شناسهٔ خبر: 27419794 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

پژوهشگر تاریخ اسلام:

اجازه بدهیم مردم حرف خود را بزنند/ مسئولان به جای آمارهای کلیشه ای باید رودررو با مردم به سوالات آنها جواب بدهند

حوزه/ باید اجازه بدهیم که مردم حرف خود را بزنند و فرهنگ تملق را نیز باید در کشور از بین ببریم؛ زیرا وقتی مردم حرف خود را بزنند بسیار راحت تر می توان مشکلات آنها را حل کرد و آنها را به دام دشمنان انقلاب نیز نمی اندازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضامهدوی ارفع عصر امروز در نهمین همایش هیات های محوری و برگزیده کشور در قم با ذکر این مطلب که باید در زمینه مطالبه گری در کشور حساسیت به خرج داد گفت: این روند وقتی درست است که فرهنگ مطالبه از دستاوردهای انقلاب را بی حساب افزایش ندهیم و اگر قرار است مطالبه ای ایجاد شود باید به سمت آرمان های انقلاب باشد.

وی با ذکر این مطلب که نزدیک به 7 سال است که سعی می کنند گفتمان انقلاب اسلامی را به معیشت لذت مبدل کنند تصریح کرد:  ورود انقلابیون به عرصه مطالبه گری می تواند با یک حرکت حکیمانه این روند را به آرمان های انقلاب مبدل کنیم؛اولین مطلبی که امام علی(ع) در زمینه حکومت داری بیان می کند، تلاش در جهت انتخاب نیروی اصلح برای پست های مهم است. وی تصریح کرد: امام در این خصوص بیان می کند که اولین شاخصه و سرفصل، تلاش در جهت انتخاب مدیران اصلح است؛ امام می خواهد که مردم به قدرت ذهنی برسند که اصلا مدیر نالایق را انتخاب کنند که بعدا بخواهند بر سر انتخاب ها نزاع کنند.

مدرس و پژوهشگر حوزوی مشورت با خبرگان آگاه برای یافتن مدیران لایق را یکی از مهمترین نکاتی دانست که امام علی(ع) در زمینه حکومت داری به آن اشاره می کند گفت: دیگر شاخصه ای که امام مطرح کردند آن است که پس از انتخاب، باید علاوه بر صلاحیت فردی به سابقه خانوادگی وی نیز توجه کرد؛ انقلابی بودن و انقلابی ماندن مسئولان بسیار مهم است؛نکته دیگر آن است که وقتی با این سختی ها مسئولی را بر سرکار می گمارید او را از نظر معیشت تامین کنید که نگران زندگی خود نباشد و حجت را نیز بر او تمام کنید.

وی با اشاره به مساله نظارت در نگرش حکومتی امام علی(ع) بیان کرد: امام دستور می دهد که مسئول باید عیون و نیروهای ناظر مخفی بگمارید؛التزام عملی به ولایت فقیه از مهمترین شرایط یک مدیر است که به راحتی می توان این سوابق را استخراج کرد.

مهدوی ارفع بیان کرد: اگر از کودکی قانون اساسی را به کودکان خود را یادداده بودیم قطعا به این راحتی کسی نمی توانست حق دیگران را تضییع کند؛ اگر بتوانیم روی حقوق و قانون اساسی کار کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ این مساله در خطبه 216 نهج البلاغه اشاره شده است که مولا در این خطبه به اهمیت حق اشاره می کند که باید این حقوق به مردم ارایه شود؛ امام علی(ع) انتظار دارد که همه مردم ناظر بر حاکمیت باشند؛ نظارت همگانی باید فرهنگ سازی شود؛ این مساله در حکمت های نهج البلاغه بیان می کند؛ وقتی برنامه های خوبی می بینیم می توانیم آنها را فرهنگ سازی کنیم؛ یعنی وقتی یک برنامه خوب در صداسیما پخش شد باید از این برنامه با پیامک حمایت کنیم.

این فعال فرهنگی و مذهبی اظهارکرد: امام علی(ع) در خصوص نظارت دقیق روی مساله اموال و زندگی مسئولان تاکید می کنند و بیان می کنند که خود و خانواده و اطرافیان آنها نباید در مسایل اقتصادی ورود کنند؛ امام بیان می کنند که ریشه ستمگری و چپاول گری اطرافیان مسئولان را باید با بریدن اسباب آ« بخشکانید یعنی به هیچ کدام از اطرافیان آنها ملک و فرصت تجاری و اقتصادی و اجتماعی قرارندهید.

مدرس و پژوهشگر حوزوی یادآورشد: امروز در تهران یک طرح به نام راه بیداری آغاز کردند که با عنوان نهی از منکر مسئولان کار می کند که 1500 جوان آماده به کار و آموزش دیده درحال فعالیت هستند؛ این گروه منزل تمام مسئولان را شناسایی کرده اند؛ در گام اول به وی نامه می زنیم و گرانی منزل وی را به وی متذکر بودیم و به وی اشاره می کنیم که چگونه از فقر به این دارایی برسی و باید این سرمایه توضیح داده شود؛ گام های بعدی شامل نامه دوم و صحبت حضور و رسانه ای خواهد بود.

وی گفت: امام از ثروتمند شدن مردم ناراحت نمی شدند و پیوسته به دنبال رفاه مردم بودند ولی آخرت را همیشه به مردم گوشزد می کردند ولی هیچ مسئولی نبود که بخواهد از مال حلال خود به زندگی راحت بپردازد و امام با وی برخورد سخت نکند؛ همچنان امام با زهدنمایانی که از آورده زندگی خود استفاده نمی کنند نیز ناراضی بودند و به شدت با آنها برخورد می کردند.

مهدوی ارفع بیان کرد: باید از مسئولان بخواهیم که گزارش فعالیت های مناسب خود را بیان کنند؛ میزهای خدمت در برخی از نماز جمعه ها ایجاد شده است و مردم رودرو مشکلات خود را مطرح می کنند؛ یعنی مسئولان به جای آمارهای کلیشه ای باید رودرو با مردم به سوالات آنها جواب بدهند.

وی افزود: امام در خطبه 58 بیان می کنند که مسئولان نباید بین خود و مردم حاجب ایجاد کند؛ یعنی چرخش های کاری بی منطق باید حذف شود زیرا فرایندهای نادرست اداری مردم را نا امید می کند؛ هر وظیفه ای که بر حکومت بار شده است جزو حقوق مردم محسوب می شود؛ گروهی از فعالان مردمی در مشهد تمام فرایندهای اداری را استخراج کردند تا ثابت کنند که این فرایندها اشتباه است.

این فعال فرهنگی و مذهبی اظهار کرد: معرفی ابعاد شخصیتی امام جامعه از جمله مهمترین کارهایی است که حکومت باید انجام دهد؛ مردم باید به رابطه خود و رهبر و امام جامعه آگاه باشد؛ هیچ کسی نمی تواند رهبر انقلاب را به هیچ عنصر مادی متهم نکند؛ حتی امثال مهاجرانی و نوری زاد نیز به ساده زیستی ایشان و فرزندان ایشان شهادت می دهند؛ الگوی شاخص جامعه در نامه 45 امام علی(ع) بیان شده است یعنی وقتی ایشان این گونه زاهدانه زندگی می کنند مسئولان نیز باید مثل ایشان زندگی کنند؛ رهبر انقلاب در مساله ساده زیستی و زهد بی نظیر هستند و به همین دلیل مسئولان را باید با ایشان مقایسه کرد.

وی گفت: از دیگر راهکارهای امام علی(ع) برای ما تشویق نیکوکاران درمقابل بدکاران است؛ این تشویق به مراتب بیشتر از تنبیه بدکاران جواب می دهد؛ مسئولان خدمت گذار بسیاری در کشور وجود دارند و به همین دلیل نباید مسئولان را به خاطر چندین مسئول بد بکوبیم؛ وزیر یکی از دولت ها را مشاهده کردم که با ماشین خود در روزهای شلوغ بهشت زهرا ساعت ها مردم را با ماشین خود جابجا می کرد ولی کسی متوجه نبود که او وزیر این کشور است.

مهدوی ارفع بیان کرد: باید اجازه بدهیم که مردم حرف خود را بزنند و فرهنگ تملق را نیز باید در کشور از بین ببریم؛ زیرا وقتی مردم حرف خود را بزنند بسیار راحت تر می توان مشکلات آنها را حل کرد و آنها را به دام دشمنان انقلاب نیز نمی اندازیم.

نظر شما