شناسهٔ خبر: 27416176 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

اسناد اسنودن افشا کرد

آژانس امنیت ملی آمریکا به شبکه‌های امن الجزیره نفوذ کرد

اسناد افشاشده از مجموعه سند‌های تحلیلگر سابق سیا نشان می‌دهند آژانس امنیت ملی آمریکا به شبکه‌های امن الجزیره و برخی رسانه‌های دیگر نفوذ کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: اسناد جدید نشان می‌دهند آژانس امنیت ملی آمریکا، نهادی که مسئول گردآوری داده برای عملیات‌های اطلاعاتی خارجی است، سال ۲۰۱۶ به شبکه رمزنگاری «شبکه رسانه‌ای الجزیره» و چند رسانه دیگر نفوذ کرده است.

این خبر را پایگاه «اینترسپت» روز پنجشنبه به استناد یکی از سند‌های «ادوارد اسنودن»، کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی گزارش داده است.

اسناد اسنودن

اسنادی که اسنودن از سال ۲۰۱۳ افشا کرده از جاسوسی‌های گسترده دولت آمریکا از شهروندان و سیاستمداران سایر کشور‌ها پرده برداشته است.

روزنامه انگلیسی گاردین و نیز روزنامه آمریکایی واشنگتن پست ژوئن ۲۰۱۳ مطالبی را منتشر کردند که بر طبق آن آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در داخل این کشور طی عملیاتی تحت عنوان پریسم PRISM از شرکت‌های اینترنتی این کشور خواسته که اطلاعات ارتباطی کاربران را در اختیار آژانس‌های اطلاعاتی بگذارند.

ادوارد اسنودن در حال حاضر توسط دولت آمریکا رسماً به جاسوسی متهم شده؛ او از ۲۱ کشور دنیا درخواست پناهندگی کرده که درخواست‌های او به دلیل فشار‌های دولت آمریکا رد شده‌اند.

جاسوسی از الجزیره

سند جدید نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا سال ۲۰۰۶ الگوریتم رمزنگاری‌شده «شبکه خصوصی مجازی» (VPN) الجزیره را شکسته و به آن نفوذ کرده است.

شبکه خصوصی مجازی، شبکه‌ای است که با استفاده از سیم‌های عمومی، کاربران راه دور یا دفاتر منطقه‌ای را به یک شبکه خصوصی و داخلی متصل می‌کند. VPN شبکه‌های خصوصی را با استفاده از رمزنگاری و دیگر مکانیزم‌های امنیتی محافظت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که فقط کاربران مجاز می‌توانند به شبکه دسترسی داشته باشند و داده‌ها قابل ردگیری نیستند.

در سند اسنودن آمده است: «اخیراً آژانس امنیت ملی، رمز‌های چند هدف جالب را باز کرده است که گمان می‌رود قابلیت بالایی از حیث منبع اطلاعات بودن دارند.»

فهرست هدف‌هایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند وزارت دفاع و کشور عراق، سازمان دولتی ارائه‌دهنده خدمات اینترنت در عراق و چهار شرکت هواپیمایی از روسیه، پاراگوئه و ایران را شامل می‌شوند.

طبق این سند، وی‌پی‌ان‌های مورد استفاده توسط این شرکت‌ها و سازمان‌ها تماماً رمزگشایی شدند؛ اشاره‌ای به جزئیات انجام این کار نشده است.

داده‌ها بعد از گردآوری از لحاظ «محتوای اطلاعاتی» مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند. هنوز مشخص نیست که آیا آژانس امنیت ملی آمریکا این فرایند را متوقف کرده است یا خیر.

حملات آمریکا به انتقاد

تاریخ این سند، ۲۳ مارس ۲۰۰۶ است، زمانی که «جورج دبلیو بوش»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا مکرراً از پوشش خبری الجزیره از جنگ‌های آمریکا در عراق انتقاد می‌کرد.

طبق آنچه رسانه‌های انگلیسی گزارش داده‌اند جورج دبلیو بوش، دو سال قبل‌تر درباره بمباران مقر الجزیره با «تونی بلر»، نخست‌وزیر وقت انگلیس گفتگو کرده بود.

دولت آمریکا تا کنون چندین بار به دفاتر شبکه خبری الجزیره حمله کرده است. سال ۲۰۰۱ بمب یکی از هواپیما‌های آمریکا به دفتر شبکه خبری الجزیره در کابل اصابت کرده و آن را تخریب کرد.

سال ۲۰۰۶ هم یک بمب آمریکایی دفتر الجزیره را در عراق هدف قرار داد که «طارق ایوب» خبرنگار این رسانه بر اثر آن کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.


نظر شما