شناسهٔ خبر: 27414465 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

گزاره‌های متون دینی با علم طب متفاوت است

گروه اجتماعی - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آیا اینکه به تعدادی گزاره نام علم را بدهیم درست است یا خیر؟ ما در علم طب به شیوه تجربی پایبند هستیم؛ بنابراین گزاره‌ها را نباید به شیوه تعبد مورد استفاده قرار داد.

صاحب‌خبر -

گزاره‌های متون دینی با علم طب متفاوت استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، دکتر مهدی ابراهیمی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، امروز در نشست هم‌اندیشی و مناظره‌ای هستی و چیستی طب اسلامی که در دانشکده پزشکی مشهد برگزار شد، گفت: گفت: اگر منظور از طب اسلامی گزاره‌های در حوزه طب باشد، باید گفت که طب یک علم سیستماتیک است.

وی افزود: عناصر تشکیل دهنده یک علم و هدف و روش آن چیست؟ آیا اینکه به تعدادی گزاره نام علم را بدهیم درست است یا خیر؟ ما در علم طب به شیوه تجربی پایبند هستیم؛ بنابراین گزاره‌ها را نباید به شیوه تعبد مورد استفاده قرار داد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه وقتی یک محقق اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند، هیچ محدودیتی ندارد، عنوان کرد: اما در تحلیل اطلاعات باید به شیوه تجربی اقدام کرد زیرا در این مرحله شیوه تعبدی جواب نمی‌دهد.  تفاوتی بین  طب اسلامی با طب چینی وجود ندارد؛ بنابراین بکارگیری روش تعبدی در حل این مساله روش درستی نیست.

وی تصریح کرد :گزاره با علم طب متفاوت است. علم پزشکی از محک تجربه به دست می‌آید؛ بنابراین نظرات در حوزه طب اسلامی جای نقد بسیاری دارد.

در ادامه دکتر سیدسعید اسماعیلی، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد تهران، گفت: برخی از افراد غیرشیعه این سوال را ایجاد می‌کنند که آیا ائمه معصومین(ع) و پیامبر(ص) اصلا باید در حوزه طب ورود پیدا می‌کردند یا خیر؟ آیا شان پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) در این حد بوده که در حوزه طب ورود یابند؟ در پاسخ به این افراد باید گفت که شان این بزرگواران را ما مشخص نمی‌کنیم. زمانی که حضرت علی(ع) در مسجد به مردم می‌گویند که هر کس، هر سوالی دارد بپرسد، این بدان معناست که این بزرگواران کسر شان خود نمی‌دانستند که درحوزه طب وارد شوند.

وی با اشاره به اینکه ما شاهد روایات طبی بسیاری از ائمه معصومین(ع) هستیم، گفت: به عنوان نمونه پیامبر(ص) به حجامت تاکید ویژه‌ای داشتند و آن را یکی از راه‌های درمان می‌دانستند.

عضو هیات علمی دانشگاه شاهد با بیان اینکه آیت الله جوادی آملی نیز در کتاب مفاتیح الحیاه نکات طبی بسیاری آورده‌اند، اظهار کرد: بخش عمده طب به موضوع پیشگیری توجه دارد که این موضوع در کتاب روایات پزشکی آیت الله ری شهری نیز مشهود است. یکی از بیماری‌هایی که امروز اکثرا مردم به دلیل تقلید از سبک زندگی غربی به آن دچار شده‌اند، بیماری کبد چرب است که در طب مدرن، درمانی برای این بیماری وجود ندارد.

اسماعیلی با بیان اینکه در واقع پیامبر اکرم(ص) با بیان نکاتی درباره نحوه غذا خوردن این مشکل را حل کرده‌اند، اظهار کرد: بنابراین در حوزه توجه به روایات و احادیث صرفا نباید به سند آن توجه کرد زیرا در حال حاضر طب مدرن از درمان بسیاری از بیماری‌ها عاجز مانده در حالی که در متون اسلامی راه درمان آن مشخص شده است. ذخایر زیادی در آیات و روایات وجود دارد که حل کننده بسیاری از مشکلات مردم در حوزه پیشگیری و درمان است.

انتهای پیام

نظر شما