شناسهٔ خبر: 27412795 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

تلویزیون با محمد عبادی وداع کرد... خداحافظ مرد مهربان دوبله!

خانواده بزرگ صداوسیما مقابل مسجد بلال جمع شده بودند تا برای آخرین بار با محمد عبادی پیشکسوت دوبلاژ وداع کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، انگار همین دیروز بود که وارد عرصه دوبله شد... انگار همین دیروز بود که جلوی میکروفون مخصوص دوبله نشست و نقش اوکلند در «ناوارو» را با آوای دلنشینش خواند. صداپیشه ای که دوستانش او را مرد اخلاق، مهربان و هوشمند در کار می دانند. جالب است که منوچهر والی زاده درباره اش این طور می گوید: "محمد عبادی یکی از بزرگترین و ماندگارترین دوبلورهای ایرانی است که صداپیشه کاراکترهای فرعی بود. اما آنقدر این شخصیت های فرعی را متبحرانه دوبله می کرد که در چارچوب فیلم درخشیده و مخاطب با آن ارتباط تنگاتنگی برقرار می کند". البته این نظر را ناصر ممدوح هم داشت که به ما گفت: "اینکه در صداپیشگی کاراکترهای فرعی هم می درخشید به خاطر خوش قریحگی در ایفای هنر دوبله بود که محمد عبادی می دانست چطور از توانمندی صدایش برای ارتقاء کیفیت یک فیلم و یک برنامه استفاده کند. محمد عبادی واقعاً آقای دوبله بود..." منوچهر والی زاده تأسف می خورد از اینکه صدای ماندگار دوبله نیست و شاید به یاد بهرام زند هم می افتاد که چندی پیش بار سفر بسته بود. صداپیشه "لوک خوش شانس" شاید بتوانیم بگوییم در نبود بهرام زند بیشترین همکاری را با محمد عبادی داشته است. جایی که مرحوم عبادی نقش بوشوگ یا همان سگ فیلم "لوک خوش شانس" را دوبله می کرد.

همه رسانه ملی در بهت و حیرت رفتن محمد عبادی بودند؛ همین چند صباح قبل بود که مدیر دوبلاژ به همراه تنی چند از مدیران و مسئولین صداوسیما به بیمارستان فیروزگر رفته بودند و حال آقای دوبله روز به روز بهتر می شد اما به یک باره ایست قلبی همه را عزادار کرد. جایی که حمید شاه آبادی معاون صدای جمهوری اسلامی ایران هم آمده بود، چون روزگاری محمد عبادی گوینده رادیو ایران هم بوده است. افشین ذی نوری دوبلور جوانی که آتیه بلندی دارد و ناراحت است از نبود یکی از پیشکسوتان دوبله که می توانست بیشتر در کنار او صداپیشگی کند و از تجربیات گرانبهایش بهره ببرد. یا سیامک اطلسی که حسرت می خورد از رفتن دوستان و پیشکسوتان هنر ایران که هر روز یک خبر ناخوشایندی از دوران نقاهت و مرگ شان به گوش می رسد. منوچهر اسماعیلی هم روی صندلی نشسته بود و بغض پنهانی در گلو داشت. اما با همان حالت بعض می گفت "از خلاء حضور پیشکسوتان و با تجربه های دوبله ایران بسیار ناراحتم! امیدوارم تا هستند بیشتر از وجودشان بهره برده شود تا که رفتند دیگر سودی ندارد".

ناصر ممدوح علی رغم همکاری در سریال ها و فیلم ها با محمد عبادی یک بار هم در تلویزیون و شبکه 5 با این دوبلور پیشکسوت گفتگویی داشته است. روزی که برنامه هنر دوبله شبکه پنج سیما روی آنتن می رفت و شاید برخی اولین بار او را در قاب تلویزیون می دیدند که چه تجربیات و خاطره هایی در آن برنامه رد و بدل شد. ممدوح به خبرنگار فرهنگی تسنیم گفت: "حیف شد محمد عبادی رفت البته از طرفی هم خوشحالم که با شرمندگی نرفت. چرا که حال جسمی اش این روزها اصلاً خوب نبود و اگر احیاء هم می شد، اطرافیانش را به زحمت می انداخت و صدالبته خودش ناراحت و شرمنده می شد که توانایی ندارد کارهای شخصی اش را انجام دهد. این طور رفتن ها خیلی عزتمندانه است و محمد عبادی بعد از این همه زندگی با شرافت و عزتمند خانوادگی و هنری باید این طور می رفت".

مراسم تشییع پیکر محمد عبادی دوبلور پیشکسوت صبح امروز از مقابل مسجد بلال به سمت قطعه هنرمندان واقع در بهشت زهرا(س) انجام شد و بسیاری از هنرمندان آمدند تا تسلی خاطر همسر و فرزندان مرحوم عبادی باشند. چرا که محمد عبادی بعد از تحمل یک دوره بیماری، شامگاه بیست و سوم مردادماه بر اثر ایست قلبی در بیمارستان فیروزگر تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد.

محمد عبادی متولد سال 1326 در شهر تهران بود و از 25 سالگی وارد عرصه دوبله شده و  نقش های مختلفی در فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی از جمله «ناوارو» در نقش اوکلند، «جنگجویان کوهستان» در نقش شی چن، «از سرزمین شمالی» در نقش تام، «کاراگاه و رکس» در نقش های مختلف، «شرلوک هلمز» در نقش های مختلف، «لوک خوش شانس» در نقش بوشوگ و... را گفته بود.

گفتنی است،  مراسم  ترحیم این دوبلور پیشکسوت روز شنبه بیست و هفتم مردادماه در مسجد بلال واقع در سازمان صداوسیما  ساعت 14 الی 15:30 برگزار خواهد شد.

*بیشتر بخوانید: صدای ماندگار دوبله خداحافظ...

*بیشتر بخوانید:صدای ماندگار محمد عبادی "آقای دوبله"+صوت

*بیشتر بخوانید:فردا پیکر دوبلور معروف تلویزیون تشییع می شود

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما