شناسهٔ خبر: 27417913 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

رحمانی فضلی درهمایش گرامیداشت روز ملی تشکل ها و مشارکت های اجتماعی در اصفهان خبر داد:

افزایش تعداد سمن‌ها به ۱۴ هزار در کشور/ لایحه سمن‌ها تهیه و به دولت ارائه شده است

وزیر کشور گفت: این وزارتخانه به توصیه رئیس جمهور با تسریع اخذ مجوزها به گونه ای اقدام کرده که تعداد سمن ها از ۷ به ۱۴ هزار رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ظهر امروز پنج شنبه ۲۵ مرداد، در همایش «گرامیداشت روز ملی تشکل ها و مشارکت های اجتماعی ویژه تشکل های مردم نهاد استان اصفهان» در سخنانی اظهار داشت: هیچ دولت و نظامی و هیچ جامعه ای، بدون مشارکت واقعی مردم نمی تواند به حیات خود ادامه دهد.

 

وی در ادامه افزود: همه دولت ها و حکومت ها با توجه به گستردگی وظایف و خواسته ها و مطالبات، باید از ظرفیت عظیم ملت در پیشبرد برنامه ها و اهداف استفاده کنند.

 

وزیر کشور تصریح کرد: جامعه عاقل، جامعه ای است که مردم را در انجام امور، مشارکت داده و آنها را مسئولیت پذیر کند.

 

رحمانی فضلی با تاکید بر اعتقاد مدیران بر اهمیت وجود تشکل های مردمی ادامه داد: اگر به این ایمان و اعتقاد برسیم که وجود تشکل های مردمی باعث بهتر انجام شدن امور می شود، در راستای تقویت آن هم تلاش می کنیم، لذا این مهم در شرایط فعلی جامعه بیشتر احساس می شود و ما باید بر همین اساس، نسبت به فعالیت تشکل های مردمی بها بدهیم.

 

وی بیان کرد: هم اکنون ۱۴ هزار تشکل در کشور وجود دارد اما توانمندی آنها در عرصه های مختلف مطلوب نیست، هر چند این تشکل ها تازه پا گرفته اند و باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

 

وزیر کشور اضافه کرد: زمانی که بنده به وزارت کشور آمدم، با انباشتی از درخواست های تشکل ها روبرو بودیم، به طوری که تشکلی از ۳ تا ۱۰ سال به دنبال دریافت مجوز بود که ما با استفاده از ظرفیت قانونی و مهلت ۲۰ روزه ای که ذکر شده بود، روند اخذ این مجوزها را سرعت بخشیدیم و هم اکنون این مجوزها با سرعت صادر می شود.

 

رحمانی فضلی بر ضرورت فعالیت سازمان های مردم نهاد در زمینه های مختلف از جمله بخش مدیریت بحران تاکید کرد و گفت: سازمان های مردم نهاد در همه این بخش ها باید حضوری فعال داشته باشند و افزایش توانمندی آنها تضمینی بر مشارکت واقعی آنها در امور جاری است. همچنین باید اختیاراتی هم به سازمان های مردم نهاد داده شود.

 

وی با بیان اینکه دولت ها قدرت اداره جامعه بدون مشارکت مردم را نخواهند داشت، افزود: وزارت کشور به توصیه رئیس جمهور با تسریع اخذ مجوزها به گونه ای اقدام کرده که تعداد سمن ها از ۷ به ۱۴ هزار رسیده است. همچنین لایحه سمن ها را تهیه کرده و به دولت ارائه کرده ایم که انشاالله هر چه سریع تر لایحه بررسی، تصویب و به مجلس تقدیم می شود.

 

وزیر کشور با بیان اینکه تشکل ها می توانند در شرایط خاص به کمک دولتها بیایند، اضافه کرد: به طور مثال در سال جاری با محدودیت هایی در مصرف برق مواجه بودیم، لذا نقش سمن ها و تشکل های مردمی در تاثیرپذیری بر مردم در مصرف بهینه برق می تواند بسزا و قابل تامل باشد. بنابراین باید از تشکل های مردمی به منظور تاثیرپذیری بیشتر در اجرای برنامه ها بهره بگیریم.

 

رحمانی فضلی با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان تشکل های مردمی مبنی بر مظلوم واقع شدن استان اصفهان، اظهار داشت: این طور نیست که فقط شما فکر می کنید به استان اصفهان ظلم شده است، چرا که بنده به هر استانی که سفر می کنم این مطلب را بیان می کنند اما باید به این نکته توجه شود که مشکل از نظام برنامه ریزی، بودجه ای، اداری، مالی، پولی و بانکی ماست که این هم مربوط به زمان فعلی نیست زیرا ۷۰ سال است که روندی بر این بخش ها جاری بوده که موجب شده همه احساس کنند مظلوم واقع شده اند.

 

وی ادامه داد: این ساختار متمرکز، مبتنی بر اراده و مشارکت واقعی مردم نیست و به دلیل شرایط خاصی همچون جنگ، تحریم ها و ... این ساختار اصلاح نشده است. بنابراین نیاز است که جراحی عظیمی در این بخش ها صورت بگیرد که این مسئله به کمک شما تشکل های مردمی و سازمان های مردم نهاد با ارائه برنامه مناسب امکانپذیر خواهد بود.

 

وزیر کشور خاطر نشان کرد: در دولت تدبیر و امید بیش از ۱۷۸ اختیار را از دولت گرفته و به استانها داده ایم و بخش های زیاد دیگری مانده که باید انجام شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما