شناسهٔ خبر: 27420265 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت

وقتی پیشرفت ایران محور اخبار دانشگاهی دنیا می‌شود

آموزش عالی کشور در هفته گذشته اخبار خوب و امیدوار کننده‌ای داشت که نشان از ارتقای دانشگاه‌های ایران در جهان دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، آمار و رتبه‌بندی‌هایی که از وضعیت علمی کشورهای مختلف در هفته گذشته اعلام شد برای ایرانی‌ها جزء اخبار خوب به شمار می رود.

* ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا

سرپرست ISC گفت: در رتبه بندی جهانی شانگهای سال ۲۰۱۸، ایران با ۱۳ دانشگاه، ترکیه با ۱۴ دانشگاه، مالزی با ۵ دانشگاه، مصر با ۵ دانشگاه ، پاکستان با ۴ دانشگاه، عربستان با ۴ دانشگاه، تونس با 2 دانشگاه، قطر و لبنان و اوگاندا با یک دانشگاه در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا حضور داشتند.

دهقانی افزود: در رتبه بندی جهانی سال ۲۰۱۸ شانگهای ۱۳ دانشگاه از ایران در این رتبه بندی حضور یافتند و این در حالی است که در سال ۲۰۱۷ تعداد دانشگاههای ایران در این نظام رتبه بندی ۸ مورد بود و لذا شاهد رشد بیش از ۶۰ درصدی این حضور نسبت به سال قبل هستیم.

وی گف: امید است رشد مستمر حضور دانشگاه های ایران در نظام رتبه بندی شانگهای نوید بخش ارتقای جایگاه دانشگاه ها نیز باشد.

* رونمایی از دانش فنی اصلاح عملکرد سیستم مغزی و عصبی و مقابله با استرس

مسعود نصرت‌آبادی محقق ایرانی با بیان اینکه اختلالات روانی در ایران در میان حدود 25 درصد از مردم شایع است،‌گفت: شایع‌ترین اختلالات روانی افسردگی، استرس و پرخاشگری است که در زنان دو برابر بیشتر از مردان است و با توجه بر تأکید بر اهمیت نقش سلامت روان به طور خاص، وضعیت استرس بر موضوع سلامت اجتماعی و نقش مستقیم آن بر سیستم عصبی رویکردی نوین را در فعالیت‌های بالینی ارائه داده‌ایم.

وی افزود: از طریق رویکرد جامع نوروسایکوتراپی ارزیابی‌های یکپارچه شامل 4 بعد اصلی سلامت روان و کنترل استرس، عملکردهای شناختی، بیومارکرهای مغز و ویژگی‌های شخصیت صورت می‌گیرد که این فناوری بر روی 11 هزار نفر تست شد.

نصرت‌آبادی اظهار داشت: دو نگاه اصلی درمان و ارتقاء در این جریان وجود دارد به طوریکه از طریق دو سنسور سنجش مغز و سیگنال ضربان قلب مشخص می‌شود. به طوریکه این فناوری به ما نشان می‌دهد حجم خونی که قلب در هر بار پمپاژ می‌کند در شرایط استرس، آرامش و استراحت به چه صورت است.

وی گفت: از طریق این فناوری پس از شناسایی وضعیت فرد می‌توانیم خودتنظیمی را انجام دهیم یعنی درمان بدون مصرف دارو صورت می‌گیرد که یک دوره درمان تقریباً دو ماهه لازم است و در این دو ماه فعالیت بدن در حافظه، توجه، درد، اضطراب، خلق و عملکرد اجرایی مشخص و بررسی می‌شود و فرد خودش بدون مصرف دارو می‌تواند به کنترل استرس خود کمک کند.

* تعیین تکلیف ۲۴ طرح کلان ملی

جلسه کمیسیون دائمی شورای عتف با حضور وزیر علوم برگزار شد.

مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه شرح خدمات و برنامه زمانبندی پروژه‌ها مشخص شد و ساختار کمیته‌های تخصصی نیز منسجم‌تر شد به این صورت که مأموریت کمیسیون هماهنگی به فرایند فناوری نوآوری تغییر یافت و کمیسیون‌های فرهنگ و تمدن و علوم انسانی اجتماعی و همچنین دو کمیسیون حقوق قضایی و اقتصادی به دو کمیسیون تبدیل شد.

برومند اضافه کرد: همچنین برنامه پژوهش و فناوری هم مطرح شد که به این نتیجه رسیدیم این برنامه نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد.

وی در مورد تعیین تکلیف طرح‌های کلان ملی گفت: ۲۴ طرح کلان ملی باید اجرا شود که برنامه اجرایی همان شرح خدمات و هزینه اجرای فاز یک این طرح‌ها مشخص شد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: پروژه‌ها بیشتر از بودجه‌های عتف استفاده می‌کردند ولی بخش بیشتری از بودجه‌ها را دستگاه‌ها باید بیاورند. بودجه عتف ۶ میلیارد تومان بوده است ولی عمده بودجه را دستگاه‌ها می‌آورند.

* رشد چشم‌گیر ایران در تولیدات علمی بین‌المللی حوزه مواد پیشرفته

محمود مهرداد شکریه دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی درباره وضعیت تولیدات علمی و صنعتی حوزه مواد پیشرفته اظهار داشت: حتی در سطح بین‌المللی شاخص‌های مورد اجماع و مشخصی برای توصیف این بخش چه در حوزه علمی و چه در حوزه صنعتی شکل نگرفته پس طبیعتاً در داخل هم چنین کاری انجام نشده است. این کار نیازمند بازنگری در تعاریف و دسته‌بندی‌های رایج، چه در حوزه‌های علمی و چه در حوزه‌های صنعتی است.

وی افزود: اگر معتقدیم که انقلاب صنعتی چهارم در حال به‌وقوع پیوستن است نمی‌توان با شاخص‌های چنددهه پیش، روند شکل‌گیری یا حتی تأثیرات آن را اندازه گرفت و این نیازمند کار جمعی دستگاه‌ها و نهادهای مسئول است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی در ادامه بیان کرد: با توجه به ماهیت عام و بین رشته‌ای تحقیقات مواد پیشرفته، انتشارات علمی این حوزه نیز در بخش‌های مختلفی توزیع یافته‌اند.

وی گفت: بنابراین پایش میزان تولیدات علمی این حوزه در داخل و خارج با چالش‌هایی مواجه است. با این حال، اگر تساهل به خرج دهیم که اولاً تولید علم را با تولید مقالات برابر بدانیم و در ثانی انتشارات علمی حوزه علم مواد را نماینده تولید علوم مرتبط با مواد پیشرفته بدانیم، از لحاظ کمّی اوضاع امیدوارکننده‌ای داریم.
شکریه همچنین ابراز کرد: چرا که بر اساس اطلاعات آماری سایت Scimagojr طی سال‌های 1996 تا 2016 میلادی، ایران رشد چشم‌گیری در تولیدات علمی بین‌المللی حوزه علم مواد داشته است، به نحوی‌که در سال 2016 میلادی با انتشار 6810 مقاله از لحاظ کمّی پس از کشورهای چین، ایالات متحده آمریکا، هند، آلمان، ژاپن، روسیه، کره جنوبی، انگلستان، فرانسه و ایتالیا در رتبه یازدهم قرار گرفت. البته نکته حائز اهمیت در این میان لزوم تمرکز بر افزایش کیفیت مقالات علمی منتشر شده توسط محققان ایرانی است.

* صعود 38 پله‌ای ایران از حیث شاخص مشارکت الکترونیک در دنیا

جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان با اشاره به اینکه تلاش های جهانی برای دسترسی به اینترنت در حال افزایش است، گفت: تخمین زده می شود که در سال ۲۰۱۷، تقریبا ۴۸ درصد مردم جهان( ۳/۷ میلیارد نفر) از اینترنت استفاده کرده اند. با وجود این، تفاوت های بزرگی میان مناطق مختلف مشاهده می شود.

وی افزود: در اروپا تقریبا ۸۰ درصد جمعیت از اینترنت استفاده می کنند. این رقم در کشوهای مشترک المنافع ۶۸ درصد، در کشورهای قاره آمریکا ۶۶ درصد، در آسیای و اقیانوسیه ۴۵ درصد و در کشورهای غربی ۴۰ درصد است. در آفریقا تنها ۲۲ درصد از مردم این قاره در سال ۲۰۱۷ از اینترنت استفاده کرده اند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان با بیان اینکه از سال ۲۰۰۱ گروه امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل نتیجه بررسی های توسعه دولت الکترونیک را منتشر می کند، گفت: در هر بررسی، تحلیل هایی از پیشرفت های حاصل در استفاده از اینترنت و توسعه دولت الکترونیک ارائه می‌شود. این بررسی ها تنها گزارش جهانی است که وضعیت توسعه دولت الکترونیک کشور های عضو سازمان ملل را ارزیابی می کند. این ارزیابی ها عملکرد دولت الکترونیک کشور ها را نسبت به یکدیگر رتبه بندی می کند. هدف ارزیابی آن است که هر کشوری نسبت به سطح و وسعت ابتکارات دولت الکترونیک در راستای اولویت های توسعه ملی و تحصیل اهداف توسعه پایدار تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت الکترونیک طی ۱۷ سال گذشته به سرعت رو به رشد گذاشته است. گزارش سال ۲۰۱۸ دکتر مثبت جهانی‌ نسبت به سطوح برتر توسعه دولت الکترونیک را می نمایاند. در این گزارش ۴۰ کشور براساس مقادیر شاخص توسعه دولت الکترونیک در طیفی برابر با o.75 تا 1.00،امتیاز خیلی بالا، را به خود اختصاص داده اند. تعداد این کشورها در سال ۲۰۰۳ تنها ۱۰ کشور و در سال ۲۰۱۶ به تعداد ۲۹ کشور بود.

به گفته مهراد، متوسط شاخص توسعه دولت الکترونیک، به خاطر بهبود مستمر، از 0.47 در سال ۲۰۱۴ به 0.55 در سال ۲۰۱۸ اقزایش یافته است.

وی در ادامه گفت: این ارقام نشان می‌دهد که در سطح جهان پیشرفت پیوسته ای در ارتقای دولت الکترونیک و ارائه خدمات عمومی آنلاین در حال وقوع است. اما علیرغم بعضی از توسعه ها و سرمایه‌گذاری های عمده در تعدادی از کشورها هنوز کاستی های دولت الکترونیک و شکاف دیجیتالی در کشور های دیگر مشاهده می شود. چهارده کشور، در گروه پایین شاخص توسعه دولت الکترونیک در واقع کشورهای کم توسعه یافته هستند.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه ده کشور برتر جهان در شاخص توسعه دولت الکترونیک شامل دانمارک، استرالیا، کره جنوبی، انگلستان، سوئد، فنلاند، سنگاپور، زلاند نو، فرانسه و ژاپن است، گفت: کشورهای اروپایی در توسعه دولت الکترونیک پیشگام هستند، در حالیکه کشورهای قاره امریکا و آسیا در شاخص توسعه دولت الکترونیک تقریبا از امتیاز برابری در سطوح بالا و متوسط برخوردار هستند. تعداد کشورهای افریقایی در شاخص توسعه دولت الکترونیک در سطح بالا به ۶ کشور افزایش یافته است. کشور غنا از سال ۲۰۱۶ به این گروه پیوسته است. بسیاری از مردم کشورهای قاره آفریقا به علت فقر اتصال، بالا بودن هزینه دسترسی و فقدان مهارت های لازم قادر به استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی نیستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس گزارش سال ۲۰۱۸ سه حوزه پر استفاده از خدمات آنلاین شامل پرداخت قبوض برق و آب و تلفن، پرداخت مالیات بردرآمد و ثبت کسب و کارهای جدید است.

مهراد با بیان اینکه وجود خدمات از طریق پست الکترونیک، اپلیکیشن های موبایل و خدمات پیام های کوتاه در بخش‌های بهداشتی و آموزشی در سطح جهان دو برابر شده است، گفت: تعداد ۱۷۶ کشور در بخش آموزش با استفاده از خدمات آگاهی رسانی پست الکترونیک خدمات آنلاین برای شهروندان خود ارائه می کنند‌. این تعداد در سال ۲۰۱۶ تنها ۸۸ کشور بود. در حوزه بهداشت نیز در سال جا ری تعداد ۱۵۲ کشور چنین خدمتی را در مقایسه با سال ۲۰۱۶ که تعداد این کشورها ۷۵ مورد بود ارائه می دهند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه در شاخص توسعه دولت الکترونیک شکفت انگیز است. در حدود یک چهارم کشور ها در شاخص توسعه دولت الکترونیک از گروه های متوسط و بالا به سطوح بالا و خیلی بالا گذر کرده اند، از سطح متوسط به سطح بالا ۱۷ کشور از ۷۱ کشور و از سطح بالا به خیلی بالا ۱۱ کشور از ۴۰ کشور. 9 کشور از ۱۷ کشوری که از سطح متوسط به سطح بالا ارتقا یافته اند شامل ۵ کشور از قاره اسیا ( هند، اندونزی، ایران، مالدیو و قرقیزستان ) سه کشور از اقیانوسیه ( فیجی، تونگا و پالایو ) و یک کشور از قاره آفریقا ( کشور غنا) است.

به گفته وی، این نکته اهمیت دارد که جمهوری اسلامی ایران در شاخص توسعه دولت الکترونیک در سطح بالا در طیفی بین 0.55 و 0.75 قرار دارد. رتبه ایران در سال جاری ۸۶ است. امتیاز ایران در شاخص دولت الکترونیک 0.6083, در شاخص خدمات آنلاین 0.6319, در شاخص زیر ساخت های ارتباطات راه دور 0.4566 و در شاخص نیروی انسانی 0.7364 است.

مهراد خاطرنشان کرد: ایران با صعود ۳۸ پله ای از حیث شاخص مشارکت الکترونیک در جایگاه ۱۱۱ قرار دارد. رتبه ایران در سال ۲۰۱۶ در این شاخص ۱۴۹ بود.

به گفته وی، ده کشور برتر آسیا در شاخص توسعه دولت الکترونیک شامل کره جنوبی، سنگاپور، ژاپن، امارات متحده، بحرین، رژیم صهیونیستی، قبرس، قزاقستان، کویت و مالزی است.

* انتصابات آموزش عالی

طی حکمی از سوی محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، شهریار فرهمند راد به عنوان سرپرست واحد استانی تهران غرب منصوب شد.

از سوی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی، محمدرضا شیخ ربیعی سرپرست اداره کل دانشجویان شاهد و ایثارگر شد.

بیست و هفتمین کمیته منتخب تائید صلاحیت روسای دانشگاه‌ها که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، احمدرضا مصطفی قره باغی برای ریاست دانشگاه صنعتی سهند تبریز، حسن مروتی برای ریاست دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی،  عزیز الله حبیبی برای ریاست دانشگاه خوارزمی، جلال رضایی نور برای ریاست دانشگاه صنعتی قم و نوید دانایی برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان انتخاب شدند.

طی حکمی از سوی محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی و بر اساس ماده 5 آئین نامه شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی، اعضای جدید گروه تخصصی برنامه ریزی مدیریت و خدمات اجتماعی این دانشگاه منصوب شدند.

عباس صدری، سید حسن میر حسینی، غلامرضا کریمی، مجید کاشف، کاظم غلامی مهتاج، محمدرضا زندی، سید حسن موسوی چلک، رضا نوروززاده، محمد آتشک ممان، علی فعال قیومی، مهران فرج اللهی، سعید شوشتری و آسیه کشاورز دستک، شهناز جبل عاملی و شهین شاهچراغی به عنوان اعضاء گروه مدیریت و خدمات اجتماعی دانشگاه به مدت 4 سال منصوب شدند.

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخشنامه‌ای به معاونان و مدیران سازمان مرکزی، روسای واحدهای مرکز استان (دبیران هیات امنای استان‌ها)، واحدهای جامع مستقل، واحدها و مراکز آموزشی و سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی، ترکیب اعضای شورای استانی اقتصاد دانش بنیان و سرمایه‌گذاری را ابلاغ کرد.

براساس این بخشنامه، ترکیب اعضای شورای استانی به شرح زیر است:

- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان به عنوان رئیس شورا

- دبیر شورا به انتخاب رئیس استان که ترجیحا معاونان پژوهش و فناوری در اولیت هستند.

- رئیس یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان به انتخاب رئیس شورا

- ۶ نفر از استادان و صاحب‌نظران عالی‌‌رتبه اقتصاد و کارآفرینی خصوصا در حوزه دانش‌بنیان به پیشنهاد رئیس شورا و تائید کمیسیون دائمی استان

* دانشگاه امیرکبیر عضو اتحادیه دانشگاه های آسیا و اقیانوسیه شد

اتحادیه دانشگاه های آسیا و اقیانوسیه در سال ۱۹۹۵ بنا بر پیشنهاد دانشگاه تکنولوژی سورانری تایلند برای ایجاد و برقراری روابط علمی قوی‌تر و گسترش جهانی آموزش عالی فی‌مابین دانشگاه تاسیس و راه‌اندازی شد و در حال حاضر مقر اصلی انجمن AUAP در آن دانشگاه و در کشور تایلند است.

بیش از ۲۲۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی از ۳۰ کشور عضو رسمی انجمن هستند و در حال حاضر با بیش از ۲۱۰ عضو از سراسر دنیا، بزرگترین اتحادیه میان دانشگاهی منطقه آسیا- اقیانوسیه محسوب می‌شود.

از اهداف و خدمات این انجمن می‌توان به ایجاد مشارکت و ارتباط میان اعضا دانشگاه‌ها، پشتیبانی مالی پروژه‌های تحقیقاتی، برگزاری سالانه کنفرانس ها و سمینارهای علمی، برگزاری نشست‌های سالانه، مشارکت در پشتیبانی مالی از سمینارها، کنفرانس‌های بین‌المللی و تبادل استاد و دانشجو اشاره کرد.  

درحال حاضر دانشگاه های جامعه المصطفی (ص)، علامه طباطبایی، تهران، گیلان، علم و صنعت و الزهرا (س) از ایران عضو این اتحادیه هستند.

* دانشجویان، بخشنامه جدید بانک مرکزی را در مورد تخصیص ارز ملاک قرار دهند

سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به خبرهای منتشر شده در برخی از رسانه‌ها در خصوص نحوه پرداخت ارز دانشجویی به اطلاع می‌رساند: در حال حاضر مبنای پرداخت ارز دانشجویی، بخشنامه جدید بانک مرکزی (موارد ۴۵ گانه تامین ارز بابت مصارف ارزی) است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: ضروری است جهت اطلاع رسانی و جلوگیری از سر در گمی متقاضیان، در خصوص نحوه پرداخت ارز دانشجویی، فقط بخشنامه بانک مرکزی ملاک قرار گیرد.

سازمان امور دانشجویان وزارت علوم از متقاضیان خواست به بخشنامه بانک مرکزی در خصوص موارد ۴۵ گانه تامین ارز بابت مصارف ارزی توجه کرده و مراجعه کنند.

* رتبه دوم ایران در بخش ناوبری فضایی منطقه

منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص رتبه ایران در حوزه فناوری های فضایی در منطقه، بیان کرد: به منظور درک بهتر از وضعیت ایران در میان کشورهای منطقه اقدام به ترازیابی در بخش‌های مختلف کردیم.

وی افزود: بر این اساس ایران در زمینه پرتاب و زیر ساخت‌ها رتبه دوم، در علوم اکتشافات رتبه دوم، در بخش سنجش از راه دور پنجم، در حوزه مخابرات رتبه هفتم، در بخش فناوری‌های ماهواره رتبه پنجم و در بخش ناوبری رتبه دوم در منطقه را از آن خود کرده است.

به گفته منطقی، مسیر توسعه فناوری فضایی ایران از سال ۸۵ با تدوین برنامه فضایی اول با تاکید بر قابلیت سازی و حضور در فضا آغاز شد و در این سال ها به سرعت رشد کردیم.

وی همچنین عنوان کرد: رشد ایران در زمینه کسب و توسعه فناوری های فضایی بسیار قابل قبول بوده و همچنان در این زمینه به دنبال کسب تجربیات و موفقیت های بیشتر هستیم.

* دیدار روسای دانشگاه‌های سطح یک با ظریف

روسای دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی، شهیدبهشتی، تربیت مدرس، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و شیراز با وزیر امور خارجه دیدار و درباره مسائل بین‌المللی دانشگاه‌ها در شرایط کنونی کشور گفتگو کردند.

محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در این دیدار ضمن قدردانی از توجه وزیر امور خارجه به مسائل دانشگاه و همکاری‌های صورت گرفته در این حوزه با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده توسط دانشگاه‌های سطح یک برای حل مسائل ملی بر اهمیت برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی تاکید کرد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات تخصصی در حوزه‌های مختلف از قبیل: اقتصاد، سیاست و علوم اجتماعی که در چندین نوبت با حضور صاحب‌نظران و استادان این دانشگاه‌ها انجام شده است، گفت: نتایج به دست آمده از این جلسات که حاصل ساعت‌ها گفتگو و تحلیل تخصصی بوده، همراه با راه‌حل‌های ممکن برای حل مشکلات در اختیار مسئولان و مقامات مربوطه قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه تهران گسترش فعالیت‌های بین‌المللی و برقراری ارتباط با دانشگاه‌های مهم اروپایی و آمریکایی در پسابرجام را از دستاورد‌های فعالیت‌های تیم دیپلماسی وزارت امور خارجه عنوان کرد و افزود: در پسابرجام ما شاهد گسترش ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها بودیم که برگزاری جلسات و نشست‌های مشترک با دانشگاه‌های مهم اروپایی و آمریکایی از جمله این ارتباطات است.

نیلی احمدآبادی با تاکید بر ضرورت گسترش تبادلات علمی و بین‌المللی گفت: گسترش دیپلماسی علمی به عنوان راهکاری مهم و تاثیرگذار برای کمک به حل مشکلات کشور در عرصه بین‌الملل از طریق همین تبادلات علمی صورت می‌گیرد.

وی آمادگی دانشگاه‌های سطح یک کشور را برای مشارکت در کارگاه‌های تخصصی به منظور حل مشکلات جامعه اعلام کرد.

روسای دانشگاه‌های سطح یک حاضر در جلسه نیز دیدگاه‌های خود را در خصوص مسائل مهم دانشگاهی در حوزه بین‌الملل بیان داشتند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز بااستقبال از دیدگاه‌های روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور تاکید کرد: این دیدگاه‌ها بررسی و وزارت امور خارجه در حل مسائل و مشکلات مطرح شده در این جلسه همکاری لازم را به عمل خواهد آورد.

وی پیشنهاد کرد که کمیته‌ای برای پیگیری مسائل دانشگاه‌ها در حوزه بین‌الملل تشکیل شود.

انتهای پیام/

نظر شما