شناسهٔ خبر: 27420523 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

آب، افغانستان و اقتصاد محور مذاکرات آتی «رحمان» با «میرضیایف»

رئیس جمهور تاجیکستان فردا پس از ۲۰ سال در یک سفر ۲ روزه عازم «تاشکند» پایتخت ازبکستان می‌شود که در این کشور مسائل مهمی از جمله آب، تحولات افغانستان و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار خواهد داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس» «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان بعد از ۲۰ سال برای نخستین بار در قالب یک سفر رسمی ۱۷ الی ۱۸ آگوست از تاشکند پایتخت ازبکستان بازدید می‌کند.

طبق گزارش دفتر ریاست جمهوری ازبکستان، برنامه سفر متقابل رحمان به این کشور شامل موضوعات و برنامه‌های زیادی از جمله در عرصه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی، انسانی، حمل و نقل و ارتباطات می‌باشد.

در برنامه سفر رحمان به تاشکند علاوه بر ملاقات با «شوکت میرضیاف» رئیس جمهور همچنین مذاکراتی با «نورالدین اسماعیل اف» رئیس مجلس سنا، «عبدالله عارف اف» نخست وزیر ازبکستان و همچنین بازدید از «سمرقند» و محل نمایشگاه‌های این کشور درج شده است.

آب و اژد‌های چینی

«ولادیمیر ایوسییف» رئیس انستیتوی «همسود» معتقد است که در این دیدار مسائل مربوط به آب که حادترین موضوع در روابط دو کشور به شمار می‌رود و قبل از همه با تکمیل ساخت نیروگاه برق آبی راغون مرتبط است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: عرضه آب از تاجیکستان به ازبکستان یکی دیگر از جنبه‌های این مسئله می‌باشد، زیرا این موضوع برای تاشکند فوق العاده مهم است.

بنا به گفته این کارشناس، در طول این مذاکرات همچنین مسائل مربوط به گسترش تجارت مرزی میان دو کشور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به وجود اقلیت ملی تاجیک تباران در ازبکستان و ازبک تباران در تاجیکستان گفت: توسعه روابط بین نمایندگی اقلیت‌های ملی تاجیک و ازبک و گسترش تجارت کلید بهبود تدریجی روابط میان دو کشور می‌باشد.

ایوسییف معتقد است که پروژه‌های چینی در آسیای مرکزی از جمله موضوعات مهمی خواهد بود که احتمالا در طول این سفر از سوی مقامات عالی تاجیک و ازبک مورد بررسی قرار می‌گیرند.

به باور این کارشناس مقامات تاجیک از وابستگی زیاد به چین نگران هستند و «دوشنبه» از طریق برقراری روابط با «تاشکند» در پی جستجوی نقاط دیگر تکیه در منطقه خواهد بود.

موضوع افغانستان

رئیس انتسیتوی جامعه همسود همچنین معتقد است که موضوع حل و فصل بحران افغانستان یکی دیگر از موضوع مهمی خواهد بود که رحمان و میرضیایف پیرامون آن بحث و تبادل نظر می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر دولت ازبکستان تلاش‌های قابل توجهی در مسیر افغانستان، در نوبه اول در عرصه اقتصاد صورت داده و احتمالا تاجیکستان نیز در این زمینه با تاشکند همکاری کند.

«نیکیتا میندکاویچ» رئیس باشگاه تحلیلی اوراسیا، کارشناس شورای بین المللی روسیه نیز با این نظر موافق است.

وی در این خصوص گفت: علاوه بر اهمیت این موضوع برای افغانستان همسایه افزایش شدت مخالفان مسلح از جمله در مناطق شمالی همجوار با تاجیکستان یکی دیگر از جنبه‌های می‌باشد که توجه خاص را به این کشور جلب می‌کند.

میندکاویچ افزود: در حال حاضر در شمال افغانستان عمدتا شبه نظامیان «طالبان» قرار دارند که کشور‌های پیمان امنیت جمعی و ازبکستان با ریاست این جنبش ارتباطات‌های غیر رسمی دارند.

وی گفت: همکاری با ازبکستان را می‌تواند به عنوان جستجو و قالبی برای برقراری ارتباط غیر رسمی با گروه‌های طالبان مستقر در مناطق همجوار با تاجیکستان به منظور تامین امنیت در این کشور، در نظر گرفت.

میندکاوریچ تصریح کرد: مقامات ازبکستان توانستند نه تنها به یک واسطه‌ای در حل و فصل بحران افغانستان تبدیل شوند بلکه میدان مساعد و بی طرفی را برای مذاکرات طرف‌های علاقه‌مند ایجاد کنند.

امضا توافقات

قبل از آغاز سفر رسمی رحمان به ازبکستان هیاتی متشکل از تجار تاجیک برای شرکت در نشست شورای همکاری‌های اقتصادی دو کشور عازم تاشکند شدند.

بنا به گزارشات طرف تاجیکی انتظار می‌رود در جریان این نشست توافقاتی میان دو کشور به حجم ۲۰۰ میلیون دلار به امضا رسد.

باید گفت که علاوه بر محافل کسب و کار تاجیک این هیات را همچنین کارمندان وزارت صنایع و فناوری‌های جدید، اتاق بازرگانی، وزارت امور خارجه، کمیته گردشگری و وزارت آموزش و پرورش تاجیکستان همراهی می‌کنند.

مناسبات «دوشنبه» و «تاشکند» پس از درگذشت «اسلام کریم اف» رئیس جمهور سابق ازبکستان و به قدرت رسیدن «شوکت میرضیایف» بهتر شد.

در جریان سفر دولتی میرضیاف به تاجیکستان در ۹ مارس سال جاری میلادی دو کشور ۲۷ توافقنامه امضا کردند که لغو روادید برای شهروندان هر دو کشور به مدت ۳۰ روز از آن جمله می‌باشند.

نظر شما