شناسهٔ خبر: 27421682 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

قره خانی مطرح کرد:

سایه سنگین غول نوظهور هلدینگ خلیج فارس بر سر پتروشیمی ها/زنگ خطر کاهش فعالیت بخش خصوصی در پتروشیمی زده می شود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، توضیحاتی پیرامون بازار محصولات پتروشیمی ایران ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

اسدالله قره خانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه مهمترین بحث برای احداث یک پتروشیمی خوراک است، گفت:  ایران از لحاظ تکنولوژی، دانش فنی و نیروی متخصص در تولیدات محصولات پتروشیمی قوی است و به هر مقدار که بازار جهانی مطالبه داشته باشد می تواند محصولات پتروشیمی ارائه دهد.

سخنگوی کمیسیون انرژی شورای اسلامی، با بیان اینکه محصولات پتروشیمی ایران به دلیل کیفیت، قیمت، کامل بودن محصولات، پایدار بودن تولید و میزان کمیت مشتریان فراوانی دارد، افزود: اگر کسی قرار است قراردادی  درازمدت با ایران منعقد کند  مطمئن است که حداقل طی 5 سال آینده می تواند محصولات پتروشیمی را از شرکت های ایرانی خریداری کند.

پتروشیمی بازار مصرف مناسبی در سطح دنیا دارد

وی ادامه داد: یکی از امتیازهای دیگر محصولات پتروشیمی ایران این بوده که با توجه به اینکه قیمت گاز برای مجتمع ها مقرون به صرفه است، قیمت مناسبی نیز دارند.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پتروشیمی بازار مصرف مناسبی در سطح دنیا دارد، یادآور شد: اگر مصرف کنندگان جهانی نیازهای پتروشیمی خود را از ایران خریداری می کنند،  به این دلیل نیست که محصولات پتروشیمی عربستان و چینی فروش نمی رود بلکه بازار جهانی بازار پر مصرفی بوده و تقاضا برای این محصولات زیاد است.

هلدینگ خلیج فارس در پتروشیمی به بخش های دیگر اجازه نفس کشیدن نمی دهد

وی با تاکید بر اینکه ایران برای ایجاد مجتمع های پتروشیمی جذابیت دارد، افزود: تا حدودی فرآیند سرمایه گذاری در ایران طولانی است و این سبب نقش کم رنگ تر شرکت های خارجی در این بخش شده و از سوی دیگر اکنون غول بزرگی به اسم هلدینگ خلیج فارس ظهور کرده و تمام امتیازات را برای ایجاد پتروشیمی دریافت کرده و به بخش های دیگر اجازه نفس کشیدن نمی دهد.

تمام پتروشیمی ها در هلدینگ و یا در صندوق های بازنشستگی نیروهای نظامی و انتظامی جمع شده است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اینکه براساس اصل 44 قانون اساسی تاکید شده که شرکت های پتروشیمی به بخش های خصوصی واگذار شوند، ادامه داد: در حال حاضر شنیده شده که تاپیکو نیز می خواهد به هلدینگ خلیج فارس واگذار شود، بنابراین تمام پتروشیمی ها در هلدینگ و یا در صندوق های بازنشستگی نیروهای نظامی و انتظامی جمع شده است .

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با این غول های دولتی بخش خصوصی دیگر رغبت زیادی به رقابت و سرمایه گذاری در این بخش پیدا نمی کند که این  زنگ خطری برای صنعت پتروشیمی در آینده  است  و احتمالا سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این بخش را کاهش می دهد./

پایان پیام

نظر شما