شناسهٔ خبر: 27416413 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نیازمند راهکار برای مقابله با چالش تحریم ها هستیم

استان دار خراسان رضوی گفت: در حوزه‌هایی که تحریم ها، ما را با چالش مواجه کرده نیازمند برنامه و راهکار برای حل آن هستیم.

صاحب‌خبر -

نیازمند راهکار برای مقابله با چالش تحریم ها هستیم

به گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از  مشهد ؛ علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان از صاحبان ایده، نخبگان، شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های تحقیق و پژوهش برای همکاری در راستای رفع چالش‌ها و ارائه راهکار‌های مربوطه و توسعه اقتصادی استان دعوت کرد.

رشیدیان گفت: انتظار مردم از نهاد‌های قضایی؛ اجرای سریع این دستور و برخورد عادلانه و شفاف با اخلال گران حوزه اقتصادی به خصوص در ماه‌های اخیر است.

وی ادامه داد: ابلاغ قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم از سوی ریاست جمهوری به وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت دادگستری نقش مهمی در بهبود مراودات پولی بین‌المللی ایران ایفا خواهد کرد.

استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به فرمان مقام معظم رهبری در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بر اساس سیاست‌های دولت دوازدهم و برنامه ششم توسعه هدف گذاری پنج ساله استان، رشد اقتصادی هشت درصدی، کاهش نرخ بیکاری در استان به هفت درصد، جذب 62 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی و خارجی تا پایان برنامه ششم بوده است.

رشیدیان اظهار کرد: در حال حاضر جزو کشور‌های با بالاترین میزان ریسک پولشویی قرار داریم که این موضوع بر جذب سرمایه‌گذاری خارجی و مراودات بانکی کشور تأثیر منفی دارد و به طور حتم با ابلاغ و اجرای این قانون شاهد بهبود شرایط خواهیم بود.


در خصوص تامین ارز کالا‌های اساسی و ضروری کمبودی نداریم


رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به  به تصویب نامه اخیر هیئت وزیران در خصوص اقدام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تأمین ارز کالا‌های فهرست گروه یک  که شامل کالا‌های اساسی، ضروری، دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی می شود گفت: هیچ گونه کمبودی در این خصوص نداریم.

استاندار خراسان رضوی گفت: نشست‌های متعددی با حضور کارشناسان و مسئولان فضای کسب و کار دستگاه‌های اجرایی استان با محوریت معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری برگزار شده که دستاورد آن بهبود فضای محیط کسب و کار استان، تقویت همکاری با سامانه‌های مختلف پیرامون بهبود فضای کسب و کار استان (یاور، دادور سام و نما)، شناسایی قوانین و مقررات مخل تولید و کسب و کار و انعکاس به دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، شناسایی و رفع موازی کاری بین دستگاه‌های اجرایی بوده است.

وی افزود: براساس آخرین گزارش پایش فضای کسب و کار کشور که توسط اتاق ایران منتشر شده است امتیاز استان 6.14 (از 10 امتیاز) گزارش شده که عملا خراسان رضوی در رتبه 13 کشوری قرار داد و نسبت به فصل گذشته یک پله بهبود داشته است، اما وضعیت مناسبی برای فضای کسب و کار استان نیست.

رشیدیان ادامه داد: باید دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی با عنایت به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در استان تمام توان خود را در راستای بهبود فضای کسب و کار استان معمول دارند.

استاندار خراسان رضوی گفت: نرخ بیکاری استان در بهار 97 به 10.7 درصد رسیده که نسبت به فصل بهار سال گذشته 3.6 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

رئیس شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در بحث واردات نیز افزود: واردات 4 ماهه اول سال جاری استان معادل 114 هزار تن به ارزش 133 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 11 درصد و از لحاظ ارزشی 12 درصد رشد دارد.

رشیدیان گفت: تراز بازرگانی استان نیز همچنان مثبت و معادل 588 میلیون دلار بوده که این نشان دهنده آن است توان افزایش صادرات و تامین ارز مورد نیاز برای آن در بازار ثانویه داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزایش 20 درصدی قیمت جهانی فولاد را که موجب نگرانی تولیدکنندکان داخلی شده وارد دانست و ادامه داد: این افزایش، مطابق با قیمت‌های جهانی طبیعی است، ولی بالاتر از آن توجیه ندارد.

استاندار خراسان رضوی افزایش قیمت مصالح ساختمانی را از دیگر موضوعاتی دانست که منجر به ایجاد نگرانی در پیمانکاران شده است و خواستار برنامه ریزی برای رفع و حل این چالش شد.

رشیدیان با بیان این که با وجود تکانه‌هایی که در اقتصاد کشور رخ داده، افزایش قیمت‌ها امری غیر قابل اجتناب است؛ اما باید با همراهی و همکاری و نظارت‌های مستمر از افزایش بی رویه قیمت کالا‌ها به ویژه اقلام اساسی و مورد نیاز مردم و همچنین تحمیل فشار به دهک‌های پایین جامعه جلوگیری شود.

انتهای پیام//ف. ن

نظر شما