شناسهٔ خبر: 27421940 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ماجرای دلقک دیجیتالی پاید پایپر (Pied Piper)

ماجرای دلقک دیجیتالی پاید پایپر (Pied Piper)Reviewed by نیما ملک پور on Aug 16Rating: 5.0پس از محبوبیت اکانت توییتری Pied Piper، کوین‌دسک در تلاش برای افشای

صاحب‌خبر -
ماجرای دلقک دیجیتالی پاید پایپر (Pied Piper)Reviewed by نیما ملک پور on Aug 16Rating: 5.0

پس از محبوبیت اکانت توییتری Pied Piper، کوین‌دسک در تلاش برای افشای هویت این اکانت که نامش را از یک استارت‌آپ خیالی در سریال سیلیکون ولی (Silicon Valley) از شبکه HBO گرفته است، برآمد.

هدف این استارت‌آپ خیالی در سریال، تغییر ساختار اینترنت است به‌صورتی که حتی کاراکترهای تلویزیونی آن در ماه می یک ICO برای آن راه انداختند! پس از این ماجرا چند روز بعد اکانت توییتری با نام این استارت‌آپ شروع به فعالیت کرد. در این روزها که برخی اکانت‌های توییتری مانند MoonPie فضای کمدی جالبی را شکل داده‌اند، چرا پاید پایپر این کار را انجام ندهد؟! با این تفاوت که سوژه اصلی این دفعه ارزهای دیجیتال خواهد بود. در اولین توییت این حساب توییتر وعده یک ایردراپ رایگان را به همه داد و از همه فالوورهایش خواست که صرافی‌های مختلف را تگ کنند تا این صرافی‌ها توکن این کاربر را به صرافی‌هایشان اضافه کنند.

با گذشت زمان مشخص شد که با سوژه قرار دادن برخی ارزهای دیجیتال یا شخصیت‌های کریپتویی احتمال اینکه HBO پشت این داستان باشد، بسیار کمرنگ است. این اکانت موضوعاتی که در فضای کریپتوی توییتر به‌صورت ناگهانی برجسته می‌شد را مورد هدف قرار می‌داد و با این کار به محبوبیت خوبی هم رسید. در ادامه برخی از توییت‌ها و موضوعاتی که این کاربر آن‌ها را سوژه کرده خواهیم داشت:

۱- رت کریتون (Rhett Creighton) – این ماجرا از جایی شروع شد که این شخص زی‌کش را فورک کرد و سپس فورک ساخته شده را با بیت کوین همگام‌سازی کرد و بعداً همگام‌سازی دیگری از این فورک نهایی را با بیت کوین مطرح کرد!

ماجرای دلقک دیجیتالی پاید پایپر (Pied Piper)

۲- جان مک‌آفی – این توییت به خاطر رفتارهای نامعمول جان مک‌آفی است.

ماجرای دلقک دیجیتالی پاید پایپر (Pied Piper)

۳- کوین‌مارکت‌کپ (Coinmarketcap) – به خاطر اضافه کردن بیت‌کانکت که یک کوین پانزی بود.

ماجرای دلقک دیجیتالی پاید پایپر (Pied Piper)

۴- ترون – به دلیل ادعایی که وایت پیپر آن از وایت‌پیپر‌های دیگر کپی شده است.

ماجرای دلقک دیجیتالی پاید پایپر (Pied Piper)

۵- آیوتا – به دلیل اعلام همکاری با مایکروسافت که بعدا این ادعا را رد کرد.

ماجرای دلقک دیجیتالی پاید پایپر (Pied Piper)

۶- راجر ور (Roger Ver) – این شخص یکی از تبلیغ‌کنندگان پروپاقرص بیت کوین بود که به بیت کوین کش اعلام وفاداری کرد و سپس بر روی اینکه آن را بیت کوین بخوانیم اصرار ورزید!

ماجرای دلقک دیجیتالی پاید پایپر (Pied Piper)

این لیست تنها شامل این موارد نمی‌شود و شوخی‌های بسیار دیگری در حساب توییتر پاید پایپر دیده می‌شود.

قطعاً استفاده از این شوخی‌ها در فضای کریپتویی توییتر تأثیرگذار است. اما واقعاً چه کسی پشت این حساب توییتر قرار دارد و هدفش از این کار چیست؟ در نهایت این کاربر در بیو حساب توییتر اعلام کرد که با HBO هیچ ارتباطی ندارد.

در ابتدا حرکات این کاربر مشخص بود. یک فرد بامزه که از شوخی‌های سریال سیلیکون وَلی برای ایجاد شک و شبهه در دل کاربران کریپتویی استفاده می‌کرد.
این شخص در ارتباط با کوین‌دسک گفت:

ما از شوخ‌طبعی استفاده می‌کنیم تا به فضای کریپتو تمام اتفاقات بد و مشکوکی که رخ داد را یادآور شویم و در گسترش این جامعه، این خطاها را دوباره تکرار نکنیم. مردم باید از گذشته خود درس بگیرند و از آن برای آینده استفاده کنند. روش آموزش ما از طریق شوخی و مسخره کردن است.

با افزایش فضای طنزی که این حساب توییتری ایجاد کرده، بقیه افرادی که به ارزهای دیجیتال علاقه‌مند هستند نیز به دارودسته پاید پایپر کوین، این کمدین دیجیتالی اضافه شده‌اند.

یکی از این افراد حساب توییتر PPCash (به تقلید از بیت کوین کش!) است که اینترنت نسل جدید را راهی عنوان کرده که از همان ابتدا در آن قدم می‌گذارد. (یکی از دلایلی که بیت کوین کش بوجود آمد!)

یکی دیگر از این افراد HooliCoin است که وعده داده «جهان به زودی ارزش ارزهای دیجیتال متمرکز را درک خواهد کرد!»

در میان این شوخی‌ها به نظر می‌رسد که پاید پایپر قصد انجام واقعی یک ایردراپ را دارد و این کار شرایط را پیچیده خواهد کرد.

یک کلاه‌برداری؟

ماجرای دلقک دیجیتالی پاید پایپر (Pied Piper)

این واقعیت که این ارز دیجیتال واقعاً وجود دارد، شاید برای طرفدارانش کمی ناخوشایند به نظر برسد. چرا که به نظر می‌رسد آن‌ها تنها شوخی‌‌های او را دوست دارند و از اینکه این شوخی مجازی به واقعیت بپیوندد، خوشحال نیستند.

نراج آگراوال (Neeraj Agrawal) مدیر بخش ارتباطات در سیاست‌گذاری ارزهای دیجیتال کوین‌سنتر که خود نیز از شوخی‌کنندگان قدرتمند توییتر است، درباره پاید پایپر اینگونه گفت:

این را به جامعه ارزهای دیجیتال وا بگذارید که شوخی برگرفته از سریال تلویزیونی شما را برجسته کنند و درباره اینکه آیا یک حساب توییتری بامزه با حرف‌های خنده‌دار است یا یک کلاه‌برداری که وعده ایردراپ می‌دهد، قضاوت کنند.

این روایت که سازندگان این حساب به دنبال یک کلاه‌برداری و پول بدون زحمت هستند، با فهمیدن این حقیقت که این توکن‌ها در پلتفرم اتریوم ساخته شده‌اند، (چیزی که بیشتر ICOهای کلاهبرداری از آن استفاده می‌کنند) بیشتر بوی حقیقت گرفت.

این حساب توییتری به مخفی کاری ادامه داده و در یک اتفاق عجیب رسانه‌ای با حضور در یک برنامه کریپتویی در یوتیوب که ماسکی به صورت و یک کلاه پیتر پنی به سر گذاشته بود، کمی از این مخفی‌کاری کاست.

در اواخر ماه می بود که ارزش این توکن‌ها از چند سنت تا بیش از یک دلار نیز افزایش یافت. البته بعد از این افزایش، این توکن سقوط شدیدی را تجربه کرد و دوباره به قیمت چند سنت رسید.

بسیاری از ترفندهای قدیمی کلاه‌برداری را در این توکن می‌توان مشاهده کرد؛ بازاریابی بر اساس یک نام آشنا (برگرفته از سریال سیلیکون ولی)، به راه انداختن جریان رسانه‌ای، یک تیم بی‌مسئولیت، توکنی بدون محصول نهایی و جهش قیمتی که با سقوط شدیدی همراه بوده است.

همچنین در ۲۸ می، پایپر ۴۵۰۰ توکن خود را فروخت و دلیل آن را بازیابی بخشی از هزینه‌های صرف شده اعلام کرد.

از طرف دیگر برخی مسائل وجود دارد که با کلاه‌بردار بودن این شخص در تناقض است. پاید پایپر در گفتگو با کوین‌دسک و در توییتر خود اعلام کرد که پول هیچ سرمایه‌گذاری را قبول نکرده است و ایردراپ بصورت رایگان انجام شده است. حرف‌های پایپر در این باره به نظر درست می‌آید چرا که آن را قبلا به صورت عمومی ابراز کرده بود.

اینکه در آینده پاید پایپر را به عنوان یک کلاه‌بردار بشناسیم یا نه، به این بستگی دارد که این شخص در پشت ماسکش به وعده‌های جاه‌طلبانه‌اش ادامه خواهد داد یا خیر.

یک شوخی جدی

ماجرای دلقک دیجیتالی پاید پایپر (Pied Piper)

در هنگام مکاتبه با سازنده پاید پایپر، این موضوع مشخص شد که او واقعاً جدی است یا اینکه حداقل درباره اینکه ما را درباره جدی بودن خودش قانع کند، جدی بود.

او در این باره گفت:

توکن PPI (سازنده به دلیل اینکه نام PPC قبلا گرفته شده از این اختصار استفاده کرد) یکی از بزرگترین جوامع را در ارزهای دیجیتال خواهد داشت. ما عقیده داریم که بسیاری از توسعه‌دهندگان بر روی این پلتفرم برنامه‌های خود را توسعه خواهند داد.

سازنده پاید پایپر در پستی که در استیم‌ایت در اواخر می منتشر کرد، بین شوخی‌هایش و نقشه‌هایی که برای این توکن در سر دارد، فاصله‌ای قائل شد. پیشنهاد او این بود که پروتکل یکی از بلاک چین‌های معروف را برای ساخت پایپر کوین فورک کند تا قابلیت استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز بر روی آن ایجاد شود – با اینکه این پیشنهاد را با هشتگ‌های خنده‌داری به پایان رسانده است.

همچنین در ایمیلی که بعدا دریافت کردیم، متوجه شدیم که پایپر قصد دارد در آینده‌ای نزدیک پایپرچین (Piperchain) که بلاک چین مخصوص PPI است را بسازد.

با این حال تمایز بین شوخ‌طبعی پایپر و نقشه‌های او کار سختی به نظر می‌رسد. او گفت که «امیدواریم تمام این کلمات قلمبه سملبه را با هم ادغام کنیم» و در ادامه کلمات: مسترنود، مبادله اتمی، شاردینگ، پلاسما ، لایتنینگ را بکار برد.

همچنین در اواسط ژوئن، پایپر درباره پایپرچین بیشتر توضیح داد و اشاره کرد که این شبکه، فورکی از ایاس خواهد بود. حین اینکه درباره این بلاک چین سوالاتی مطرح بود، پایپر اشاره کرد که دو برنامه غیرمتمرکز به همراهی ۴ توسعه دهنده در حال توسعه برای آماده شدن بر روی پایپرچین است.

با این حال اگر به صفحه نقشه راه پاید پایپر مراجعه کنید نوشته‌های طنزی‌ درباره نقشه راه یک ارز دیجیتال خواهید یافت.

میراث دوج کوین

شاید این نوع نمایش غافل‌گیر کننده نباشد. پایپر پاید در گفتگو با کوین‌دسک گفت:

ما دوج کوین را به عنوان یک کوین با فضای میم (meme) استاندارد می‌شناسیم.

اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم، میم‌کوین‌ها از صنعت کوچکی برخوردارند و افرادی که سرمایه‌های خیلی کمی دارند نیز می‌توانند در این کوین‌ها سرمایه‌گذاری کنند. دوج کوین در اواخر سال ۲۰۱۳ ساخته شد و احتمال داشت که این کوین نیز مانند بسیاری از پروژه‌های شکست خورده از بین برود، اما این اتفاق تا به الان نیفتاده است. (حجم بازار دوج کوین در سال ۲۰۱۷ از یک میلیارد دلار نیز فراتر رفت)

در گردهمایی چهار روزه Dogecon که در اواخر ژوئن در ونکوور برگزار شد، علاقه‌مندان به دوج کوین گرد هم جمع شدند. این گردهمایی دلیل اینکه این پروژه‌ها نابود نشده‌اند را به وضوح نشان می‌داد: جمع عظیم و دل‌داده‌ای از طرفداران که هرگز نگذاشته بودند این شوخی از یاد برود.

ماجرای دلقک دیجیتالی پاید پایپر (Pied Piper)در این چنین محیط‌‌ هایی وجود پاید پایپر کوین منطقی به نظر می‌رسد. دوج کوین در سال ۲۰۱۳ توسط جکسون پالمر و بیلی مارکوس ساخته شد و بزرگترین میم‌کوین ارزهای دیجیتال است که تصویر سگ شیبای اینو روی آن حک شده است.

جامعه دوج کوین تعهدات جدی خود را نسبت به تمرکز زدایی ارزهای دیجیتال انجام داده و در عین حال از اینکه چیزی را جدی بگیرند هم سر باز می‌زنند. دوج کوین نیز مانند بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتالی وعده یک جهان غیرمتمرکز را می‌دهد و قول داده که نهایتاً  دارندگان دوج کوین را پولدار کند با این حال دوج کوین این راه ۵ ساله پرفراز و نشیب را به تنهایی طی کرده است.

تماشای پایپر که با جکسون پالمر درباره فلسفه میم صحبت می‌کنند، یادآور این موضوع می‌شود که سوال درباره جدی بودن پایپر به اندازه سوال درباره نحوه پوشش او و یا صحبت زنان و مردان درباره یک پول اینترنتی که عکس یک سگ روی آن است، مسخره است.

وب‌سایت(are we decentralized yet) یکی دیگر از پروژه‌های پالمر است که در آن میزان غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال شاخص را بررسی می‌کند.

مؤسس پاید پایپر کوین اولویت‌های مشابهی را به اشتراک گذاشت و درباره انگیزه‌های منحرفی که در حال فراگیر شدن در فضای ارزهای دیجیتال است، این‌گونه گفت:

خیلی‌ها در حال قدرت بخشیدن به چیزهایی هستند که می‌خواستیم آن‌‌ها را کنار بگذاریم. جَو موجود از ورود وال استریت و بانک‌ها به این فضا هیجان زده شده است. این نشان می‌دهد که مردم بیشتر از اینکه اهداف اصلی ارزهای دیجیتال و آرمان‌هایی که به خاطرشان شکل گرفتند را دنبال کنند، به فکر سود شخصی خودشان هستند.

به نظر می‌رسد که ایده‌ها و باورهای جکسون پالمر و پاید پایپر یکی است و هر دوی آن‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند.

هیچ چیز بهتر از عکس زیر این یکی بودن را نشان نمی‌دهد.

ماجرای دلقک دیجیتالی پاید پایپر (Pied Piper)

منبع: coindesk
print

نظر شما