شناسهٔ خبر: 27420153 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پیمانه اقتصادی؛

از «هفته کاهشی بازار سکه با حباب یک میلیون تومانی» تا «جدیدترین اقدام ترکیه در مقابل حمله‌ اقتصادی آمریکا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون واریز ۴۵۵ هزار ریال یارانه نقدی مرداد، ریزش قیمت جهانی طلا توقف‌ناپذیر ماند، سقوط سهام آسیایی، افزایش قیمت نفت در پی مذاکرات چین و آمریکا، رسانه‌های پاکستانی: کشور‌های آسیایی پیشنهاد نفتی ایران را بپذیرند، چرا چین به خرید نفت ایران ادامه خواهد داد؟، ردیف ۱۰۱ کالا‌ها از ممنوعیت واردات خارج شدند، افزایش قیمت مرغ در بازار و افزایش ۱۰ میلیون تومانی بهای بلیت کشور چین را در بر دارد.

صاحب‌خبر -

از «هفته کاهشی برای بازار سکه با حباب یک میلیون تومانی» تا «جدیدترین اقدام ترکیه در مقابل حمله‌ اقتصادی آمریکا»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون واریز ۴۵۵ هزار ریال یارانه نقدی مرداد، ریزش قیمت جهانی طلا توقف‌ناپذیر ماند، سقوط سهام آسیایی، افزایش قیمت نفت در پی مذاکرات چین و آمریکا، رسانه‌های پاکستانی: کشور‌های آسیایی پیشنهاد نفتی ایران را بپذیرند، چرا چین به خرید نفت ایران ادامه خواهد داد؟، ردیف ۱۰۱ کالا‌ها از ممنوعیت واردات خارج شدند، افزایش قیمت مرغ در بازار و افزایش ۱۰ میلیون تومانی بهای بلیت کشور چین را در بر دارد.

۴۵۵ هزار ریال یارانه نقدی مرداد واریز شد

نودمین مرحله واریز یارانه نقدی خانوار ساعت 24 شب 26 مرداد ماه سال 97 به ازای هر نفر 455 هزار ریال به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. افزون بر یارانه ها، افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امدادامام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور نیز واریز شد. یارانه نقدی در چارچوب قانون هدفمندی یارانه ها از آذرماه 1389 تاکنون پرداخت می شود.دولت پرداخت 34 هزار میلیارد ریال یارانه نقدی ماهانه را از محل افزایش قیمت‎‎ها و بودجه عمومی پرداخت می کند.

هفته کاهشی بازار سکه با حباب یک میلیون تومانی

بازار سکه در طول هفته ای که گذشت، در مجموع با روند نزولی همراه بود. به گونه ای که نرخ سکه تمام طرح قدیم با افت 100 هزار تومانی معادل 2.85 درصد به کف کانال 3 میلیون و 400 هزار تومانی رسید. این در حالی است که نرخ این سکه حدود دو هفته قبل، در محدوده ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان قرار داشت. همچنین در شش روز کاری هفته، بهای سکه تمام طرح جدید با افت اندک 15 هزار تومانی همچنان در محدوده 3 میلیون و 800 تومان خرید و فروش شده است. هرچند با این وجود باید یادآور شد که بهای سکه امامی حدود دو هفته قبل، به سطح ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده بود. در کنار کاهش نسبی قیمت سکه امامی، بسیاری از کارشناسان از حباب یک میلیون تومانی این سکه نسبت به ارزش واقعی آن با توجه به قیمت جهانی طلا و دلار خبر می دهند. نیم سکه و ربع سکه نیز با افت 6.38 و 5.31 درصد نسبت به پنجشنبه 18 مرداد، این هفته را به پایان رساندند.

ریزش قیمت جهانی طلا توقف‌ناپذیر ماند

قیمت طلا در معاملات روز پنج‌شنبه بازار آسیا با وجود افت ارزش دلار آمریکا در حالی که تقاضای بالایی برای دارایی امن وجود داشت، کاهش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنجشنبه بازار سنگاپور ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۱۱۶۴.۷۱ دلار رسید. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با ۰.۴۸ درصد کاهش، به ۱۱۷۹.۲ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه با ۱۵.۷۰ دلار یا ۱.۳ درصد کاهش، در ۱۱۸۵ دلار بسته شده بود. بهای معاملات طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون ۲.۹ درصد کاهش داشته است. شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای بزرگ پس از اینکه روز گذشته به بالاترین حد در ۱۳ ماه اخیر صعود کرد، در معاملات روز پنج‌شنبه با ۰.۲۴ درصد کاهش، به ۹۶.۳۶ واحد رسید. دلار آمریکا در بحبوحه بحران مالی ترکیه که تقاضا برای این ارز به عنوان دارایی مطمئن را تقویت نموده، صعود کرده است.

سهام آسیایی سقوط کردند

در معاملات روز پنج‌شنبه، درحالی‌که بحران ارزی ترکیه و وحشت از کند شدن اقتصاد چین، نگرانی‌هایی را در مورد رشد اقتصادی جهان ایجاد کرده است، سهام آسیایی به پایین‌ترین سطح یک ساله خود سقوط کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن یک درصد و نیکی ژاپن ۱.۲ درصد سقوط کرد و شاخص سهام استرالیا هم ۰.۴ درصد پایین آمد. سهام چینی به سقوط چندین روزه خود ادامه دادند و کامپوزیت شانگهای و شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ، به ترتیب ۱.۱ درصد و ۰.۹ درصد از ارزش خود را از دست دادند. پس از این که شرکت هولدینگ تنسنت چین اعلام کرد با درآمدهای ضعیف بخش بازی‌های رایانه‌ای، سود ربع‌سالانه آن برای اولین بار در سیزده سال اخیر افت کرده و سهام تکنولوژی جهان تحت فشار قرار گرفت. سقوط بخش تکنولوژی، سهام سامسونگ الکترونیکس کره‌جنوبی را به پایین‌ترین میزان یک ساله خود فرستاد.

افزایش بهای نفت در پی مذاکرات چین و آمریکا

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۰ سنت یا ۰.۱۵ درصد افزایش نسبت به روز چهارشنبه، به ۶۵.۱۱ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۴۱ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش، به ۷۱.۱۷ دلار در هر بشکه رسید. هر دو قیمت پایه بیش از دو درصد در روز چهارشنبه سقوط کرده بودند. به گفته معامله‌گران، افزایش قیمت نفت در روز پنج‌شنبه به دنبال انتشار مجموعه‌ای از بیانیه‌های وزارت بازرگانی چین رخ داد که در آن‌ها اعلام شد، هیأتی به ریاست معاون وزیر بازرگانی چین در اواخر ماه میلادی جاری برای مذاکرات تجاری به آمریکا خواهد رفت. به نقل از ایسنا، وزارت بازرگانی چین اعلام کرد، این مذاکرات به دعوت آمریکا با دیوید مالپس، معاون وزیر خزانه‌داری برای امور بین‌المل برگزار خواهد شد. با این حال فضا در بازار نفت به دلیل افزایش سطح تولید و ذخایر نفت آمریکا و کندی اقتصادهای نوظهور به خصوص در آسیا غالبا محتاطانه بود.

رسانه های پاکستانی: کشورهای آسیایی پیشنهاد نفتی ایران را بپذیرند

در روزنامه های اردو زبان «امت» و «نوای وقت» پاکستان با عنوان «پیشنهاد تخفیف نفتی ایران» آمده است: اوضاع جهانی با سرعت رو به نگرانی پیش می رود. پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی رفتار آمریکا به شدت به تجاوز تمایل داشته و حتی منجر به جنگ در بسیاری کشورها و سلطه بر کشورهای مستضعف شده است. این رسانه ها تأکید می کنند: ایران با همین دورنما به کشورهای آسیایی پیشنهاد کرده که حاضر است نفت را با تخفیف به آنان ارائه دهد. بر اساس این مقاله ها، بسیاری کشورها در اثر تحریم های مختلف اینک با بحران شدید مالی مواجه شده اند و ایران برای کمک به حل این بحران، پیشنهاد تأمین نفت و گاز ارزان قیمت به آن کشورها را اعلام کرده که کاملا مطابق با اصول بازار جهانی است. 

در ادامه این مقاله ها آمده است: پس از امضای برجام با ایران در دوران باراک اوباما انتظار می رفت جهان به سوی صلح و آرامش پیش برود، ولی دونالد ترامپ برجام را لغو و صلح جهانی را به مخاطره انداخت. چین و هند به عنوان مشتریان عمده نفت ایران، اعلام کرده اند که ملزم به رعایت تحریم های آمریکایی نیستند و دیگر کشورهای آسیایی به ویژه پاکستان نیز باید از پیشنهاد ایران استفاده کنند. به گزارش ایرنا یک منبع آگاه در وزارت نفت با تأیید تخفیف ایران در فروش نفت به مشتریان آسیایی گفت: این اقدام براساس عرف بازار و مطابق با تخفیف ارائه شده از سوی سایر صادرکنندگان است. 

چرا چین به خرید نفت ایران ادامه خواهد داد؟

با بازگشت تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران و ادامه جنگ لفظی میان دو کشور، چین نیز وارد معرکه شده است. اندری یو، مدیر دفتر بین‌المللی فدراسیون صنعت نفت و مواد شیمیایی چین اظهار کرد: شرکت‌های چینی در هر شرایطی به نفت ایران نیاز دارند و به خرید آن ادامه می‌دهند. چین به تحریم‌های آمریکا علیه ایران توجهی نخواهد کرد. این یک روال عادی میان ایران و چین است و ارتباطی به آمریکا ندارد. نفت، گاز و تجارت نباید دیگر تحت تاثیر آمریکا قرار گیرد. وی گفت: شرکت‌های چینی و روسی می‌توانند جای خالی توتال و سایر شرکت‌های اروپایی را پر کنند بنابراین بسیار غیرمحتمل است که ایران مشکلی در حفاری و سرمایه‌گذاری در نفت داشته باشد. این مقام چینی در ادامه اظهاراتش افزود: ایران در دهه‌های گذشته با وجود تحریم‌ها توانسته است پیشرفت کند. ایران و چین می‌توانند روابط نزدیک‌تری داشته باشند. هر آنچه آمریکا انجام دهد نمی‌تواند مانع همکاری میان ایران و چین شود. جزئیات بیشتر

ردیف ۱۰۱ کالاها از ممنوعیت واردات خارج شدند

وزارت صنعت آخرین ویرایش گروه‌های کالایی را به بانک مرکزی ارسال کرد که در این نامه ردیف ۱۰۱ کالاها از ممنوعیت واردات خارج شدند.

از «هفته کاهشی برای بازار سکه با حباب یک میلیون تومانی» تا «جدیدترین اقدام ترکیه در مقابل حمله‌ اقتصادی آمریکا»

ارز مورد نیاز مواد غذایی مردم تأمین شده است

نشست مشترک مدیران توسعه بازرگانی کشاورزی استان های سراسر کشور روز پنجشنبه با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، معاونین وزارتخانه و مدیران ذیربط به منظور تبیین شرایط اقتصاد کشور و سازماندهی هر چه بیشتر در نظارت و پایش تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم و همچنین نهاده های مورد نیاز بخش تولیدات کشاورزی و نیز کنترل قیمت ها برگزار شد. در این نشست، حجتی وزیر جهاد کشاورزی بر اهتمام ویژه و تلاش شبانه روزی کلیه مدیران و مسئولین در تمامی رده های ملی، استانی و شهرستانی به منظور تأمین کمی و کیفی مواد غذایی مورد نیاز مردم و همچنین کنترل قیمت ها به ویژه در اقلامی که با استفاد از ارز دولتی وارد کشور شده اند و یا به عنوان نهاده تولید مورد استفاده قرار می گیرند، تأکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت تصمیم گرفته است کل ارز مورد نیاز تأمین اقلام غذایی مردم را اختصاص دهد و در دو ماه گذشته هم به همین ترتیب عمل کرده و باعث شده است، هم اکنون هیچ کمبودی در نهاده های تولید بخش کشاورزی و اقلام مواد غذایی کشور وجود نداشته باشد. حجتی ادامه داد: در حال حاضر ذخایر بسیار خوبی در اختیار بخش خصوصی و بخش دولتی به عنوان پشتیبانی کننده نیاز بازار وجود دارد و نهاده های مورد نیاز کشور برای ماه های آتی نیز خریداری شده و در حال حمل به کشور است.

افزایش بهای مرغ در بازار

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش قیمت مرغ به ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان در مراکز خرده فروشی خبر داد و گفت: قیمت مرغ گرم در عمده فروشی درب کشتارگاه ۱۰۳۵۰ تومان توزیع درب واحدهای صنفی ۱۰۵۰۰  تومان و مراکز خرده فروشی ۱۱۴۰۰ تومان است.

از «هفته کاهشی برای بازار سکه با حباب یک میلیون تومانی» تا «جدیدترین اقدام ترکیه در مقابل حمله‌ اقتصادی آمریکا»

وی قیمت خرده فروشی مرغ شمال را ۱۰۶۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن ۹۶۰۰ تومان است. یوسف خانی ادامه داد: همکاران ما باید توجه کنند قیمت های اعلامی فوق نرخ استعلامی بوده و آنها می توانند با توجه به فاکتور خرید رسمی و با احتساب ۱۰ درصد سود اقدام به فروش کنند. /مهر

افزایش 10 میلیون تومانی قیمت بلیت کشور چین

باشگاه خبرنگاران نوشت: نابسامانی‌های ارزی در چند ماه گذشته مشکلات بسیاری را برای ایرلاین‌ها ایجاد کرده به طوری که بعد از تخصیص ندادن ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیت هواپیماها در پروازهای خارجی 100 تا 110 درصد و در پروازهای داخلی 60 تا 80 درصد افزایش یافت. مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی از تعطیلی تعداد زیادی از آژانس‌های مسافرتی به دلیل کاهش چشمگیر مسافران هوایی خبر داد و گفت:‌ متأسفانه عدم تخصیص ارز به شرکت‌های هواپیمایی باعث شده که قیمت بلیت‌های خود را بین 70 تا 110 درصد افزایش دهند. وی ادامه داد: تا به امروز ایرلاین‌های خارجی قیمت بلیت خود را افزایش داده بودند اما از امروز ایرلاین‌های ماهان و ایران ایر قیمت بلیت پروازهای خارجی خود را بین 102 تا 110 درصد افزایش دادند. مدیر این آژانس مسافرتی  افزود: قیمت بلیت مسیر چین در هفته گذشته 4 میلیون تومان بوده اما هم اکنون قیمت آن به 14 میلیون تومان رسیده است.

جدیدترین اقدام ترکیه در مقابل حمله‌ اقتصادی آمریکا

وزیر تجارت ترکیه اعلام کرد: تعرفه واردات برخی محصولات آمریکایی دو برابر شد و کالاهایی که برای آنها تعرفه اعمال می‌شود به ارزش ۵۳۳ میلیون دلار می‌رسد. بر اساس این گزارش، ترکیه تعرفه محصولات وارداتی از آمریکا نظیر مشروبات الکلی، خودرو و تنباکو را در واکنش به اقدامات اخیر آمریکا دو برابر کرد. تعرفه برخی از این کالاها تا 140 درصد هم می‌رسد.

از «هفته کاهشی برای بازار سکه با حباب یک میلیون تومانی» تا «جدیدترین اقدام ترکیه در مقابل حمله‌ اقتصادی آمریکا»

پس از آنکه دونالد ترامپ اعلام کرد، تعرفه فولاد 50 درصد و آلومینیوم 20 درصد در واردات از ترکیه اعمال شده تنش‌های بین دو کشور شدت بیشتری گرفت و ارزش لیر ترکیه به کمترین میزان رسید و 7.13 لیر در برابر یک دلار معامله شد.

برچسب‌ها:

نظر شما