شناسهٔ خبر: 27421360 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از کاهش ۲ ساعت آموزشی در دوره ابتدایی تا رایزنی برای افزایش سهم بیمه فرهنگیان

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون کاهش ساعت آموزشی و رایزنی برای بهبود وضعیت بیمه فرهنگیان سپری شد.

صاحب‌خبر -

از کاهش ۲ ساعت آموزشی در دوره ابتدایی تا رایزنی برای افزایش سهم بیمه فرهنگیانبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری همچون کاهش ۲ ساعت آموزشی در دوره ابتدایی، افزایش سهم بیمه فرهنگیان از مهر ۹۷  و نبود اجبار برای برای پوشیدن لباس فرم دانش‌آموزی گذشت.

بطحایی: معلمان مجبورند شغل دوم داشته باشند/ از مهر ماه ۲ ساعت برنامه رسمی مدارس حذف می‌شود

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش گفت: از مهر ماه دو ساعت برنامه رسمی مدرسه را حذف می‌کنیم به عنوان مثال دانش آموز پایه پنجم به جای اینکه 25 ساعت برنامه درسی داشته باشد، 23 ساعت برنامه درسی خواهد داشت و این دو ساعت در اختیار مدرسه است و به مدرسه ابلاغ کردیم که در این دو ساعت بر اساس این سرفصل‌ها محتوا تولید کند مثلا دانش آموز داستانی که خود نوشته است،‌ برای همکلاسی‌هایش بخواند و موضوعاتی دیگر از این قبیل را در دستور کار داریم و غرض از این صحبت‌ها این است که صرفا منتقد نیستم و در حال انجام اقداماتی هم هستیم.

وی ادامه داد:امسال در دوره ابتدایی آزمون‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی را حذف کردیم و بخشنامه کردم همچنین بازرسان ویژه‌ای را برای اجرای این کار در نظر گرفتم تا از مهر ماه به طور مستمر مدرسه را کنترل کنند.

بطحایی بیان کرد: در دوره ابتدایی این سیاست بی برو برگرد وزارت آموزش و پرورش است؛ اگر در مدرسه‌ای مشاهده کنم و گزارش به من برسد که آزمون‌هایی برگزار می‌شود کتاب های کمک آموزشی به بهانه آماده کردن بچه‌ها برای مدارس خاص با دانش آموزان کار می‌شود، از همین جا اعلام می‌کنم آن مدیر را شخصا لغو ابلاغ خواهم کرد.

آموزش و پرورش مسئول پرداخت اقساط اردوگاه باهنر نیست

منصور مجاوری مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره موضوع فروش اردوگاه باهنر و شائبه‌های مربوط به آن اظهار کرد: عرصه اردوگاه باهنر با نظر کارشناسان دادگستری قیمت گذاری شده و براساس مصوبه قانونی و کارگروهی که برای تصمیم گیری درباره این مکان در نظر گرفته شده است، چهار هزار میلیارد تومان تامین منابع شد.

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط آموزش و پرورش هیچ گونه بدهکاری به کسی ندارد و اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر اینکه آموزش و پرورش سالانه باید ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی پرداخت کند، صحیح نیست چرا که اصلا بدهی نداریم و دولت خودش بدهکار است همچنین طی ۲ سال گذشته اقساط را پرداخت کرده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دولت نگاه مثبتی به اردوگاه باهنر دارد، بیان کرد: با این شرایط می‌توانیم امیدواریم باشیم که ۲ سال آینده هم پرداخت اقساط به موقع باشد و دولت به هیچ عنوان قصد ندارد اردوگاه را در اختیار کسی قرار دهد و این اردوگاه طبق قراردادی وثیقه قرار گرفته است و در تاریخ مقرر این اقساط به پایان می‌رسد و نگرانی وجود ندارد.

اجباری برای پوشیدن لباس فرم دانش‌آموزی وجود ندارد

نورعلی عباسپور مدیر کل انجمن اولیا و مربیان به لباس فرم دانش آموزی اشاره کرد و گفت: در این زمینه بخشنامه‌ای که مبنی بر اجبار خانواده باشد تاکنون صادر نشده است صرفا چارچوبی را مدارس مشخص کرده است که پوشش دانش آموز در قالب فرهنگ بومی و ملی باشد.

وی ادامه داد: در بسیاری از مداری انجمن مدارس با توجه به نظر خانواده‌ها پوشش دانش آموز را مشخص می‌کند و براساس زیر نظام‌های سند تحول قرار بر این اساس الگویی را برای پوشش دانش آموزان مشخص کنیم.

عباسپور تصریح کرد: در سال ۹۷ طراحی الگوی لباس متناسب با فرهنگ را در دستور کار قرار دادیم و از سال ۹۸ این موضوع اجرایی می‌شود.

افزایش سهم بیمه فرهنگیان از مهر ۹۷

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش درباره رسیدگی به وضعیت بیمه فرهنگیان و اعتراض‌هایی که نسبت به خدمات بیمه‌ای فعلی دارند، اظهار کرد: بیمه تکمیلی به دلیل افزایش تعرفه‌های پزشکی به شدت با مشکل روبه‌رو رو شده است و فرهنگیان اعتراض به حقی دارند.

وی ادامه داد: تا پایان این دوره که شهریور ماه است با همین تعرفه‌ها پیش می‌رویم البته برای دوره بعدی برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دادیم.

وزیر آموزش و پرورش از رایزنی با سازمان برنامه و بودجه برای بهبود وضعیت بیمه‌ای فرهنگیان از مهر ۹۷ خبر داد و گفت: براساس مذاکرات با سازمان برنامه و بودجه در نظر داریم تا سهم کمک‌های دولت به بیمه فرهنگیان افزایش پیدا کند و از سازمان برنامه اعتباری خاص بگیریم تا از مهر ۹۷ سهم تعرفه افزایش یابد.

تلاش برای ایجاد اساسنامه مدارس عشایری

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی درباره کاهش آمار دانش‌آموزان از دوره ابتدایی به دبیرستان بیان کرد: ماندگاری معلمان در مناطق عشایری یکی از دلایل مهم در پوشش تحصیلی این مناطق است به همین جهت در دوره ابتدایی امکان جذب معلم بیشتر، همچنین چند دانش‌آموز امکان تحصیل در کلاس‌های چند پایه را دارند، اما این شرایط برای دوره متوسط وجود ندارد علاوه بر آن دانش‌آموزان در دوره نوجوانی برای تأمین معیشت خانواده وارد بازار کار می‌شوند و امکان ادامه تحصیل برای آن‌ها کمتر وجود دارد.

معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: آداب و رسوم و مسائل فرهنگی هم در کاهش پوشش تحصیلی مناطق عشایری اثرگذار است، هرچند طی سال‌های اخیر سعی کردیم با راه‌اندازی آموزش و پرورش عشایر نگاه به پدیده تحصیل را تغییر دهیم و ایجاد اساسنامه مدارس عشایری به افزایش پوشش تحصیل کمک بسزایی می‌کند.

حکیم‌زاده تصریح کرد: اساسنامه مدارس عشایری علاوه بر اینکه به افزایش پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در مناطق عشایری کمک می‌کنند می‌تواند فرصتی باشد تا این افراد را بعد از اتمام تحصیل به عنوان معلم در مناطق زندگیشان به کار بگیریم؛ همچنین در این مناطق به شغل‌های متفاوتی نیازمندیم که اگر از اهالی منطقه باشند نرخ ماندگاری آن‌ها برای فعالیت بیشتر خواهد بود.

شرایط ثبت نام در مدارس آموزش از راه دور+ جزئیات

گودرز شاه مرادی، مدیر مدارس آموزش از راه دور درباره چگونگی ثبت نام در این مدارس گفت: مدارس آموزش از راه دور به دلیل ماهیت کاری و با رسالت کمک به دانش آموزان به منظور افزایش پوشش تحصیلی، انعطاف لازم را برای تحصیل به افرادی که امکان حضور کامل در کلاس‌های درس ندارند ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به وجود هزار و ۶۱۵ مرکز فعال آموزش از راه دور در حال حاضر گفت: دانش آموزان این مدارس طی دو نیم سال و یک دوره تابستانی دوره تحصیلی خود را می‌گذرانند.

مدیر مدارس آموزش از راه دور تصریح کرد: اکنون ثبت نام مدارس آموزش از راه دور آغاز شده است و این زمان تا پایان مهر ماه ادامه پیدا خواهد کرد. دانش آموز در هر نیم سال امکان اخذ ۱۸ واحد درسی را که در نیم سال تابستان به ۸ واحد کاهش پیدا می‌کند دارند.

شاه مرادی با اشاره به شهریه هر نیم سال گفت: شهریه ثابت هر نیم سال ۶۶ هزار تومان است و در تابستان این مبلغ به نصف، یعنی ۳۳ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. همچنین در صورت اخذ کمتر از ۸ واحد درسی نصف شهریه ثابت دریافت خواهند شد، علاوه بر آن برای هر واحد درسی هم میزان شهریه بین ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان متفاوت است.

تاکید بر ممنوعیت استفاده از کالا‌هایی با نماد‌های ضدتربیتی

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در ششمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی گفت: در کشوری که مشکل اشتغال دارد، گردش مالی چهار تا شش هزار میلیارد تومانی لوازم التحریر بین جوانان و نوجوانان در حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار فرصت شغلی برای کشور ایجاد می‌کند که ظرفیتی قابل توجه است و نباید ساده از آن گذشت.

وی ادامه داد: اگر امروز آموزش و پرورش خود را مکلف و مقید می‌داند، مشارکت فعال و موثر عمومی را می‌طلبد، باید مسئولانه از کالا‌های داخلی و ایرانی حکایت کنیم چرا که با این کار ۵۰ تا ۶۰ هزار فرصت شغلی را احیا می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: استفاده از اقلام خارجی به ویژه اقلام ضد تربیتی را ممنوع کردیم و بر این ممنوعیت تاکید می‌کنیم؛ دانش آموزان ما نباید از کوله پشتی‌هایی استفاده کنند که نماد‌های ضد تربیتی دارد.

وی اظهار کرد: باید سامانه‌ای برای معرفی کالای ایرانی و استاندارد داشته باشیم، هر کالای ایرانی بی کیفیت را نمی‌توانیم استفاده کنیم و باید استاندارد‌های لازم را داشته باشد؛ اگر، ولی دانش آموز ما بخواهد روان نویس ایرانی برای دانش آموزش تهیه کند باید بداند این کالا را از کجا و با چه قیمتی می‌تواند تهیه کند.

انتهای پیام/

نظر شما