شناسهٔ خبر: 27421202 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

نگاهی به اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

آغاز رقابت‌های مرحله مقدماتی مسابقات سراسری و انتشار خبری برای حافظان قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ برگزاری نشست بازخوانی ماموریت‌ها و برنامه‌های معاونت قرآن وزارت ارشاد، آغاز چهل‌ ویکمین مسابقات سراسری قرآن در قم، اعلام شرایط معافیت دارندگان مدارک تخصصی حفظ قرآن از حضور در آزمون دریافت مدرک تحصیلی و غیره از جمله اخبار و رویدادهای این هفته بود.

صاحب‌خبر -

آغاز رقابت متسابقین چهل‌ویکمین مسابقات سراسری قرآن و اعلام معافیت حافظان در آزمون دریافت مدرک تحصیلی

به گزارش ایکنا؛ هفته‌ای که گذشت، خبرهایی مانند مرحله مقدماتی چهل ویکمین مسابقات سراسری قرآن در شهر قم، برپایی جلسه کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی مسابقات قرآنی کشور، اعلام جزئیات مرحله کشوری جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم و شرایط معافیت دارندگان مدرک حفظ تخصصی، اعلام زمان برگزاری سه آزمون طرح ملی «بشارت 1452» و غیره همراه بود. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته داریم.

نشست «بازخوانی ماموریت‌ها و برنامه‌های معاونت قرآن وزارت ارشاد»
در نخستین روز از هفته، نشست مدیران و معاونان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع بازخوانی ماموریت‌ها و برنامه‌های این معاونت و با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت و جمعی از مدیران و معاونان معاونت قرآن و عترت در سالن همایش‌های مجموعه فرهنگی باغ زیبا برگزار شد. در این جلسه به افزایش حمایت‌های بودجه‌ای از فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت در آینده اشاره و برنامه‌های اساسی این مرکز مطرح شد.

آغاز چهل‌ویکمین مسابقات سراسری قرآن

صبح روز شنبه 20 مردادماه، مرحله مقدماتی چهل‌و‌یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته‌های مختلف در شهر قم آغاز شد و به مدت بیش از دو هفته ادامه خواهد داشت. در این دوره مسابقات سراسری قرآن دو تیم داوری برای رشته‌های قرائت و حفظ کل قرآن کریم و نیز سایر رشته‌ها در نظر گرفته شده است که شامل ۳۴ داور می‌شود.

اردوی استعدادهای درخشان قرآنی در منطقه شمال غرب کشور پایان یافت

بنابر این گزارش، دومین دوره اردوهای منطقه‌ای طرح استعدادهای درخشان قرآنی در منطقه شمال غرب کشور طی روزهای ۱۵ تا ۱۹ مردادماه به میزبانی شهر تبریز برگزار شد. طی این برنامه،‌ استعدادهای قرآنی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و زنجان روز ۱۵ مردادماه در تبریز پذیرش شده و جلسه توجیهی برای ایشان برگزار شد ودر نهایت در تاریخ 18 مرداد ماه مراسم اختتامیه با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و برخی از مسئولان استانی برگزار شد.

نتایج مرحله مقدماتی مسابقات همسرایی و همخوانی قرآن بانوان اعلام شد
 در هفته گذشته، نتایج مرحله مقدماتی چهل و یکمین دوره مسابقات همسرایی و هم‌خوانی قرآن کریم در بخش بانوان اعلام شد که براساس آن شش گروه به مرحله کشوری راه یافته‌اند که دو گروه دیگر نیز پس از بازنگری نتایج، به جمع راه‌یافتگان به مرحله کشوری مسابقات همسرایی و هم‌خوانی قرآن کریم اضافه شده‌اند. برای مشاهده نتایج اینجا کلیک کنید.

برگزاری مرحله مقدماتی مسابقات قرآن کارکنان اداره کل درمان تهران و اعلام اسامی
در روز یکشنبه 21 مردادماه، بیستمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه کارکنان اداره درمان استان تهران در دو روز در دو مرحله شفاهی و کتبی با حضور آقایان و بانوان برگزار شد و در تاریخ 23 مردادماه، اسامی برگزیدگان اول تا سوم هر رشته اعلام شدند. مرحله نهایی این دوره که کشوری است، در مهرماه و در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

اعلام جزئیات بخش معارفی چهل و یکمین مسابقات سراسری قرآن
دبیر بخش معارف چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم زمان برگزاری مرحله مقدماتی و نیمه نهایی بخش معارفی مسابقات قرآن را 9 تا 16 شهریورماه جاری در تهران اعلام کرد. بخش معارفی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته‌های تفسیر قرآن کریم، حفظ و معارف موضوعی قرآن کریم و حفظ و معارف احادیث 10 خردادماه امسال در مرحله شهرستانی به صورت آنلاین و 21 تیرماه در مرحله استانی به صورت آزمون برگزار شد که در مجموع 210 نفر از آقایان و بانوان مجوز حضور در مرحله مقدماتی مسابقات کشوری را پیدا کردند. مشروح خبر

جلسه کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی مسابقات قرآنی کشور برگزار شد
براساس این گزارش، جلسه کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی مسابقات قرآنی کشور با حضور حسن خجسته، استاد دانشگاه، محمدحسین محمدزاده، دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، سیدمحسن بنی‌هاشمی، معاون آموزش و پژوهش و سرپرست دانشکده خبرگزاری فارس، مرتضی نجفی‌قدسی، پیشکسوت و فعال حوزه خبر مکتوب قرآنی در محل شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شد.

تشریح ثبت نام علاقه‌مندان برای حضور در جشنواره قرآنی الحافظون
در هفته‌ای که گذشت، ثبت نام برای حضور در ششمین دوره جشنواره قرآنی الحافظون که از نیمه‌ مردادماه آغاز شده است و تا پایان این ماه ادامه دارد. بر همین اساس، متقاضیان از دو طریق حضوری و تلفنی می‌توانند نسبت به تکمیل فرایند ثبت نام خود اقدام کنند. در روش حضوری، متقاضیان از طریق مراجعه و حضور در پایگاه‌ها و نواحی مقاومت بسیج در سراسر استان تهران، نسبت به ثبت‌ نام اقدام کنند. در روش دوم نیز متقاضیان از طریق تماس تلفنی با نواحی مقاومت بسیج و تکمیل اطلاعات شخصی خود فرایند ثبت نام را تکمیل می‌کنند.

اجرای طرح قرآنی «اسوه حسنه» در قم

طرح قرآنی «اسوه حسنه» در شهر قم و با محوریت نوجوانان از سال گذشته آغاز شده و تاکنون دارای خروجی‌های مطلوبی بوده که از جمله آن می‌توان به حضور بیش از ۲۰۰ نوجوان در این طرح اشاره کرد. در این طرح، با بهره‌مندی از اساتید مجرب استان قم تلاش می‌شود تا شرایط مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای ناب قرآنی فراهم شود و با تربیت قاریانی برجسته از حیث فنی و شخصیت‌های متدیّن و انقلابی، گامی جدّی در معرفی الگوهای قرآنی به جامعه برداشته شود.

تلاوت قاریان جوان در جوار کعبه

در هفته‌ای که گذشت، قاریان کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به حج تمتع ۹۷ ضمن اجرای برنامه‌های مختلفی که تاکنون داشته‌اند، در جدیدترین برنامه قرآنی «کاروان نور» به تلاوت آیات نورانی قرآن کریم در مسجدالحرام و مدینه منوره پرداختند. فیلم‌های تلاوت را اینجا مشاهده کنید.

برپایی محافل قرآنی در مسجدالحرام

همچنین، همانند سال‌های گذشته، امسال نیز محفل قرآنی با حضور ۱۹ نفر از نخبگان قرائت و حفظ قرآن کریم جمهوری اسلامی به همراه گروه هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی میعاد قم در قالب کاروان نور در مسجد الحرام و در جوار خانه کعبه تشکیل شد. این محفل نورانی از چهارشنبه ۱۷ مرداد آغاز شده و تا جمعه ۲۶مرداد مطابق با پنجم ذی‌الحجه ادامه خواهد یافت.

نگاهی به برنامه‌های محرم و صفر در جلسه شورای اندیشه‌ورزی شبکه قرآن و معارف سیما

در تاریخ 22 مردادماه، جلسه اندیشه‌ورزی شبکه قرآن و معارف سیما با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین محمدزاده، رئیس شبکه قرآن و معارف سیما، حجج اسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و محسن عرفاتی برگزار و هر کدام از حاضران به بیان دیدگاه‌ها و طرح برنامه‌ها برای ایام محرم و صفر پرداختند که بر تولید برنامه‌های مورد نیاز و پسند مخاطبان تاکید شد.

اعلام زمان برگزاری 3 آزمون طرح ملی «بشارت 1452»

محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما گفت: بنا به پیشنهاد آموزش و پرورش مبنی بر شرکت دانش‌آموزان در فاز اول طرح 1452، بنابر این شد تا این فرصت فراهم شود و آزمون اول این طرح ملی در آبان‌ماه سال جاری برگزار شود. آزمون دوم این طرح بزرگ قرآنی و ملی نیز طی بهمن‌ماه سال جاری و همچنین آزمون سوم در اردیبهشت‌ماه سال آینده برپا شود.

برگزاری 40 محفل قرآنی در مناطق محروم استان تهران

براساس این گزارش، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران از برگزاری 40 محفل انس با قرآن در مناطق محروم استان تهران به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: این محافل از تاریخ مردادماه آغاز شده و تا بهمن‌ماه ادامه دارد. در این محافل انس با قرآن افرادی شامل قاری، حافظ، مبتهل و گروه تواشیح به همراه یک مجری توانمند حضور خواهند داشت تا با حضور در مساجد مناطق محروم استان تهران به اجرای برنامه بپردازند.

جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم برگزار شد

در هفته گذشته، جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، به منظور بررسی دو موضوع عناصر برگزارکننده آزمون‌های ارزیابی حفاظ و نیز طرح ملی بشارت 1452 با حضور اعضای این ستاد برگزار شد. در این جلسه، زمان ابلاغ سرفصل‌های آموزشی ویژه این طرح به دستگاه‌ها، نیمه‌های شهریورماه اعلام شد. همچنین عناصر برگزارکننده آزمون ارزیابی نیز معرفی شدند.

برگزاری مرحله دوم سیزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ در تهران

از سوی دبيرخانه ارزيابی و اعطای مدرك تخصصی به حافظان قرآن كريم سازمان دارالقرآن الکریم، زمان و مکان مرحله دوم(شفاهی) سیزدهمین آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم اعلام شده است. این مرحله از مسابقات در استان تهران طی روزهای سوم تا هفتم شهریورماه سال جاری(سوم تا ششم شهریور ویژه بانوان و روز هفتم شهریورماه ویژه آقایان) در محل سازمان دارالقرآن الکریم انجام می‌شود.

اعلام زمان برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن نیروی زمینی سپاه

مرحله کشوری سی‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن پایوران نیروی زمینی سپاه روز ۲۷ مردادماه با حضور راه‌یافتگان به مرحله کشوری این مسابقات برگزار می‌شود. مرحله مقدماتی و نیمه‌نهایی این دوره از مسابقات طی ماه‌های گذشته در بین قرارگاه‌های ده‌گانه نیروی زمینی سپاه در استان‌های سراسر کشور برگزار شده است.

گردهمایی مدیران 750 دارالقرآن‌ آموزش و پرورش در نیشابور

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از برگزاری گردهمایی 750 مدیر دارالقرآن‌های آموزش و پرورش و 250 نفر از کارشناسان قرآنی ادارات آموزش و پرورش کشور از تاریخ 8 تا 11 مهرماه در اردوگاهی در شهر نیشابور خراسان رضوی خبر داد.
در این گردهمایی، مدیران، دوره‌های مدیریت قرآنی، همچنین آموزش‌هایی درباره محتوا و سرفصل‌های آموزشی مراکز دارالقرآن‌ها، چگونگی پیش‌برد حفظ قرآن به عنوان اولویت اساسی(با رویکرد طرح ملی بشارت 1452 و حفظ جزء سی‌ام قرآن که آموزش و پرورش نیز همراه سایر دستگا‌‌ه‌ها و نهادها در سطح کشور در اجرای این طرح مشارکت دارد) آموزش می‌بینند.

شرایط معافیت دارندگان مدارک تخصصی حفظ قرآن از حضور در آزمون دریافت مدرک تحصیلی

در هفته‌ای که گذشت اعلام شد، دارندگان مدرک تخصصی حفظ قرآن طبق شرایط و ضوابط مشخص از شرکت در آزمون مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی‌ارشد معاف هستند. مشروح خبر

نمایش تابلوهای منتخب نمایشگاه قرآن در سراسر کشور

معاون اداره کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن وزارت ارشاد از نمایش تابلوهای منتخب نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در سراسر کشور خبر داد. در این راستا، تعداد 60 تابلو منتخب نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در دو بسته مجزا در سراسر کشور به نمایش در خواهد آمد.

برپایی مرحله سراسری مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های نداجا

هجدهمین دوره مسابقات سراسری بانوان شاغل و خانواده‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از 27 تا 29 مردادماه در شهر مقدس قم بر‌گزار می‌شود.
این دوره از رقابت‌های قرآنی نیروی دریایی با حضور بیش از 300 نفر از متسابقان در رشته‌های حفظ 1، 3، 5، 10، 15، 20، 25 جزء و حفظ کل و تفسیر در مقطع همسران، فرزندان و بانوان شاغل و رشته قرائت ترتیل در بخش بانوان، همچنین رشته‌های اذان، قرائت ترتیل و تحقیق ویژه فرزندان ذکور در مجموعه فرهنگی ـ آموزشی یاوران مهدی(عج) برگزار می‌شود.

اعلام منتخبان هجدهمین مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های نهاجا

بنابراین گزارش، همزمان با پایان یافتن هجدهمین دوره مسابقات قرآن بانوان شاغل، فرزندان و همسران کارکنان نیروی هوایی ارتش، اسامی برگزیدگان این دوره اعلام شد. برای مشاهده اسامی اینجا کلیک کنید.

جزئیات مرحله کشوری جشنواره قرآنی دانشجویان وزارت علوم

رشید جعفرپور، مدیرکل اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برگزاری سی و سومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم، گفت: این جشنواره در تمامی مراحل مقدماتی برگزار و نفرات برگزیده تمامی رشته‌ها برای حضور در مرحله کشوری مشخص شده است. مرحله کشوری سی و سومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم طی روزهای 16 تا 18 شهریورماه و به میزبانی استان زنجان برگزار خواهد شد. مشروح خبر

آزمون رشد پلکانی حفظ قرآن مدرسه تخصصی پیامبر اعظم(ص) برگزار شد

همچنین، دهمین مرحله آزمون رشد پلکانی حفظ قرآن، ویژه حفاظ مدرسه تخصصی پیامبر اعظم(ص) از نیم جزء تا حفاظ کل و همچین دیگر حفاظ علاقه‌مند برگزار شد. حدود ۲۰۰ متسابق در بخش بانوان و آقایان در گروه سنی خردسالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان طی این آزمون باهم به رقابت پرداختند.

مرحله مقدماتی مسابقات قرآن قوه قضائیه پائیز برگزار می‌شود

مرحله استانی ششمین دوره مسابقات ویژه کارکنان، همسران، فرزندان، سربازان وظیفه حاضر در دادگستری، بازنشستگان قوه قضائیه و نوادگانشان روز ۱۷ مردادماه به صورت هماهنگ در سراسر کشور برگزار شد. مرحله مقدماتی ششمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه که جایگزین مرحله منطقه‌ای این مسابقات شده است، طی فصل پاییز سال جاری برگزار خواهد شد.

برپایی هجدهمین مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های کارکنان ستاد آجا

براساس این گزارش، مرحله نهایی هجدهمین دوره مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های کارکنان ستاد ارتش، طی بازه زمانی دو روزه، ۲۳ و ۲۴ مردادماه، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ارتش برگزار شد و همچنین آیین اختتامیه این دوره از مسابقات، پنج‌شنبه، ۲۵ مردادماه با حضور مسئولان انجام شد.

شهریور؛ زمان برپایی دومین مسابقات سراسری قرآن کمیته امداد

دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه مددجویان و کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. سال گذشته مرحله استانی این مسابقات در قم برگزار شد و امسال از شنبه، سوم شهریورماه در شیراز آغاز و چهارم تا ششم رقابت‌ها برپا می‌شود و روز چهارشنبه مراسم اختتامیه این دوره برگزار می‌شود.
انتهای پیام

نظر شما