شناسهٔ خبر: 27410063 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

در پي سيل مهاجرت خارجیان

خرید خانه و املاک در زلاندنو برای خارجیان ممنوع شد

گروه بين‌الملل: در پي سيل مهاجرت خارجیان به زلاندنو، با کاهش شهروندان صاحب خانه در این کشور اکنون دولت زلاند نو خرید خانه برای خارجیان را ممنوع کرده است.

صاحب‌خبر -
در پی افزایش قیمت خانه و املاک در زلاند نو خارجیان دیگر نمی‌توانند در این کشور اقدام به خرید خانه کنند. پارلمان این کشور در شهر ولینگتون روز چهار‌شنبه (۲۴ مرداد / ۱۵ اوت) طرحی در این رابطه را تصویب کرد.
پارلمان زلاند نو طرح  جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر این کشور را که عضو حزب کارگر است، تصویب کرد. هدف از این طرح راحت‌تر کردن خرید خانه و املاک برای شهروندان زلاند نو اعلام شده است.
 
در ده سال گذشته قیمت خانه و املاک در این کشور که ۷/ ۴ میلیون نفر جمعیت دارد، حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است. دولت ائتلافی زلاند نو که از احزاب سوسیال دمکرات، سبزها و حزب پوپولیست این کشور تشکیل شده، دلیل تصویب این طرح را دادن امکانات بیشتر به شهروندان نیوزیلند خوانده تا آنها در برابر خارجیان پولدار در شرایط بدی قرار نگیرند. البته قانون جدید مربوط به خانه‌هایی است که در حال حاضر در این کشور موجود هستند و خرید زمین و ساخت خانه هنوز هم از نظر قانونی برای خارجیان زلاند نو آزاد است.

دیوید پارک، وزیر دارایی زلاند نو در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه بریتانیایی گاردین در این باره گفت: «ما بر این نظریم که بازار خانه و مستغلات زلاند نو باید برای خریدارانی که شهروند این کشور هستند باقی بماند.» وزیر دارایی زلاند نو در ادامه گفت: «این اقدام به نفع شهروندان است که اقتصاد کشور را به راه انداخته‌اند، مالیات می‌پردازند و با خانواده‌ خود اینجا زندگی می‌کنند. ما نمی‌خواهیم آنها در مقابل ثروتمندان آن سوی اقیانوس‌ها با مشکل روبه‌‌رو شوند.»

از هر چهار شهروند بالغ نیوزیلندی تنها یکی خانه‌ای شخصی برای زندگی دارد. این آمار در حالی است که در سال ۱۹۹۱ میلادی از هر دونفر شهروند بالغ نیوزیلندی یکی خانه‌ای داشت که در آن زندگی کند. شمار بی‌خانمان‌ها در این کشور در سال‌های اخیر افزایش یافته است. در چندسال اخیر شهروندان کشورهای چین، استرالیا، بریتانیا و آمریکا علاقه‌ای شدید برای خرید خانه و املاک در زلاند نو از خود نشان داده‌اند.
افراد مشهوری چون ایلان ماسک، رئیس شرکت خودروسازی تسلا، پیتر تیل، از مؤسسان پی‌پل و کیم داتکام، کارآفرین اینترنتی، از جمله این افراد مشهور جهان هستند که در زلاند نو زندگی می‌کنند.

نظر شما