شناسهٔ خبر: 27411934 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر آبفار سنندج؛

تنها فاضلاب یک روستا وارد سد وحدت سنندج می شود

سنندج - ایرنا - مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان سنندج گفت: 51 روستا در حوزه آبریز سد وحدت سنندج قرار دارند اما تنها فاضلاب یک روستا وارد سد می شود.

صاحب‌خبر -

بهنام اسلامی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فاضلاب روستای سراب قامیش وارد سد می شود که ساخت تصفیه خانه برای آن برنامه ریزی شده و کار مکان یابی، نقشه و مشخصات نیز با هزینه 300 میلیون ریال انجام شده است.
وی افزود: روستای حسین آباد یکی دیگر از روستاهایی بود که فاضلاب آن وارد سد می شد که با به بهره برداری رسیدن تصفیه خانه آن در اواخر سال 96، تا اکنون اولویت آب و فاضلاب روستایی ساخت تصفیه خانه روستای سراب قامیش باشد.
اسلامی با بیان اینکه برای تصفیه خانه حسین آباد و شبکه فاضلاب داخلی روستا 40 میلیارد ریال هزینه شد، تاکید کرد: برای ساخت تصفیه خانه سراب قامیش هم نیاز به 20 میلیارد ریال اعتبار است.
وی یادآور شد: مابقی روستاهای حوزه آبریز سد وحدت از 33 کیلومتر تا 2 کیلومتر با مخزن سد فاصله دارند البته بیشتر این روستاها در فاصله دور قرار می گیرند و قبل از رسیدن به مخزن جذب خاک می شوند.
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان سنندج اضافه کرد: بسیاری از روستاهای نزدیک تر به سد هم جمعیت بسیاری کمی دارند از جمله «عیسی در» که در 2 کیلومتری مخزن سد قرار دارد که نزدیکترین روستا بعد از سراب قامیش با 10 خانوار است که فاضلاب تولیدی این روستا با توجه به دبی کم نیمی از مسیر را طی نکرده جذب خاک می شود.
اسلامی روستای «ماموخ» در فاصله چهار کیلومتری سد و با 29 خانوار را یکی دیگر از روستاها اعلام کرد و افزود: اطلاعات موجود را شرکت آب و فاضلاب سنندج در اختیار دیگر دستگاه ها قرار داده و کاملا آمادگی داریم رسانه ها یا دیگر ارگان های مرتبط را به بازدید اطراف سد ببریم.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان چندی پیش گفته بود فاضلاب 54 روستا به صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد سدهای تامین آب شرب 2 شهر سنندج و بانه می شود.
حمیدی با اشاره به اینکه 10 روستا از 51 روستایی که وارد سد وحدت سنندج می شوند نزدیک تر به سد هستند، افزوده بود: فاضلاب روستای سراب قامیش با 500 خانوار به صورت مستقیم وارد سد می شود اما فاضلاب دیگر روستاها به صورت غیر مستقیم وارد سد می شود.
سد مخزنی وحدت (قشلاق) بر روی رودخانه قشلاق در در فاصله 20 کیلومتری شمال سنندج در مسیر جاده سقز، روی کوه‌های منطقه ساتله و تیرگرا احداث شده‌است. دریاچه پشت این سد 11 کیلومتر درازا دارد و وسعتی معادل 934 هکتار را در بر می‌گیرد.
سد قشلاق سنندج دارای حجم مخزن 215 میلیون مترمکعب و تراز آن یک هزار و 543 متر بوده و حجم آب آن 50 میلیون مترمکعب است.
90 درصد آب شرب شهر سنندج از همین سد و 10 درصد نیز از چشمه ها و آب های زیرزمینی تامین می شود.
6108/9102

نظر شما