شناسهٔ خبر: 27416968 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اختیار دادن به استان ها،راه برون رفت از مشکلات

وزیر کشور در اصفهان:به دنبال حل مشکلات کشاورزان و مساله آب هستیم.

صاحب‌خبر -

اختیار دادن به استان ها،راه بروف رفت از مشکلاتبه گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز اصفهان؛ وزیرکشور عصر امروز در نشست بررسی اموراقتصادی استان اصفهان-اقتصادمقاومتی گفت: با اختیار دادن به استانها خیلی از مشکلات حل می شود چون هیچ کشوری با سیستم متمرکز توسعه پیدا نمی کند.
رحمانی فضلی افزود:باید برای برون رفت از مشکلات فعلی به مناطق خود اطمینان کنیم و حتی بیشترین اختیارات را در حوزه امنیتی به شوراهای تامین استانها بدهیم.
رئیس شورای امنیت کشور با اشاره به مشکلاتی که دراین نشست مطرح گفت:مشکلات کشاورزان و مساّئل آب را کامل درک کرده ایم و دنبال حل کردن این مشکلات هستیم.
عبدالرضارحمانی فضلی افزود:نظام برنامه وبودجه ،اداری ومالی حاکم در کشور که۷۰ سال پیش با ذهنیت سیاسی به کشور تحمیل شده عادلانه نیست.

انتقاد از تمرکز سیستم اداری
وزیر کشور با انتقاد از تمرکز سیستم اداری و کند بودن تصمیمات گفت : قدرت را در اعمال قانون نمی دانیم و بیشتر دنبال دریافت امکانات هستیم.

مسائل اجتماعی در کنار مباحث اقتصادی اولویت اول کشور است

 رحمانی فضلی بابیان اینکه عدم توازن و تعادل در کشور خروجی این سیستم فرسوده است گفت:انقلاب اسلامی نظام سیاسی و امنیتی و دفاعی کشور را ارتقا داد اما در بقیه نظام ها ازجمله اداری،مالی و بودجه نیاز به نوسازی و حرکات بزرگ است.
وزیرکشور با بیان اینکه پیگیر مباحث توسعه ای در وزارت کشور هستیم چون امنیت امروز به مسائل اقتصادی گره خورده افزود: مسائل اجتماعی در کنار مباحث اقتصادی اولویت اول کشور است چون آسیب های اجتماعی تولید ناامنی می کند.

هراس دشمن از قدرت ایران
رحمانی فضلی با اشاره به برنامه های دشمن علیه نظام گفت:پیشرفت های ایران دربخش های مختلف دشمن را عصبانی کرده است و این به خاطر قدرت ما است.
رحمانی فضلی گفت:دشمن در بعد نظامی علیه کشور نمی تواند هیچ اقدامی انجام دهد چون توان دفاعی ما را حساب کرده وکار دیگر آنها تشویق وتامین گروه های تروریستی است که با گروه های تروریستی هم در عمق ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری آن طرف مرز مقابله می کنیم.
وی رهایی از وابستگی نفت و خام فروشی را عامل مهمی برای واکسینه شدن کشور برابر کارشکنی های دشمن دانست و افزود:توجه اصولی به این موضوع نشده است.

آب، مساله مهم استان
استاندار اصفهان هم در این نشست مسئله آب را برای استان مهم دانست و گفت:برای مدیریت حوزه آب در دوبخش افزایش منابع آبی و اجرای طرح های صرفه جو برنامه ریزی شده است.
محسن مهرعلیزاده با اشاره به اینکه اصفهان استانی صنعتی است افزود: باید با طراحی برنامه های کاربردی جلوی آسیب های احتمالی از جمله تعدیل نیرو را گرفت.
وی با بیان اینکه برای تامین مواد اولیه کارخانه های تولیدی فرش و پتروشیمی بیش از یک ماه است به تهران نامه نوشته ایم گفت: با اجرای طرحی اختیارات وزارتخانه های اقتصادی برای تسهیل و تسریع امور تولید به مدیران کل استانها واگذار شود.
استاندار گفت: با توجه به اینکه قیمت ارز آزاد شده لازم است از یک سامانه مشخص برای عدالت بهتر توزیع شود.

صدور مجوزها در کمترین زمان
معاون توسعه هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار هم در این نشست گفت: برای فرصت های ویژه تحول کسب وکار و ارتقا جایگاه بین اللملی درگاهی طراحی شده و هم اکنون زمان "صدور مجوزها" در این استان به صفر رسیده است.
محمد علی شجاعی مهم ترین مشکل مردم را در شرایط فعلی معیشتی دانست و افزود: اولویت های سرمایه گذاری در شهرستانها مشخص و در برنامه برون رفت از مشکلات معیشتی ۶۳هزارشغل تعریف شده است.

افزایش تولیدات کشاورزی
رئیس جهادکشاورزی استان هم با اشاره به اینکه درسال۸۴ بیش از۶ میلیون تن محصولات کشاورزی دراستان تولید شده گفت: با وجود خشکسالی های سالهای اخیر و کاهش ۲۳درصدی اراضی کشاورزی، تولیدات کشاورزی استان امروز دو برابرشده است.
محسن کریمیان افزود:در ۱۰سال گذشته فقط ۲۵ ماه رودخانه زاینده رود آب داشته که موجب خسارت 9 هزار میلیارد تومانی شده است.

 

تامین مواداولیه مهمترین مشکل بخش صنعت استان
رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت استان هم در این نشست با اشاره به اینکه۶۳درصد واحدهای صنعتی استان اصفهان فعال هستند گفت: در بخش معدن استان ۹هزارنفر مشغول به کار هستند.
اختیار دادن به استان ها،راه بروف رفت از مشکلاتاسرافیل احمدیه تامین مواداولیه مراکز صنعتی استان به خصوص در حوزه فرش و فولادسازی،مشکلات مالیاتی و تامین اجتماعی و بانکی را از مهم ترین مشکلات بخش صنعت و معدن استان دانست.
نمایندگان بخش خصوصی استان هم در این نشست بی ثباتی سیاست گذاری اقتصادی،مشکلات دریافت طلب مالیات ارزش افزوده، اجرا نشدن قوانین،مشکلات بیمه ای،همسو نبودن برخی بخشنامه ها باتوجه به شرایط فعلی کشور،برخی قوانین شرایط و ساختار مالی شرکت ها را بهم زده،مشکلات تامین مواداولیه با توجه به افزایش قیمت ارز،تسهیل قوانین کسب وکار، نبود سیاست ارزی منطبق با نیازهای واحدهای تولیدی،کندبودن دستگاه ها در پیگیری مصوبات و مطالبات بخش خصوصی،توجه بیشتربه شرکت های دانش بنیان و ،پیگیری مطالبات اصناف مختلف را مهم ترین مشکلات پیش روی خود دانستند.

 

بدهی شهرداری و کندی اجرای طرح ها
قدرت ا... نوروزی شهردار اصفهان هم در این جلسه با اشاره به مشکلات مالی شهرداریها گفت: شهرداری اصفهان بیش از۳هزارمیلیاردتومان بدهی دارد.
رئیس اداره برنامه وبودجه استان هم با اشاره به تعریف ۲۵۶ طرح اقتصاد مقاومتی در سال گذشته در این استان گفت:به سبب تخصیص های غیرنقدی، بی رغبتی پیمانکار به دریافت اسناد خزانه و پائین بودن اعتبارات درنظر گرفته شده این طرحها پیشرفت نداشته است.
اکبری علت موفق نبودن استان در سرمایه گذاری داخلی و خارجی را نبود وحدت رویه بانکها،بالابودن بهره بانکی،پائین بودن سقف اختیارات استان،بروکراسی پیچیده اداری برشمرد.

 

خواسته های نمایندگان مجلس از دولت
عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس در این جلسه با اشاره به اینکه تفاوت قیمت ارز مشکلاتی برای صنایع مختلف بوجود آورده گفت: تکمیل طرح قطار سریع السیر اصفهان تهران پیگیری شود.
فولاد گر دیگر نماینده مردم اصفهان در مجلس هم با اشاره به اینکه تمدن اصفهان به آب بستگی دارد گفت: برای حل این مشکل و اجرای مصوبات شورای عالی آب اهتمام ویژه مسئولان لازم است.
اختیار دادن به استان ها،راه بروف رفت از مشکلاتحسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس هم در این نشست با بیان اینکه به استانداران اختیار بدهید تا برنامه ها را سریعتر اجرا کنند گفت: عدالت مالیاتی باید در کشور اجرا شود.
حاجی نماینده مردم برخوار شاهین شهر و میمه هم با بیان اینکه توان خرید مردم پایین آمده گفت: چرا برای 60 هزار کشاورز کاری نکرده ایم؟؟
کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس هم با اشاره به اینکه نبود قانون خاص در حوزه اقتصاد باعث ملتهب شدن و اختلاف نظر بین بخش خصوصی و دولتی می شود گفت: گفت:استانداری در ایجاد درگاه الکترونیکی جذب سرمایه گذاری خلاقانه عمل کرده که نیاز است این طرح در ابعاد دیگر هم دیده شود.

نظر شما