیست

آنکارا- ایرنا- مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت که اختلاف اخیر آنکارا ـ واشنگتن در پی محاکمه یک کشیش، با تداوم رویکرد کنونی آمریکا قابل حل نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، چاووش اوغلو شب گذشته در در نشست اختتامیه دهمین کنفرانس سفرای ترکیه در آنکارا، با بیان این که 'اختلاف با آمریکا را به آسانی می توانیم حل کنیم'، افزود: بارها به طرف آمریکایی اعلام کرده ایم که با اعمال تحریم و فشار علیه ترکیه نمی توانید به هدف خود برسید.
وی تاکید کرد: همچنین به آنها گفته ایم، تا زمانی که امکان حل اختلافات در چارچوب حقوقی و دوستانه وجود دارد، نیازی به تنش نیست.
چاووش اوغلو در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر این که 'ترکیه ثابت کرد که جزو 10 دوست برتر ما نیست'، اظهار کرد: آمریکا نمی داند و نمی بیند که دوست حقیقی این کشور کیست.
وی بیان کرد: ترکیه هیچ اشتباهی در قبال ایالت متحده آمریکا مرتکب نشده و ارتکاب جرم فارغ از آن که مجرم چه کسی باشد، تابع روند حقوقی است.
وی با بیان این که 'ترکیه از عاملان حمله به آمریکا حمایت نکرده است' گفت: بر خلاف این رویکرد ترکیه تحویل هزاران کامیون سلاح به یک گروه تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا مغایر با رویکرد دوستانه محسوب می شود که آمریکا در پیش گرفته است.
به گزارش ایرنا، تنش میان روابط آنکارا و واشنگتن طی دو هفته اخیر بر سر محکومیت حبس خانگی کشیش «برونسون» آمریکایی همچنان ادامه دارد و دو طرف مواضع سخت و تندی علیه همدیگر اعلام کرده اند.
واشنگتن به علت آزاد نشدن کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه، «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه را که نقش محوری در بازداشت و محاکمه این کشیش داشتند، تحریم کرد و دولت آنکارا نیز به طور متقابل وزرای کشور و دادگستری آمریکا را تحت تحریم قرار داد.
رایزنی و مذاکره مقام های ترکیه و آمریکا برای حل اختلاف به وجود آمده در پی زندانی شدن این کیشش آمریکایی و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری یکدیگر ادامه یافت اما با رد درخواست آمریکا برای آزادی وی از سوی دادگاه ترکیه، رئیس جمهوری آمریکا در اقدامی دیگر، تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دو برابر کرده و بر شدت تنش ها افزود.
دولت آمریکا مدعی است که برونسون برای تحت فشار قرار دادن دولت آمریکا برای استرداد فتح الله گولن متهم ردیف اول کودتای نافرجام دو سال پیش ترکیه گروگان گرفته شده ولی ترکیه این ادعا را کرده است.
ترکیه و آمریکا همچنین بر سر ارسال پنج هزار کامیون سلاح آمریکایی به گروه های کردی شمال سوریه و عراق دچار اختلاف جدی هستند.
خاورم/1905

نظر شما