شناسهٔ خبر: 27420330 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مقابله سناتورهای آمریکایی با طرح دولت ترامپ برای کاهش کمک های مالی خارجی

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از 

مقابله سناتورهای آمریکایی با طرح دولت ترامپ برای کاهش کمک های مالی خارجی
تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی / 1397/05/26
­خبرگزاری رویترز؛ اعضای ارشد هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات یکی از کمیته های قدرتمند مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه تعهد کردند در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور قصد داشته باشد کنگره را دور بزند و میلیاردها دلار از بودجه کمک های خارجی را قطع کند، با وی مقابله کنند.
دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید از وزارت امور خارجه و سازمان توسعه بین الملل آمریکا (USAID) خواست اطلاعاتی در مورد بسته بازدارنده دولتی ارائه کنند که هدف از آن قطع کمک های خارجی با هدف بازگرداندن منابع مالی به خزانه داری است.
قرار است این بسته بازدارنده، کمک های مالی مورد تایید کنگره که تاکنون هزینه نشده اند را قطع کند. این اقدام تقریبا بی سابقه از سوی میک مولوانی عضو سابق جمهوری خواه کنگره که ریاست دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید را بر عهده دارد می تواند حتی کمک های خارجی پیشتر تایید شده از سوی کنگره را هم قطع کند. چندین مقام دولتی تایید کردند دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید حدود سه و نیم میلیارد دلار از کمک های خارجی آمریکا را هدف قرار داده است.
باب کورکر سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته امور خارجی سنا و باب منندز عضو ارشد دموکرات ها در این کمیته هر دو گفتند با چنین طرحی از سوی کاخ سفید مقابله خواهند کرد. کورکر در جلسه استماع این کمیته گفت «من نمی دانم آنها چطور می خواهند چنین کاری را به صورت قانونی انجام دهند اما اگر به دنبال چنین کاری باشند، قطعا روش هایی را برای مقابله با آن پیدا خواهیم کرد.»
منندز نیز گفت این طرح کاخ سفید می تواند ضربه ای ویران کننده برای اصلی ترین نهاد کمک رسانی وزارت امور خارجه و دولت یعنی سازمان توسعه بین المللی آمریکا باشد.
منندز گفت اگر دولت ترامپ بخواهد چنین کاری انجام دهد مانع از هرگونه انتصاب افراد جدید به وسیله کاخ سفید می شود.
دولت ترامپ تلاش کرد در بودجه امسال خود از میزان کمک های خارجی آمریکا بکاهد اما قانون گذاران با آن مخالفت کردند و ترامپ نیز در نهایت قانون بودجه را بدون آنکه شامل قطع یا کاهش کمک های خارجی باشد امضاء کرد. دولت ترامپ همچنین اوایل امسال تلاش کرد پانزده میلیارد دلار را از هزینه های داخلی خود بکاهد که هفت میلیارد دلار آن مربوط به برنامه بیمه خدمات درمانی و بهداشتی کودکان بود. اما کنگره این طرح دولت را ناکام گذاشت.
اما این بار کنگره نمی تواند مانع دولت شود چرا که کاخ سفید قصد دارد پیشنهاد خود را ظرف چهل و پنج روز تا پایان سال مالی یعنی در سی سپتامبر ارائه کند.

نظر شما