شناسهٔ خبر: 27420000 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

امام جمعه موقت تهران در رونمایی از کتاب «جندی مکلف»:

اسرای ایران در اردوگاه‌های عراق جمهوری اسلامی با همه ارزش‌ها تشکیل داده بودند

امام جمعه موقت تهران گفت: اخوی بنده می‌فرمودند "نمایندگان صلیب سرخ اذعان می‌کردند اسرای ایران در اردوگاه‌های عراق یک جمهوری اسلامی با همه ارزش‌ها، اصول و مبانی تشکیل دادند و فقط پرچم سه رنگ ایران را ندارند".

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از کتاب «جندی مکلف» خاطرات اسارت یک محافظ، عصر امروز در فرهنگسرای ابن‌سینا با حضور حجت‌الاسلام ابوترابی امام جمعه موقت تهران، عزت‌الله ضرغامی و سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد. 

براساس این گزارش، کتاب «جندی مکلف» به اهتمام محسن صالحی‌خواه تدوین شده و شامل خاطرات دوران اسارت حسین اصغری است.

* اوحدی: دنیای اسارت مینیاتور از آنچه که در دنیای آزاد داریم بود

سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم اظهار داشت: از آزادگان عزیز و اسرایمان بسیار سخن گفته شده، اما باید اشاره کرد که آزادگان نیاز به چنین مراسم و مناسبت‌هایی دارند یا نه. 

وی افزود: باید بدانیم دنبال چه هستیم که اصرار داریم روز آزادگان برگزار شود، دنیای اسارت مینیاتور از آنچه که در دنیای آزاد داریم بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان خاطره از دوران اسارت خویش پرداخت و تصریح کرد:‌ اسرا در سخت‌ترین شرایط و تحریم‌ها بودند، کوچکترین ارتباطی با دنیای بیرون نداشتند، اما باید بدانیم چه شد اسارت را به بهشت مبدل کردند، ما از برگزاری چنین مراسم‌هایی در پی آنیم تا دریابیم که یک اسیر یا آزاده چطور و چگونه دوران اسارت را به بهشت مبدل کرده است.

* حجت‌الاسلام ابوترابی: نمایندگان صلیب سرخ اذعان می‌کردند اسرای ایران در اردوگاه‌های عراق یک جمهوری اسلامی با همه ارزش‌ها تشکیل داده بودند

حجت‌الاسلام ابوترابی امام جمعه موقت تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه اسارت برگ زرین و زیبا و ماندگار و پر از تاریخ ایران و دفاع مقدس است، گفت: عرصه‌ای که باید به حوزه‌ای از انواع تهدیدها تبدیل می‌شد، آن هم برای نوجوانان شانزده تا بیست ساله، به فرصت استثنایی برای رسیدن به عالی‌ترین مدارج انسانی مبدل شد.

به گفته وی،‌ اسارت به معنای واقعی کلمه دانشگاهی بود برای تعالی و تکامل و تقرب به خدای سبحان. آنچه بستر این حرکت عظیم و پرافتخار را فراهم کرد،‌ ریشه در جان‌های منور به نور ایمان، نور معنویت و جهاد در راه خدا دارد. ارزش‌های اسارت، دستاورد جان‌های نورانی به نور ایمان، ایثار و جهاد بود. 

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به سردار اصغری و اینکه او در میدان جهاد همواره حضور دارد، گفت: او در دورانی که تهران روزهای سختی را سپری می‌کرد، با مسئولیت سنگین در معرض جهاد و شهادت قرار گرفت، اما به این مجاهدت راضی نشد و متواضعانه از همسرش اجازه گرفت تا در میدان جنگی سخت و نبردی دشوار حضور یابد و خدای متعال به احترام این فرزندان تربیت‌یافته در مدرسه قرآن و عترت و مجاهدان فی‌سبیل‌الله، جهنم صدام را برای آنان مبدل به قطعه‌ای از بهشت کرد. 

حجت‌الاسلام ابوترابی با بیان اینکه با هر آزاده‌ای صحبت کنیم، اذعان دارد جهنم شکنجه و آلوده به حضور افرادی پست از جبهه نیروهای بعثی چگونه مبدل به بهشت شد، گفت: اسرا اغلب عنوان می‌داشتند ما از خدا خواستیم برای اسارت ما در دنیا به ما پاداشی ندهد و اگر پاداشی هست، برای آخرت باشد.

وی گفت: بهشت صبر،‌ استقامت، خدمت، تعلیم و تربیت، عبادت، سپر قرار گرفتن برای سلامت دیگران، بهشت ایستادگی برای ملت ایران، بهشت انس با خدای متعال و پالایش دل از تعلقات دنیوی از جمله این ارزشهاست. اخوی بنده می‌فرمودند نمایندگان صلیب سرخ اذعان می‌کردند اسرای ایران در اردوگاه‌های عراق یک جمهوری اسلامی با همه ارزش‌ها، اصول و مبانی تشکیل دادند و فقط پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران را ندارند. آزادگان ما عراق را فتح کرده بودند، در زیر شلاق‌ها، تونل‌های مرگ که گاهی بر اثر ضربات سنگین چشم آزادگان از حدقه بیرون می‌پرید، اما آنها توانستند اسلام و انقلاب را با همه اصول عینیت ببخشند. 

امام جمعه موقت تهران ضمن اشاره به اینکه تمامی آزادگان ما متوسل به ائمه و توکل بر خدا داشتند، از این رو ما در دوران اسارت شاهد افسردگی رزمندگانمان نبودیم، گفت:‌ هر چه از دوران اسارت می‌گذشت، نایاب‌ترین گوهر،‌ وقت و زمان بود، آزادگان ما در آسایشگاه‌ها وقتی نداشتند تا از آن استفاده کنند، چون برای تمام دقایق خود برنامه داشتند. هر جا خدا باشد بهشت هست، برای همین اسرای ما دچار افسردگی نشدند. 

وی با بیان اینکه امروز که کشور، خانواده،‌ ایثارگران، شهدا و آزادگان هستند مطمئن باشید کارهای بزرگتری شکل می‌گیرد، گفت:‌ ما در آغاز راهیم، سرمایه‌های بزرگی داریم و با آنها به سرعت بر چالش ها فائق می‌شویم و خطاهای مدیریتی را اصلاح می‌کنیم. 

* گلایه گلریز از بی اعتنایی صدا و سیما به ترانه و سرودهای انقلابی

گلریز از خوانندگان کشورمان به اجرای برخی سرودهای انقلابی پرداخت و با گلایه از اینکه در رسانه ملی شاهد سرودها و ترانه‌های انقلابی و دفاع مقدسی نیستیم، گفت:‌ جا داشت رسانه‌ها خصوصا رسانه ملی برای پیروزی نیروهای حزب‌الله بر داعش در سوریه آثاری را بسازنند، این پیروزی اتفاقی حاصل نشد، همچنین برای شهید حججی باید سرودهای بسیار ساخته می‌شد، اما متأسفانه می‌بینیم که در رسانه ملی این موارد کمرنگ است. این نکته را البته به آقای عسگری هم بازگو کردم اما اعتنایی نشده است.

* راوی کتاب:من شاهد جنگ هستم نه راوی

سردار اصغری راوی این کتاب نیز در بخش دیگری از مراسم ضمن تشکر از همسر، مادر، پدر و خانواده‌اش، فضای امن کنونی جامعه را لطف نور شهدا دانست و گفت:‌ آنچه حقیقت بود در این کتاب آورده‌ام. 

وی با اشاره به چند خاطره از دوران اسارت خود افزود: هر نقطه از اسارت برای من محکی شده و آن محک موجب می‌شود در مسیر امروز ترمزی برایم باشد، امروز که در فضای کنونی و مجازی می نگرم، می‌بینم که یک نامزد برای یک رأی بیشتر چگونه عمل می‌کند. من یاد سیدناصرها و سیدرضاها در دوران اسارت می‌افتم و کمی تأمل می‌کنم. آنچه برای ما وجود دارد این است که من راوی جنگ نیستم، من شاهد جنگ هستم. ما پایمان را روی آرمان‌های شهدا نخواهیم گذاشت. 

*ضرغامی: اسرا ستاره‌هایی هستند تا ما راه را گم نکنیم

عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق رسانه ملی نیز ضمن اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که در آن خداوند می‌فرمایند ما برای شما علامت قرار می‌دهیم تا راه را گم نکنید، گفت: اسرا ستاره‌هایی هستند تا ما راه را گم نکنیم. کسی که وارد مسیر می‌شود، باید به علائم توجه کند تا از مسیر سالم سقوط نکند. 

ضرغامی گفت: آزادگان ما هم زیبایی عمیق و خیره‌کننده دارند و در کنار آن، راه را نیز به ما نشان می‌دهند. من این کتاب را برای مطالعه به دخترانم دادند، آنها به من می‌گفتند آقای اصغری انسان بزرگی است، ما در این کتاب به شخصیت او پی بردیم، اینها در حالی است که قلم و تصویر نمی‌تواند تلاش‌های ایشان را مجسم کند. 

وی با بیان اینکه جوانان ما باید برای حرکت در مسیر به این ستاره‌ها توجه کنند، گفت: رهبر انقلاب مدام تأکید می‌فرمایند که اجازه ندهید آزادگان فراموش شوند، این نکته درستی است، اینان برای ما علامت هستند، آن هم در مواقعی که راه را گم می‌کنیم مسیر را نشانمان می‌دهند. 

ضرغامی به نام کتاب اشاره کرد و گفت: «جندی مکلف» یعنی سرباز وظیفه،‌ از سختی‌های کار آقای اصغری این بود که وقتی به اسارت درآمد، عراقی‌ها متوجه نشوند که او پاسدار است، او از ابتدا خود را سرباز وظیفه معرفی کرد، اما به واسطه همین سرباز بودن هم بلاهای بسیاری به سرش آمد. به جوانان توصیه می‌کنم این کتاب را مطالعه کنند. 

* نویسنده کتاب: دعا کنید در مسیر شهدا و انقلاب قلم بزنم

محسن صالحی‌خواه نویسنده کتاب نیز در پایان گفت: باید از دوستان انتشارات کتابستان معرفت تشکرکنم که به من اعتماد کردند. من بیست و پنج سال سن دارم،‌ جنگ و انقلاب را درک نکرده‌ام، اما سپاسگزارم از حسن اعتمادتان. دعا کنید تا انتها در این مسیر بایستم و قلمم برای شهدا و انقلاب روی کاغذ باشد. 


در پایان این مراسم از کتاب جندی مکلف رونمایی شد و از روای و نویسنده کتاب

انتهای پیام/

نظر شما