شناسهٔ خبر: 27422222 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یک هفته با کتاب؛

هفته اخبار کاغذ و جمع‌بندی‌های مربوط به فرانکفورت

هفته‌ای که گذشت برای اهالی فرهنگ و ادب، هفته انتشار اخبار کاغذ و چند خبر مهم دیگر درباره نمایشگاه فرانکفورت بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش مروری هفته گذشته را به دلیل داشتن ۳ خبر درگذشت از اهالی فرهنگ و همچنین خبرهای خوبی درباره وضعیت کاغذ و واردات این کالا، با تیتر «هفته درگذشت اهالی فرهنگ و ادب و خبرهای خوب برای کاغذ» منتشر کردیم. این هفته هم اخباری درباره مساله کاغذ منتشر شد اما خوشبختانه از مرگ و میر اهالی فرهنگ و ادب خبری نداشتیم. همچنین خبرهایی درباره جمع‌بندی حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت منتشر شد.

گزارش این‌ هفته در کم‌خبری هفته‌های گذشته، پر خبر محسوب می‌شود و ۱۶ خبر را در بر می‌گیرد که ۲ عنوانشان خارجی و مربوط به رویدادهای بین‌المللی هستند.

گزارش با چند خبر مربوط به کاغذ و وارداتش شروع می‌شود و سپس با دو خبر مهم درباره حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ادامه پیدا می‌کند. به جز ۲ خبر پایانی که خارجی و بین‌المللی هستند، باقی خبرها درباره وزارت ارشاد، خرید کتاب از ناشران، اهدای کتابخانه به مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، کتابخانه ملی و ... هستند.

در ادامه مشروح گزارش مرور خبرهای مهم حوزه کتاب و نشر را در این هفته از نظر می‌گذرانیم:

انتشار فهرست واردکنندگان صلاحیت‌دار کاغذ

روز شنبه این هفته و یک هفته پس از گزارش مهر درباره انحصاری شدن ثبت سفارش کاغذ به «واردکنندگان صلاحیت‌دار» همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کارگروه کاغذ این وزارتخانه، در نشستی خبری که در محل این وزارتخانه برگزار شد، جزئیات بیشتری از این تصمیم کارگروه کاغذ کشور اعلام کرد.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارشاد همچنین با اشاره به نرخ تعیین شده ۱۲۵ هزار تومانی برای هر بند کاغذ را در کارگروه کاغذ کشور، «تا اطلاع ثانوی» عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه ممکن است به خاطر افزایش هزینه‌های حمل و نقل، نرخ تعیین شده دچار نوسان شود، لذا تا اطلاع ثانوی این عدد، نرخ کاغذ چاپ و تحریر خواهد بود.

برگزاری جلسه صالحی با روسای اتحادیه‌ها و تشکل‌های چاپ

وزیر ارشاد این هفته در جلسه‌ای با روسای اتحادیه‌ها و تشکل‌های چاپ و واحدهای وابسته با تاکید بر اینکه یکی از دلایل طرح انتقال صنعت چاپ به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) کمک و تقویت این صنعت بود، گفت: توانمندی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه صنعتی به پای وزارت صمت نمی‌رسید و نمی‌توانست پابه‌پای آن در این حوزه قدم بردارد و با این نگاه که منجر به مانع تراشی در این حوزه نشویم، بخش صنعتی چاپ را به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار کردیم.

برگزاری جلسه کارگروه ساماندهی کاغذ وزارت ارشاد

جلسه کارگروه ساماندهی کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم روز دوشنبه ۲۲ مرداد با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و صالحی در این نشست گفت:‌ در جلساتی که با وزارت صمت و بانک مرکزی داشته‌ایم، قرار شد در ثبت سفارش و تخصیص ارز برای کاغذ و ملزومات آن، نقش تائیدی هم داشته باشیم.

وی گفت: وزارت ارشاد به اعتبار اینکه در سال‌های گذشته تعادل در بازار کاغذ وجود داشت، بجز نقش سیاستگذاری از جمله اینکه کاغذ در ردیف کالاهای اساسی قرار بگیرد و...، دخالت دیگری در این امر نداشت ولی امروز با توجه به شرایط ایجاد شده در این بازار، نقش تائیدی نیز در این زمینه دارد.

ثبت سفارش برای واردات بیش از ۳۳هزار تن کاغذ

در نهایت و پس از انتشار خبرهای قبلی درباره کاغذ، دیروز چهارشنبه خبری دیگر منتشر شد و به موجب آن، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ستاد ساماندهی کاغذ از ثبت سفارش بیش از ۲۲ هزار تن کاغذ روزنامه و ۱۱ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر، از سوی واردکنندگان مورد تائید این وزارتخانه خبر داد.

همایون امیرزاده همچنین از پایان فعالیت دو کمیته فرعی ساماندهی کاغذ در دو معاونت مطبوعاتی و نیز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشکیل ستادی متمرکز برای ساماندهی کاغذ در این وزارتخانه به منظور هم‌افزایی در این حوزه، در جلسه روز گذشته کارگروه کاغذ این وزارتخانه به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبر داد و عنوان کرد: از این پس صلاحیت متقاضیان دریافت ارز برای ثبت سفارش کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر، از سوی این ستاد، بررسی و فهرست مورد تائید هم از سوی همین ستاد به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر نیاز واقعی کشور به کاغذ روزنامه، ٦٥ هزار تن و کاغذ چاپ و تحریر ٣٢٠ هزار تن است و این در حالی است که تولید داخلی کاغذ ٢ هزار و ٨٨٥ تن بوده که کمتر از نیم درصد از نیاز کشور را تامین می‌کند.

مشخص‌شدن جزئیات حضور ایران در نمایشگاه فرانکفورت

امیرمسعود شهرام نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و رئیس غرفه ملی ایران در هفتادمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، در گفتگویی که این هفته با مهر داشت، درباره آخرین برنامه‌ریزی‌ها برای حضور نشر ایران در این آوردگاه جهانی که از ۱۰ تا ۱۴ اکتبر ۲۰۱۸ (برابر با ۱۸ تا ۲۲ مهر ۱۳۹۷) برگزار می‌شود، گفت: رویکردهای ما برای حضور در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت، مبتنی بر دو، سه اولویت است؛ اول حضور حرفه‌ای‌تر، دوم صرفه‌جویی در هزینه‌ها و سوم فعالیت غرفه ملی با مشارکت خود ناشران و تشکل‌ها که در ادامه روند سال‌های قبل است.

وی در بیان جزئیات حضور ایران در این رویداد بین‌المللی گفت: تاکنون حضور ۲۲ ناشر، ۶ تشکل صنفی نشر شامل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مجمع ناشران دفاع مقدس، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی و انجمن صنفی زنان ناشر و نیز سه آژانس ادبی و یک گروه دیگر هم که در حال تبدیل به یک آژانس ادبی است، برای عقد قراردادهای نشر در هفتادمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت قطعی شده است. امسال ۴ خبرنگار هم از ایران با حمایت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، برای پوشش این رویداد به فرانکفورت اعزام خواهند شد.

انصراف یک موسسه انتشاراتی از حضور در فرانکفورت

خبر دیگر از نمایشگاه فرانکفورت که این هفته منتشر شد، انصراف موسسه انتشاراتی شمع و مه از حضور در این رویداد بود. افشین شحنه‌تبار مدیر موسسه انتشارات شمع و مه در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: با توجه به افزایش چندین برابری هزینه ها جهت حضور در بزرگترین نمایشگاه بین الملی کتاب دنیا انتشارات شمع و مه انصراف خود را از حضور در نمایشگاه مهر ماه سال جاری اعلام کرده است.

وی افزود: شک نداریم که تداوم وضعیت جاری زحماتی که مدیریت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در سیاست‌های خود در سال‌های اخیر را برای پررنگ کردن حضورهای بین المللی ناشران ایران را پیش گرفته بود، بی‌نتیجه خواهد گذاشت. انتشارات شمع و مه سعی خود را در آینده برای تکمیل برنامه‌های نیمه تمام خود همچنین حضورهای تخصصی‌تر دانشگاهی خواهد گذاشت. 

خرید ۲ و نیم میلیاردی ارشاد از ناشران

هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات ۵۹۵ و ۵۹۶ خرید ۶۵۶ عنوان کتاب به ارزش ۲۴ میلیارد و ۹۹۰ میلیون و ۶۸۵ هزار ریال را به تصویب رساند.

انتشار یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد

بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان به عنوان دبیرخانه جایزه ادبی جلال‌ آل‌احمد که همه ساله در ایام زادروز این نویسنده برگزار می‌شود، با انتشار فراخوانی از نویسندگان، پژوهشگران، پدیدآورندگان و ناشران دعوت کرد تا آثار خود را تا پایان شهریور و در چهار گروه داستان بلند و رمان، مجموعه داستان کوتاه، نقد ادبی و مستندنگاری به این دبیرخانه بفرستند.

فقط کتاب‌هایی که برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۶ منتشر شده باشند، کتاب‌هایی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داخل کشور به چاپ رسیده باشند و در یکی از چهار گروه بالا قرار گیرند، امکان حضور در بخش رقابت و داوری جایزه جلال را خواهند داشت.

معرفی نامزدهای ایرانی نوبل ادبیات کودک

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، نامزدهای خود را برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن به عنوان نوبل ادبیات کودک انتخاب و معرفی کرد. این اتفاق روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد در قالب یک برنامه خبری رخ داد و به موجب آن، در نشستی که صبح سه‌شنبه در محل انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد، علی اصغر سیدآبادی و جمشید خانیان به عنوان کاندیداهای جایزه آسترید لیندگرن به عنوان نوبل ادبیات کودک معرفی شدند.

تغییرات مدیریتی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

مراسم تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید اداره کل کتابخانه‌ها و اداره کل امور فرهنگی و همچنین معارفه معاون مشارکت‌ها و انجمن‌ها در اداره کل کتابخانه‌ها، هم این هفته در ساختمان مرکزی این نهاد برگزار شد. به این ترتیب محمد ربیع احمدخانی از نهاد کتابخانه‌ها رفت و اصغر گودرزی به عنوان جایگزین وی معرفی شد. همچنین در بخش اداره کل امور فرهنگی نیز اسماعیل جانعلی‌پور رفته و هادی آشتیانی جانشین‌اش شد.

تقدیر از مدرسان دومین مدرسه جهادی خواندن

خبر دیگر از نهاد کتابخانه‌ها که این هفته منتشر شد، درباره مراسم تقدیر از مدرسان دومین دوره مدرسه جهادی خواندن است. به این ترتیب مراسم تقدیر از مدرسان دومین دوره «مدرسه جهادی خواندن» در منطقه بشاگرد در ساختمان مرکزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

برگزاری جلسه هیات امنای کتابخانه ملی

جلسه هیات امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی عصر اولین روز این هفته، ۲۰ مرداد به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

جهانگیری در این نشست، با اشاره به گزارش ارائه‌شده درخصوص عملکرد یکساله سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اقدامات صورت گرفته را مثبت ارزیابی کرد و گفت: کتابخانه ملی از نظر دریافت اعتبار و منابع مالی همواره مظلوم بوده است که باید به‌صورت ویژه به این سازمان توجه شود.

آغاز ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در طرح تابستانه کتاب

ثبت نام کتابفروشی‌ها در طرح «تابستانه کتاب ۹۷» روز یکشنبه این هفته در سراسر کشور آغاز شد. نهمین دوره طرح‌های حمایتی از کتابفروشی‌ها با عنوان (تابستانه کتاب۹۷) از سه‌شنبه ۳۰ مرداد در کتابفروشی‌های عضو طرح در سراسر کشور آغاز و در تهران به مدت ۷ روز و در سایر شهرها و شهرستان­‌ها به مدت ۱۰ روز کتاب‌های تالیفی با کمک هزینه خرید ۲۵ درصد و کتاب‌های ترجمه با کمک هزینه خرید ۱۵ درصد عرضه می‌شود.

مهلت ثبت نام در این طرح تا شنبه ۲۷ مرداد اعلام شد.

اهداء کتابخانه افشین به مرکز دائره المعارف اسلامی

کتابخانه افشین گوهرین به کتابخانه مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی اهداء شد. طبق خبر دیگری که یکشنبه این هفته منتشر شد، علی‌اصغر اشکیانی به وکالت از جانب خانواده روانشاد افشین گوهرین و در معیت محمدحسن مرعشی و در پی مکاتبات رسمی، مجموعه اختصاصی وی را به مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی اهدا کرد.

مجموعه اهدایی یادشده، شامل حدود ۴۵۰۰ مجلد کتاب و مجله است که آن شادروان در طول عمر خود با علاقمندی و شوق گردآوری کرده بود.

افشاگری کارمند سابق کاخ سفید علیه ترامپ و واکنش وی

اولین خبر بین‌المللی این گزارش درباره ترامپ است. یکی از کارمندان سابق کاخ سفید در کتابی که به زودی منتشر می‌کند، دست به افشاگری علیه ترامپ زده و رئیس‌جمهور آمریکا نیز با بیان یک کلمه «پست» به این کتاب و افشاگری‌هایش واکنش نشان‌ داده است. منیگو نیومن که بیشتر با نام اوماروسا شناخته می‌شود، تا چند ماه پیش مدیر ارتباطات بخش روابط عمومی کاخ سفید بود اما اخراج شد. او در کتابی که به زودی منتشر خواهد شد و «دچار اختلال روانی» نام دارد، ادعا می‌کند که ترامپ سر صحنه برنامه تلویزیونی واقع‌گرایش یعنی «کارآموز» مکررا از واژه‌های نژادپرستانه استفاده می‌کرده و همچنین در انتهای کتاب نتیجه می‌گیرد که ترامپ آدمی نژادپرست و متعصب است.

این خبر روز یکشنبه این هفته منتشر شد که به موجب اطلاعات آن، روز شنبه وقتی گزارشگران از ترامپ در کلوب گلفش در نیوجرسی پرسیدند که این نظرات اوماروسا برایش توهین‌آمیز بوده‌اند یا خیر، در پاسخ فقط گفت: «پست. او آدم پستی است».

درگذشت نویسنده انگلیسی برنده نوبل

طبق دومین و آخرین خبر بین‌المللی این گزارش، وی‌. اس. نایپل، نویسنده بریتانیایی برنده نوبل، در ۸۵سالگی در منزلش در لندن درگذشت. او در تمام دوران حرفه‌ای خود صریح‌اللهجه بود، به‌ویژه در نقد تونی بلر و همچنین رمان مشهور ای. ام. فورستر با نام گذری به هند. در میان مؤمنان (۱۹۸۱) و فراسوی ایمان (۱۹۹۸) از جمله آثار مشهور او است که در آن‌ها به بنیادگرایی اسلامی می‌پردازد.

نایپل در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه نوبل شد. آکادمی سوئد اعلام کرد که جایزه نوبل به دلیل «داشتنِ چشم‌اندازی پیوسته در روایت و موشکافی بدون نقص در آثارش که خواننده را به درک ملت‌های سرکوب شده در تاریخ سوق می‌دهد» به نایپل اعطا شده است.

نظر شما