شناسهٔ خبر: 27412425 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

برداشت ۲۵ هزار تُن انجیر از باغات لرستان

پلدختر رتبه نخست تولید انجیر سیاه/تعاونی انجیرکاران تشکیل می‌شود

خرم‌آباد- مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه پل‌دختر مقام نخست تولید انجیر سیاه کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: تعاونی انجیر کاران پل‌دختر تأسیس می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا احمدوندی ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: پلدختر مقام نخست تولید انجیر سیاه کشور را به خود اختصاص داده است.

سطح زیر کشت انجیر در لرستان ۱۶۰۰ هکتار است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان  با اشاره به اینکه سطح زیر کشت انجیر در لرستان ۱۶۰۰ هکتار است، اظهار داشت: از این مقدار ۱۴۲۰ هکتار بارور بوده و ۱۸۰ هکتار به صورت نهال است و به باروری نرسیده است.

وی تصریح کرد: امسال ۲۵ هزار و ۳۵۰ تن انجیر از باغات استان برداشت می شود.

۱۲۰۰ بهره بردار به طور مستقیم و بین ۶ تا ۷ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در باغات انجیر مشغول به کار هستند

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان میانگین برداشت انجیر باغات لرستان را ۱۷ تن و ۸۰۰ کیلو گرم اعلام کرد و افزود: تعداد ۱۲۰۰ بهره بردار به طور مستقیم و بین ۶ تا ۷ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در باغات انجیر مشغول به کار هستند.

احمدوندی تصریح کرد: به علت ماندگاری کم انجیر،  این محصول بیشتر به صورت تازه خوری مصرف می شود اما در صنایع شیرینی پزی، مربا، سرکه، مارمالاد، شربت ٬و شکلات انجیر نیز فرآوری شده و همچنین به صورت خشک مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد باغات انجیر لرستان در شهرستان پلدختر به صورت مجتمع کشت شده و میانگین عملکرد تولید انجیر در این شهرستان ۲۰ تن در هکتار است، تصریح کرد: در نظر داریم با تأسیس تعاونی انجیر کاران پلدختر، این تعاونی را به زنجیره تولید به مصرف کشور وصل کنیم.

مجهز کردن باغات خود به سیستم آبیاری قطره ای

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: به منظور جبران کمبود آب مورد نیاز باغداران انجیر شهرستان پلدختر در ابتدای سالجاری ایستگاه پمپاژ «سرنجه زیو دار» به ظرفیت ۳۰۰ هکتار مورد بهره برداری قرار گرفت.

احمدوندی ادامه داد: از کشاورزان منطقه انتظار داریم با تشکیل پرونده در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر نسبت به مجهز کردن باغات خود به سیستم آبیاری قطره ای اقدام کنند.  

وی یادآور شد: به همین منظور دولت تسهیلات مناسبی را در نظر گرفته و برای هر هکتار مبلغ ۱۵ میلیون تومان به صورت بلاعوض هزینه می کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: به منظور تقویت بنیه مالی صنایع تبدیلی و فرآوری،  این سازمان آمادگی دارد کمک های اعتباری خود را از طریق زنجیره تولید به مصرف کشور به متقاضیان اعطا کند.

نظر شما