شناسهٔ خبر: 27412495 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان جنگل‌ها:

پایداری فعالیت های سازمان جنگل ها در گرو نقش آفرینی شبکه های مردم نهاد است

نمایندگی گیلان

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، پایداری فعالیتهای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری را در گرو نقش آفرینی موثر شبکه‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی دانست.

صاحب‌خبر -

وحید جعفریان، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور سابقه دیرینهای در ارتباط با سازمانهای مردم نهاد دارد، اظهار کرد: میتوان گفت که ما یک ارتباط نزدیک، صریح و عملیاتی با این بخش داریم.

وی پایداری فعالیتهای سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری را در گرو نقش آفرینی موثر شبکه های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی دانست و افزود: درس آموختههای فراوانی را در این ارتباط دوسویه تجربه کرده ایم و در حال حاضر زمینه توسعه این همکاریها بیش از پیش وجود دارد.

این مقام مسئول، برنامه های حفاظتی، آبخیزداری، مدیریت پایدار مراتع و بیابان زدایی را از جمله طرح‌های محوری سازمان جنگل ها دانست و تصریح کرد: این طرح ها با مشارکت موثر جوامع محلی در حال انجام است. در واقع مشارکت موثر نیازمند برنامه ریزی سازمانهای مردم نهاد است.

جعفریان، سازمان های مردم نهاد را بخشی از فرایند تصمیم سازی، تصمیم گیری و مدیریتی سازمان جنگلها دانست و خاطرنشان کرد: ما در برنامه ریزیهای کلان دبیرخانه ملی مقابله با تخریب سرزمین و بیابان زایی جایگاهی را برای سمنها مشخص کردیم. در نشست های این دبیرخانه که به ریاست وزیر جهادکشاورزی و دبیری سازمان جنگلها برگزار می شود، سمن ها جایگاه مناسبی دارند تا دغدغهها و موضوعاتشان را مطرح کنند.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان جنگلها، با اشاره به برگزاری نهمین نشست سراسری شبکه سازمانهای غیر دولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور به میزبانی گیلان، یادآور شد: در این راستا، زمینه ایجاد ذهنیت مشترک تقویت می شود. در واقع اگر دیدگاههای ما به هم نزدیک باشد، کمک می کند تا بتوانیم هماهنگ تر و با انسجام بیشتری فعالیت کنیم.

وی با تاکید بر لزوم آسیب شناسی سازمانهای مردم نهاد، گفت: سمن ها باید تخصصی تر و دقیق تر به موضوعات مرتبط با منابع طبیعی و محیط زیست ورود و مباحث فنی، سیاستگذاری، قانونگذاری و بودجه ریزی را دنبال کنند.

جعفریان ادامه داد: امروز از حیث تغییرات اقلیم و ایجاد نیازمندی های جدید، شرایط گزار را طی میکنیم و لذا همه باید با هم به عنوان یک عنصر کلیدی در بخش مدیریت پایدار منابع طبیعی و محیط زیست نقش آفرینی کنیم. آمادگی داریم یک برنامه ریزی کامل، هماهنگ و همسو با سازمانهای مردم نهاد داشته باشیم.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها، با بیان اینکه ظرفیتهای خوبی برای ارتباط موثر و مستقیم با جوامع محلی، گروه ها، تشکل‌ها و سمن ها در حال ترسیم است، اظهار کرد: تدوین آیین نامه بند ب ماده 29 قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه در حال اتمام است لذا بنا بر تشخیص سازمان جنگلها و سازمان حفاظت محیط زیست منابع مورد نیاز برای صیانت در اختیار جوامع محلی در سطوح مختلف قرار می گیرد.

وی از فعالیت بیش از 800 سازمان مردم نهاد در سطوح مختلف محلی، استانی، ملی و بین المللی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی خبر داد و تصریح کرد: سازمانهای مردم نهاد نیازمند ساختار، محتوا و شبکه سازی هستند.


انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما