شناسهٔ خبر: 27412893 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

وحدت مهم‎ترین چالش پایتخت در زمان بحران/تهیه ۳۵۴ نقشه ریسک برای محلات تهران

گروه جامعه ــ رئیس ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران با اشاره به تهیه نقشه ریسک ۳۵۴ محله تهران با توجه به یک مدل علمی در ۳۸ شاخصه تا پایان ۶ ماهه اول سال، گفت: امیدواریم یکپارچگی و وحدت فرماندهی در حوزه مدیریت شهری به ثمر بنشیند و بتوانیم یک هماهنگی را در این حوزه شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

احمد صادقی، رئیس ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت آمادگی دستگاه‎های مختلف شهر تهران در برابر بحران، گفت: طبق آخرین جلسه ستاد مدیریت بحران، موارد کارشناسی متعددی برگزار و بررسی شد که در این موضوعات دستگاه‌های متعدد اولویت‌ها و امکانات خود را اعلام کردند. بر همین اساس باید نیازمندی‌های دستگاه‌های متولی در قالب یک برنامه جامع ارائه می‌شد؛ جلسات بسیار فشرده‌ای در این خصوص برگزار شد و در نهایت مواردی طی ۱۵ پروژه کوتاه‌مدت و ۱۹ پروژه بلندمدت احصا شد؛ در نهایت این موارد به امضای شهردار تهران رسید و به رؤسای قوای سه‎گانه ارسال شد.

رئیس ستاد مدیریت بحران تهران افزود: رئیس جمهور هم برای اجرای این طرح‌ها دستوری دادند که بر اساس آن توجه به بافت فرسوده و اعتبارات مورد نیاز در این زمینه آمده است؛ ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران نیز در برنامه‌های خود به وزارتخانه‌های مختلفی که متولی اجرای مدیریت بحران هستند، مواردی را ارجاع داد که در نهایت این مصوبه اجرا شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر مهم‌ترین چالش‎های مدیریت بحران در شرایط فعلی، به ایکنا گفت: مهمترین چالش امروز در سطح‎بندی شهر تهران توجه بیش‎از اندازه به نیازمندی‌های محلی و در نهایت غفلت از نیازمندی‌های ملی است؛ به گونه‎ای که سطح حادثه شهر تهران مشخص می‌کند که تا چه حد مربوط به مدیریت شهری است و متاسفانه برای وضعیتی که از یک سطح بالاتر باشد، متولی ملی آن به‌سرعت مشخص نمی‌شود؛ بر همین اساس امیدواریم یکپارچگی و وحدت فرماندهی در حوزه مدیریت شهری به ثمر بنشیند و بتوانیم یک هماهنگی را در این حوزه شاهد باشیم.

رئیس ستاد مدیریت بحران تهران در خصوص همراهی شورای شهر تهران برای تقویت این مسائل هم گفت: یکی از دغدغه‎های بسیار مهم شورای شهر پنجم، مدیریت بحران بوده است؛ که کمیسیون سلامت و مدیریت بحران مصوبات بسیار خوبی را در این حوزه داشتند و یکی از اقدامات خوب آن‌ها در این دوره پیگیری پایگاه‎های مدیریت بحران شهر تهران است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر آسیب‎خیزترین محلات شهر تهران هم به ایکنا گفت: در این خصوص کاری به عنوان تعیین ریسک محلات شهر تهران انجام شد که با توجه به آن مشخص شد میزان ریسک محلات در مناطق مختلف متفاوت است و نمی‎توان همه را به یک اندازه ریسک‎پذیر دانست؛ بر همین اساس ۱۲ محله را از منطقه انتخاب کردیم که نهایتا نقشه ریسک آن‌ها با یک مدل علمی در ۳۸ شاخص درآمد؛ امیدواریم تا پایان ۶ ماهه اول ۳۵۴ محله تهران به تعداد هرکدام نقشه ریسک متعلق به خودشان را داشته باشند و بتوانیم برای تک تک محلات پاسخ مناسب داشته باشیم.

صادقی ادامه داد: در شاخصه ریسک ما آسیب‎پذیری اجتماعی، جمعیت و اقتصادی محاسبه می‎شود و همچنین آسیب‌پذیری زیر ساخت لرزه‎ای و آسیب‎پذیری دسترسی‎ها هم از جمله این شاخصه‎ها هستند که به زودی رونمایی خواهد شد؛ و بر اساس این شاخصه‎ها می‎توانیم برای هر منطقه اعلام کنیم که به چه علتی آسیب‌پذیری در آن‌ها بیش‎ از سایر مناطق است و در جهت رفع آن‌ها اقدام کنیم.

رئیس ستاد مدیریت بحران تهران با اشاره به اینکه ۴۸ نوع مخاطره با بحران را برای تهران در نظر گرفته‌ایم، تصریح کرد: زمین‌لرزه، سیل، خشکسالی و پیدا شدن پوکه‌های انفجاری از جنگ جهانی دوم از این دست هستند. میزان آمادگی ۱۵ درصدی برای مقابله با بحران صرفا در خصوص زلزله می‌تواند قابل قبول باشد و در مواجه با بحران‌های دیگر اعداد متغیر است.

صادقی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اقدامات این سازمان در برابر کمبود‌های احتمالی اورژانس و هلال احمر در زمان بحران هم گفت: کمبود‌ها در یک سامانه در حال رصد شدن است و هلال‌احمر موظف است بر اساس استاندارد‌ها پیش‌بینی احتمالی نسبت به خسارات را داشته باشد، اگرچه برخی کمبود‌ها به دلیل مسائل مالی همواره وجود دارد. اما جمعیت هلال احمر خودش می‎داند و ما هم می‎دانیم که چقدر کمبود دارند خیلی از این کمبود‌ها هم در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه سوله‌های مدیریت بحران بر اساس مصوبه شورای شهر به صورت چند منظوره استفاده می‌شدند، تصریح کرد: اواخر سال ۹۵ شورای شهر مصوب کرد که سوله‌ها تک منظوره شوند و در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار گیرند و از سال ۹۵ تا به امروز حدودا ۳۸ پایگاه مدیریت بحران که درون آن‌ها یک سوله قرار دارد، راه‌اندازی شد و ما تعدادی را هم به ورزش بانوان اختصاص داده‌ایم؛ از این رو نیازمند این است که بر اساس مصوبه، جایگزینی برای ورزش بانوان تعیین کنیم. امیدواریم بتوانیم ۵۶ سوله دیگر را که در اختیار سازمان ورزش است، به مرور در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار دهیم.

انتهای پیام

نظر شما