شناسهٔ خبر: 27420572 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

مشکلات پرستاران تمامی ندارد/ حاشیه ای به نام تربیت مراقب سلامت

جامعه پرستاری کشور به رغم اینکه در صف اول خدمت به مردم و بیماران قرار دارد، اما مثل اینکه قرار نیست یک روز بدون حاشیه و چالش داشته باشد، زیرا هر روز یک مشکل پیش پای پرستاران می اندازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نیروهای پرستاری به رغم تمامی کمبودها و مشکلاتی که در حرفه خود با آنها مواجه هستند، اما همواره تلاش کرده اند در خدمت به مردم و بیماران، کوتاهی نکنند. البته شاید در این بین دلخوری هایی نیز متوجه کادر پرستاری باشد که اگر بخواهیم آنها را کالبدشکافی کنیم، متوجه خواهیم شد که همه این مشکلات ناشی از کمبود نیروی پرستاری و حاشیه هایی است که این نیروهای حوزه سلامت را درگیر خود ساخته است.

اخیرا، موضوع ایجاد رشته ای جدید تحت عنوان «مراقب سلامت»، مطرح شده است که نمایندگان پرستاری بر این عقیده اند، تربیت نیروهایی تحت عنوان مراقب سلامت، کار زائد و بیهوده ای است. زیرا، خدماتی که قرار است این نیروها ارائه دهند، تقریبا مشابه خدمات پرستاری است.

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار، در واکنش به بروز مشکل برای جامعه پرستاری، به خبرنگار مهر، گفت: وزارت بهداشت به جای حل مشکلات پرستاران و رفع دغدغه های آنها، حاشیه های پرستاری را تشدید می کند. همین مسئله باعث شده پرستاری ایران روز به روز از پرستاری دنیا فاصله بگیرد و جذابیت های این حرفه کم رنگ تر شود.

وی با اشاره به حرکت خزنده ای که می خواهد پرستاران را سرگرم امور روزمره کند، اظهارداشت: می خواهند با چنین برنامه هایی، پرستاری را از مطالبات اصلی خودش دور نگه دارند. در حالی که کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان ها، فشار مضاعف و سنگینی را متوجه پرستاران کرده است.

در همین حال، همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در واکنش به گلایه نمایندگان پرستاری از طرح چنین ایده هایی، گفت: ایجاد یک رشته دانشگاهی قطعا کارشناسی شده است، به این معنا که باید از مسیرهای قانونی و کمیته‌های آموزشی و اعتبارسنجی بگذرد، در نهایت هم شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید آن را تایید کند، بنابراین ریل‌گذاری مشخصی برای آن وجود دارد.

وی یادآورشد: بی‌تردید برای حذف یا اضافه کردن یک رشته دانشگاهی مراحل قانونی وجود دارد، بنابراین نمی‌توان فی‌البداهه ایجاد رشته مراقبت سلامت را زیرسئوال برد، اما اگر سرفصل‌های آن با رشته پرستاری مشابهت دارد به این موضوع برمی‌گردد که پیش از این ذیل رشته پرستاری هم رشته‌های بهیاری و کمک بهیار را داشتیم و هر کدام از این رشته‌ها هم تعاریف خود را داشت.

هاشمی با تاکید بر اینکه ایجاد رشته مراقبت سلامت با رویکرد حمایت از سالمندان اقدامی قابل تحسین است، تصریح کرد: ما در آینده باید به بخش‌های جمعیتی مختلفی خدمات ارائه دهیم، چرا که کشور به سمت افزایش جمعیت سالمندی پیش می‌رود، کما اینکه در یک دهه آینده با افزایش بیش از دو برابری جمعیت سالمندان مواجه خواهیم شد، از سوی دیگر در شرایط کنونی ۱۰ میلیون نفر جمعیت معلول در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴ میلیون نفر دارای معلولیت خیلی شدید و شدید هستند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تاکید کرد: اگر سازمان نظام پرستاری در این مورد مشکلی دارد می تواند این موضوع را در قالب مکاتبه با کمیسیون بهداشت مجلس ارائه دهد تا در صورت لزوم ورود پیدا کنیم، چرا که همه ما حول یک محور تامین منافع ملی و توسعه کشور در حوزه منابع انسانی فعالیت می‌کنیم و به این دلیل که در حوزه سلامت نقطه نظر مشترکی داریم، قطعا به یک نتیجه واحد هم دست خواهیم یافت.

از سوی دیگر، محمد نعیم امینی فرد نایب رئیس کمیسیون بهداشت‌ و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه فعالیت افرادی که بدون گذراندن دوره‌های لازم تحت‌عنوان مراقب سالمندان فعالیت ‌کنند، مداخله در امور پرستاری است، گفت: اگر افرادی که تحت عنوان مراقب بیمار یا سالمندان فعالیت می‌کنند، تعلیم ندیده باشند، قطعا مشکلات بیشتری را ایجاد خواهند کرد و اقداماتشان دخالت‌ در امور پرستاری محسوب می شود، به این دلیل که آگاهی لازم را ندارند و در عمل اقداماتشان به ایجاد عوارض و دخالت‌های نابجا در امور پزشکی و پرستاری منجر خواهد شد.

وی در بیان نحوه برخورد با افرادی که در امور پرستاری مداخله کنند، یادآور شد: اگر افرادی در امور پزشکی یا پرستاری دخالت کنند، بنا بر قوانین نظام پزشکی و نظام پرستاری مجازات لازم برای این تخلف مشخص شده و این نظام نامه، جرائم مربوط به دخالت در امور پرستاری را هم تعریف کرده است.

دکتر اصغر دالوندی رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهارداشت: ایجاد رشته تربیت مراقب سلامت، موازی‌کاری با خدمات پرستاری است. زیرا، ۸۰ درصد خدمات مراقب سلامت، همان خدماتی است که پرستاران انجام می دهند. لذا، چه معنی دارد که وقتی پرستار هست، ما مراقب سلامت تربیت کنیم.

وی تاکید کرد: این تصمیم باعث ایجاد تنش در جامعه پرستاری شده و ما به شدت مخالف ایجاد این رشته و تربیت مراقب سلامت هستیم، اما مراقب سلامت را به عنوان یک جایگاه شغلی قبول داریم که پرستاران هم می‌توانند در این جایگاه حضور داشته باشند.

نظر شما