شناسهٔ خبر: 27419575 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

اهداء کنندگان کلیه و لیست سیاه

شفاآنلاین:دکتر محمد نجفی سمنانی،فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی کلیه و مجاری ادراری و فلوشیپ پیوند کلیه و جراح پیوند کلیه بیمارستان شهید دکتر لبافی نژاد درواکنش به برخی اظهارات منتقدان به اهدای کلیه از زنده واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش شفاآنلاین ،دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دریادداشت اختصاصی برای شفاآنلاین نوشته است:" وقتی قانون را اجرا نمی کنیم و چهره پیوند کلیه در کشور را خدشه دار می کنیم.چهره پیوند کلیه از دهنده زنده غریبه در ایران ( که  سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان مدل ایرانی پیوند کلیه می شناسد و اطلاعات مناسبی در باره آن ارائه می دهد) با تبلیغاتی که اهداء کنندگان کلیه  که بر روی در و دیوارهای اطراف بیمارستان های پیوند می چسبانند، خدشه دار شده است. متاسفانه خبرگزاری ها و مجلات بزرگ خبری دنیا ( مثل نیویورک تایمز) وقتی از پیوند کلیه در ایران خبری منتشرمی کنند، فقط این تصاویر زشت وغیر قانونی را بزرگ کرده و به دستاوردهای بزرگ پیوند ایران کاری ندارند. معتقدم  یک دهه بعد، الگوی ایرانی پیوند کلیه با تغییرات مناسب و رفع نواقص آن در دنیا جایگاه خود را پیدا خواهد کرد (آنوقت عده ای که شیفته غرب  هستند به مدیحه سرایی از آن الگوی غربی دهه آینده، مشغول خواهند شد و اظهار فضل و کمال خواهند کرد). ما باید اشکالات سیستم خود را اصلاح کنیم. یکی از اشکالات سیستم ما که باید رفع شود و قانون به صراحت آن را ممنوع کرده است تبلیغات فروش کلیه می باشد. با کمال تاسف کسی نیست که قانون را اجرا کند..
به نظر این حقیر، این اشکال مهم با چند اقدام کوچک توسط متولیان امر پیوند قابل رفع است. انجمن حمایت از بیماران کلیوی و حراست بیمارستان های انجام دهنده پیوند و اطلاعات نیروی انتظامی می توانند با تلفن های ارائه شده تماس بگیرند و بعنوان فردی که نارسایی کلیه دارد خود را معرفی کنند و پس از کسب نام و فامیل و شماره ملی دهنده، آن را در اختیار انجمن قرار دهند. انجمن هم باید یک لیست سیاه اهداء کننده  تهیه کند. آنوقت هر کس که برای اهداء کلیه آگهی بدهد و نامش توسط یک کار اطلاعاتی ساده بدست بیاید، باید بداند که هیچگاه نخواهد توانست کلیه خود را اهداء کند چون در لیست سیاه قرار می گیرد و انجمن لیست سیاه خود را به جدیت اعمال خواهد کرد. مطمئن باشید اگر در این اتفاق بیفتد و چند ده نفر در لیست سیاه قرار بگیرند مشکل برطرف شده و سیستم رفع نقص می شود. اگر فرد دهنده احساس خطر کند که ممکن است با دادن آگهی فروش کلیه در لیست سیاه انجمن قرار بگیرد و در آنصورت دیگر نمی تواند در هیچ یک از انجمن های سراسر کشور ( تنها نهاد انحصاری که اجازه دارد کارهای تطابق دهنده و گیرنده و مسایل مالی آنان را رسیدگی و با عدالت با دهنده و گیرنده رفتار کند)  کلیه اش را اهداء کند، مشکل حل خواهد شد. با این اقدام و تداوم آن، قانون اجرا شده و چهره زشت و کریه آگهی های غیر قانونی خرید و فروش کلیه در فضای مجازی و اطراف بیمارستانها از بین خواهد رفت.
    در پایان به اختصار مطلبی را مایل هستم عنوان کنم. بنده معتقدم که ما در ایران خرید و فروش کلیه نداریم. دلیل این ادعا این است که  اگر یک سرمایه دار خارجی با مبلغ یک میلیون دلار (معادل هشت میلیارد تومان) پول نقد به ایران مراجعه کند هیچ گونه کلیه ای را پیدا نمی کند که آن را بخرد و بتواند در ایران با آن کلیه پیوند شود. ( زیرا این تسهیلات فقط برای بیمار ایرانی است ). اما همین سرمایه دار خارجی در کشورهایی مانند پاکستان و..... به راحتی می تواند کلیه ای را بخرد و بر خلاف قانون، پیوند شود. هر سال در حدود یکهزار آمریکایی، از کشور خود خارج می شوند و در کشورهایی که توریسم پیوند دارند، پیوند غیر قانونی می شوند و به کشور خود بر می گردند.
دکتر محمد نجفی سمنانی
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیهد بهشتی
فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی کلیه و مجاری ادراری و فلوشیپ پیوند کلیه
جراح پیوند کلیه بیمارستان شیهد دکتر لبافی نژاد

نظر شما