شناسهٔ خبر: 27412379 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق؛

وندی شرمن: کاری که برجام با برنامه هسته‌ای ایران کرد، جنگ هم نمی‌توانست بکند/ اصلاح طلبان بجای کارکردن دنبال «گردن» می‌گردند

پیش از این مقامات آمریکایی از جمله «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا صراحتاً گفته بودند که با غلاف اسلحه و بدون شلیک حتی یک گلوله، صنعت هسته‌ای ایران را از کار انداختیم.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** وندی شرمن: کاری که برجام با هسته‌ای ایران کرد، جنگ هم نمی‌توانست

روزنامه اعتماد در گزارشی به ترجمه مقاله «وندی شرمن» دیپلمات ارشد آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در نشریه فارن افرز پرداخت.

در این مقاله آمده است: «حملات هوایی نهایتاً می‌توانست اندکی باعث تأخیر در برنامه هسته‌ای ایران شود نه اینکه باعث پایان پروژه هسته‌ای ایران شود. حتی اصلی‌ترین هواداران حمله نظامی هم فرض می‌کردند چنین اقدامی باعث تأخیر ۳ تا ۵ ساله در برنامه ایران شود».

شرمن در ادامه نوشت: «زمانی که گفت‌وگوهای چندجانبه سال ۲۰۱۳ از سر گرفته شد، چندین سال از وضع تحریم‌های شدید علیه تهران می‌گذشت؛ اما با وجود همه این تحریم‌ها، ایران تعداد سانتریفیوژهای خود را به ۱۹ هزار رسانده بود. تحریم‌ها ممکن است به اقتصاد ایران آسیب رسانده باشد، اما آنچنان تاثیری در برنامه هسته‌ای این کشور نداشت».

در این مقاله تاکید شده است: «برجام یک الگو برای کنار هم قرار دادن تهدید تحریم و استمرار منزوی کردن با مذاکره پیگیرانه بود...تعدادی از مواد برجام بعد ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ سال منقضی می‌شدند...حقیقت این است که از نظر امریکا، این توافق به خوبی جواب داده بود».

پیش از این مقامات آمریکایی از جمله «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا صراحتاً گفته بودند که با غلاف اسلحه و بدون شلیک حتی یک گلوله، صنعت هسته‌ای ایران را از کار انداختیم.

تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ریاست ظریف، بدون رعایت اصول بدیهی مذاکرات از جمله همزمانی و توازن تعهدات، در مدت کمتر از ۲ ماه ۱۲ هزار سانتریفیوژ را از چرخش انداخت، در قلب راکتور اراک بتن ریخت،۹۷۰۰ کیلو از ۱۰ هزار کیلوگرم ذخایر اورانیوم غنی شده را از کشور خارج کرد و حتی تحقیق و توسعه را نیز در بخش‌هایی متوقف کرد.

اساس مذاکرات که برجام حاصل و خروجی آن است برای لغو تحریم‌ها بود که نه فقط لغو نشده بلکه ده‌ها تحریم دیگر هم به آن اضافه شد.

شرمن تاکید کرده است که «از نظر آمریکا، این توافق به خوبی جواب داد». قرار بود با امضای برجام و در ازای محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای ایران، تحریم‌ها لغو شود؛ اما در نهایت در صنعت هسته‌ای ایران بتن ریخته شد ولی تحریم‌ها سر جای خود باقی ماند.

** اصلاح طلبان بجای کارکردن دنبال گردن می‌گردند، دیروز دولت قبل امروز دولت پنهان

«محمدرضا خباز» استاندار خراسان شمالی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «دولت پنهان در جای جای کشور حدود ۲۰ سال چوب لای چرخ دولت‌هایی گذاشتند که با رأی مردم انتخاب شده بودند...اداره کشور همیشه سخت است و در حال حاضر بسیار سخت‌تر است زیرا هم دشمن از بیرون فشار می‌آورد و هم دولت پنهان و کسانی که چوب لای چرخ دولت می‌گذارند با تمام وجودشان برای آنکه ثابت کنند نظام ناکارآمد است به صحنه آمده‌اند».

تنبلی و کرختی و فرار از پاسخگویی از ویژگی‌های بارز طیف اصلاح طلب است. این طیف در دولت یازدهم با تصاحب اکثریت مطلق کابینه، تمام کم کاری‌ها و نواقص را به گردن دولت قبل انداخته و مدعی بودند که مشغول آواربرداری هستیم و این آواربرداری ۴ سال زمان می‌برد!

پس از پایان دولت یازدهم کارنامه قابل قبولی از سوی دولت در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی ارائه نشد. با روی کارآمدن دولت دوازدهم با اکثریت مطلق اصلاح طلبان، این طیف این بار برای توجیه تنبلی و کرختی خود و همچنین برای فرار از پاسخگویی، به جهت اینکه ترفند انداختن تقصیرها به گردن دولت قبل دیگر کارساز نبود، دولت پنهان را اختراع کرد و تقصیرها را به گردن آن انداخت.

تجربه ثابت کرده است که طیف اصلاح طلب، جماعتی پر سرو صدا اما بی عمل و کرخت است.

** شفاف سازی به سبک نماینده لیست امید

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «چالش پاسخگویی» نوشت:

«چند روزی است که در فضای توییتر کاربران با هشتگ فرزندت کجاست، از مسئولان دولت درباره اینکه فرزندان‌شان کجا هستند و چه می‌کنند، سؤال می‌پرسند. این هشتگ در ابتدا از سوی کاربران در اعتراض به انتصاب‌های بی رویه آقازاده‌ها و رانت خواری و اختلاس‌هایی که از سوی آن‌ها اتفاق افتاده است، ایجاد شد اما کم کم مسئولان هم به این هشتگ وارد شدند و به آن پاسخ دادند. سوالاتی که کاربران پرسیده بودند دراین باره بود که فرزندان مقامات کجا هستند؟ ایران هستند یا در کشورهای آمریکایی و اروپایی با رانت پدرشان زندگی می‌کنند؟ مدیریت‌هایی که به آن‌ها داده شده انتصابی است یا اکتسابی؟ چرا آقازاده‌های دولت تبعه ایران نیستند»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «محمد علی وکیلی (نماینده لیست امید در مجلس) در جواب این هشتگ نوشت: دارای سه فرزند هستم. هادی، فوق لیسانس است و کارمند شرکتی است، مهدی فوق لیسانس بدون اشتغال دولتی و سردبیر روزنامه ابتکار، راضیه دخترم هم بیکار است اما کاربران زیادی به ادعای او پاسخ دادند. یکی از کاربران نوشت: مهدی وکیلی پسر متولد ۷۰ آقای وکیلی است که سردبیر روزنامه ابتکار نیستند، چون سردبیر شخص دیگری است. او فقط در روزنامه می‌چرخد و دستور می‌دهد. البته یک دستگاه لکسوس آقازاده همیشه جلوی روزنامه پارکه. البته کاربران زیادی به شرکت‌های خصوصی که متعلق به وکیلی است، صحبت کرده بودند و اینکه اسم دختر آقای وکیلی در لیست کسانی که طرح ترافیک خودروی خبرنگاری گرفته بودند، دیده می‌شد».

در تابستان سال گذشته و با مطرح شدن موضوع ژن‌های خوب! نام آقازاده‌های «وکیلی» هم به لیست طویل هاشمی، عارف، موسوی‌لاری، ابتکار و ده‌ها نفر دیگر از فرزندان جنجالی حامیان دولت اضافه شد.

لازم به ذکر است که محمدعلی وکیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته به عنوان سخنگوی ستاد روحانی همسو با رسانه‌های معاند همچون آمدنیوز با حمله به قالیباف، مدعی شد باید در خصوص رانت شهرداری در فعالیت‌های فرزندش پاسخ دهد! مساله‌ای که هیچوقت اثبات نشد و حتی حسن روحانی درخصوص مطرح کردن آن به سخنگوی ستادش تذکر داد.

** افزایش سرسام آور قیمت مسکن؛ مسکن اجتماعی کجاست!؟

روزنامه آفتاب یزد در مطلبی نوشت: «قیمت فروش هر متر مربع مسکن در بهار ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل در تهران ۳۷ درصد افزایش یافت».

متاسفانه دولت آقای روحانی در حوزه مسکن کارنامه قبل قبولی ارائه نداد. دولت وعده داده بود که برای تأمین مسکن اقشار کم درآمد، مسکن اجتماعی را کلید خواهد زد؛ اما این طرح هیچ گاه از طرح روی کاغذ فراتر نرفت و حتی یک ماکت نیز این طرح ساخته نشد، چه برسد به اجرایی شدن آن.

متاسفانه قیمت مسکن و همچنین قیمت اجاره بهای مسکن در سال‌های اخیر به طور سرسام آوری افزایش پیدا کرد ولیکن هیچ راهکاری از سوی دولت در این خصوص ارائه نشد.

نظر شما