شناسهٔ خبر: 27420807 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مهمترین اخبار قضایی هفته گذشته چه بود؟

تاکید مقام معظم رهبری بر مجازات مفسدان اقتصادی به صورت سریع و عادلانه، ممنوع الخروجی بیش از صد کارمند و افراد صاحب سمت، ارسال پرونده ناظم مدرسه غرب تهران به دادگاه تجدیدنظر، تایید حکم یکسال حبس غلامحسین کرباسچی، اعلام زمان رسیدگی به پرونده مشایی، واکنش سخنگوی شورای نگهبان به ابقای جنتی و آخرین وضعیت پرونده های شهرام جزایری و نسرین ستوده و یاشار سلطانی و... از گزیده اخبار حقوقی در یک هفته گذشته بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،  یکی از مهمترین اتفاقات هفته ای که گذشت نامه رئیس قوه قضائیه به رهبر انقلاب برای اقدامات ویژه در برخورد با اخلال‌گران اقتصادی بود که روز شنبه 20 مردادماه رسانه ای شد و رهبر انقلاب اسلامی نیز با این پیشنهاد موافقت و تأکید کردند: مجازات مفسدان اقتصادی سریع و عادلانه انجام گیرد و در مورد اتقان احکام دادگاه‌ها دقت لازم توصیه شود.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در نشست خبری اش  در پاسخ به سوالی در رابطه با انتخاب مجدد آیت الله جنتی در شورای نگهبان و واکنش رسانه‌های معاند به سن ایشان، گفت:  قانون منعی در این زمینه در نظر نگرفته است فکر نمی‌کنم این مطلب مشکلی داشته باشد.

«رییس سابق حراست بانک مرکزی احضار شده است، بیش از صد کارمند و افراد صاحب سمت ممنوع الخروج شدند ، معاون سابق بانک مرکزی تا این لحظه احضار نشده است، نه ۱۸ میلیارد گم شده بود نه ۹ میلیارد گم شده است و هر کس حرفی بزند احضار می‌شود و تعداد بازداشتی‌های اعتراضات اخیر بسیار محدود است» از گزیده اخبار حقوقی بود که در روز یکشنبه، بیست و یکم مرداد ماه ۱۳۹۷ از سوی محسنی اژه ای بیان شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر محمود احمدی‌نژاد و درخواست او از حسن روحانی برای  کناره‌گیری از ریاست جمهوری واکنش نشان داد و گفت: بله اتهامی متوجه او هست زیرا جنبه عمومی دارد. او به کسی گفته برو. آن فرد هم کنار نمی‌رود و چیز سختی نیست و نباید به این چیزها توجه کرد. هنوز اتفاقی هم در  پرونده وی رخ نداده است.

در دادگاه مطبوعات  روز یکشنبه 21 مردادماه  در رسیدگی به پرونده مدیرمسئول روزنامه جوان به اتهام نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر که با شکایت شاکیان سعید مرتضوی و سعید ابوطالب تشکیل شده بود،  هیات منصفه مطبوعات شکایت سعید مرتضوی را وارد ندانست.

«بازداشت و ممنوع‌الخروجی چند دریافت کننده ارز دولتی»  خبر مهم دیگری بود که از سوی سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات در گفت و گو با ایسنا اعلام شد.

غلامحسین اسماعیلی رییس کل دادگستری استان تهران  روز دوشنبه 22 مردادماه اعلام کرد که  ناظم مدرسه غرب تهران به حکم صادره اعتراض کرده و این پرونده در پایان مهلت قانونی تجدیدنظرخواهی به دادگاه تجدید نظر استان تهران ارجاع شده است.

همچنین محمدعلی اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در نشست خبری در پاسخ به سوال ایسنا در رابطه با خبری مبنی بر کشف انبار دارو که گفته می‌شود متعلق به دختر یکی از وزرای سابق است، گفت: خبری اعلام شده که صحت آن را در حدی که احتکار دارو بوده تأیید می‌کنم ولی در مورد اینکه منتسب به چه کسی است  اظهار نظر نمی‌کنم، به لحاظ اینکه این موضوع حتماً باید رسیدگی و در مورد آن حکم صادر شود و بعد از صدور حکم در صورتی که تخلف محرز باشد، اعلام خواهد شد.

آیت الله آملی لاریجانی نیز در جلسه عالی مسوولان قضایی این هفته گفت: با موافقت رهبری صرفاً برخی تشریفات رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی حذف شد. همچنین حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در حاشیه این جلسه اعلام کرد که  قضات شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی معرفی شدند.

«توییتر رفع فیلتر نمی شود» مطلبی بود که عبدالصمد خرم آبادی معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی آنرا اعلام و گفت: درخواست وزیر ارتباطات مبنی بر طرح موضوع رفع فیلتر توئیتر در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه غیرقانونی است.

خرم آبادی افزود: قمار و شرط بندی در فضای مجازی رشد داشته و حدود ۱۲۰۰ مورد را دادستان کل کشور شناسایی و به مراجع قضایی اعلام کرده است.

بهمن کشاورز نیز رییس سابق اسکودا و حقوقدان برجسته کشورمان در تحلیل حقوقی نامه رییس قوه قضاییه به رهبری برای اقدامات ویژه در برخورد با اخلالگران اقتصادی گفت: برخی موارد این نامه نیازمند قانونگذاری است.

تاکید آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان بر علنی و سریع بودن دادگاه مجرمان اقتصادی خبر مهم دیگری بود که از سوی وی عنوان شد.

سیدصادق کاشانی وکیل مدافع یاشار سلطانی نیز از اعلام ختم رسیدگی به پرونده یاشار سلطانی  خبر داد و اظهار کرد: انتظار ما این است که در راستای مبارزه جدی با فساد موکلم تبرئه شود.

یکی از مهمترین اخبار روز چهارشنبه 24 مردادماه تایید حکم یکسال حبس غلامحسین کرباسچی - دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی - از سوی دادگاه تجدیدنظر بود که به جرم تبلیغ علیه نظام در دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان محاکمه شده بود.

تعیین وقت رسیدگی به پرونده  مشایی- رییس دفتر رئیس‌جمهور در دولت دهم - در سوم شهریورماه در شعبه اول دادگاه انقلاب نیز خبر مهم دیگری بود که از سوی سیدعلی اصغر حسینی وکیل مدافع وی اعلام شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در سومین همایش مقابله با جرایم مالی در فضای مجازی در روز گذشته ، با اشاره به نامه شش وزیر برای رفع فیلتر برخی از شبکه های مجازی گفت: وقتی بعضی از این شبکه ها را در کارگروه مصادیق مجرمانه می‌بندیم و فیلتر می‌کنیم، می‌بینیم بعضی از آقایان صدایشان بلند می‌شود و ۶ وزیر به من نامه می نویسند و می خواهند که جلسه بگذاریم تا رفع فیلتر کنیم که من نرفتم و در جلسه حاضر نشدم زیرا می بینم در اینجا شریک در جرم خواهم شد.

منتظری  همچنین در پاسخ به سوال ایسنا مبنی براینکه پرونده شهرام جزایری به کجا رسید، گفت: این پرونده در مرحله تحقیقات است.

یکی دیگر از پرونده های مهم قضایی پرونده نسرین ستوده است که رضا خندان همسرش گفت: حکم منتشره در مورد پرونده همسرم مربوط به سال 95 است که به صورت غیابی صادر شده است.

انتهای پیام

نظر شما