شناسهٔ خبر: 27416857 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تمکین بغداد از تحریم آمریکا نقض تفاهمنامه امنیتی دوجانبه است

بغداد - ایرنا - 'هیثم الخزعلی' تحلیلگر سیاسی عراق گفت: درخواست واشنگتن از بغداد برای پایبندی به اقدامات یکجانبه تحریمی آمریکا علیه کشورها و نیز هر گونه تعهد عراق در این زمینه، بر خلاف تفاهم نامه 'چارچوب راهبردی' امضا شده میان عراق و آمریکا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، الخزعلی روز پنجشنبه در یک گفتگوی رسانه ای تاکید کرد: تفاهم نامه چارچوب راهبردی که توسط عراق و آمریکا امضا شده است به عدم استفاده از عراق برای آزار رساندن به سایر کشورها تصریح دارد.
این تحلیلگر عراقی افزود: خواسته آمریکا برای تعهد عراق به اقدامات خود علیه ایران بر خلاف تفاهم نامه امضا شده بین دو کشور است.
وی تاکید کرد: آمریکا به هنگام تحریم ایران، در واقع عراق را نیز وارد تحریم خود کرده است چرا که منافع ایران و عراق در بسیاری از زمینه ها به هم گره خورده است.
الخزعلی همچنین تحریم های یک جانبه آمریکا بر علیه چند کشور جهان را که بدون موافقت سازمان های بین المللی صورت می گیرد را به ضرر خود آمریکا دانست.
برخی رسانه های عراقی پیش تر نوشته بودند که نیم میلیون جوان عراقی که در زمینه توریسم مشغول هستند، در صورت اجرای تحریم های آمریکا علیه ایران بیکار خواهند شد و علاوه بر آن کاهش تعداد زایرین ایرانی به عراق بر روی اقتصاد این کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت.
عراق و ایران دارای 10 گذرگاه مرزی رسمی برای تبادل تجاری و حرکت مسافران هستند که سه مورد از این گذرگاه ها در اقلیم کردستان عراق قرار دارد.
ایران سالانه به طور میانگین شش میلیارد دلار انواع کالاهای غیر نفتی را به عراق صادر می کند و با احتساب فراورده های نفتی و خدمات فنی مهندسی حجم کل تبادل اقتصادی بین دو کشور به بیش از 10 میلیارد دلار می رسد.
'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق تاکنون چند بار در خصوص تحریم های یکجانبه آمریکا علیه کشورها سخن گفته است. وی در تازه ترین اظهاراتش روز چهارشنبه تاکید کرد که کشورش چون خود تجربه محاصره اقتصادی و تبعات آن بر شهروندان را دارد، با هیچ اقدام مشابهی علیه دیگر کشورها همراه نخواهد شد.
وی پیش تر نیز اعلام کرده بود که کشورش به تحریم های آمریکا بدلیل ظالمانه و غیرقانونی بودن آن پایبند نخواهد بود و تنها عدم تعامل با دلار بدلیل انحصار آن در اختیار آمریکا را به ناچار اجرا می کند.
گفتنی است: دولت آمریکا در اقدامی یک طرفه و بر خلاف تعهدات پیشین و بر خلاف قوانین بین المللی دست به یکسری اقدامات علیه کشورهای مختلف از جمله ایران، روسیه، ترکیه و کشورهای اروپایی زده و دیگر کشورها را نیز تهدید کرده است به آن پایبند باشند.
خاورم*4*380**

نظر شما