شناسهٔ خبر: 27409673 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

پیش‌بینی‌های لالیگایی

مثلث قهرمانی: رئال، آتلتیکو یا بارسا؟

‎آتلتیکو که پیشترها در مقایسه با رئال و بارسا ستاره هایش را از دست می داد نه یان اوبلاک و دیگو گودین را از دست داده و نه آنتوان گریزمان را.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا صدر به آغاز لالیگا و مثلث رقابت قهرمانی در اسپانیا پرداخته...

 

یک: معمای برنابئو

 

 

رئال مادرید فصل نو را بدون دو ستاره اش آغاز کرد، بدون رونالدو، بدون زیدان. آغازی سخت و هشدار دهنده. با شکست در سوپر کاپ اروپا برابر همسایه قدیمی آتلتیکو. با دریافت چهار گل که لوپتگی را پس از میشل در فوریه 1948 اولین مربی رئال کرد که در نخستین بازی رسمی اش چهار گل یا بیشتر خورده. آیا این شکست نخستین میخ بر تابوت لوپتگی در برنابئو بود؟

نمی توانستیم نپرسیم "آیا لوپتگی توانایی و تجربه رهبری باشگاه غول آسایی در قواره رئال را دارد؟" او پس از یازده بار نشستن روی نیمکت رایو وایکانو یک سال رهبری تیم ب رئال را در دست گرفت و پس از توفیق در تیم های جوانان اسپانیا راهی پورتو شد. کارنامه ظاهرا موفقش در پورتو - فقط 9 شکست در 77 دیدار- آمیخته به سقوط در نبردهای کلیدی - بود. او در 2014 پس از ورود به پورتو، هفت بازیکن جدید به خدمت گرفت که گران ترین خریدهای تاریخ باشگاه بودند. پورتو با او تا یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان صعود کرد، ولی شکست 1-6 برابر بایرن مونیخ سنگین ترین شکست تاریخ باشگاه در نبردهای اروپایی را بر جای گذاشت. پورتو با او در فصل دوم نه در لیگ پرتغال به جایی رسید و نه در اروپا.

پرسش بزرگ تر این است "آیا می توان رئال بدون رونالدو را به سرعت سامان بخشید؟" کورتوا برای ایستادن درون دروازه وارد شده، ولی فلورنتینو پرز مثل دوران گذشته نتوانسته شکار بزرگی را برای تقویت خط حمله به چنگ آورد تا از نظر روانی جای خالی شده کریستیانو را برای طرفداران و سایر بازیکنان پر کند. زمان انتقالات لالیگا پایان نیافته و نام های پرشماری در برنابئو بر زبان ها جاری هستند: مائورو ایکاردی از اینتر، رودریگو از والنسیا، نیمار و امباپه از پاری سن ژرمن و ادن هازارد از چلسی.

لوپتگی در سیستم 3-3-4 اش به کریم بنزما در نوک پیکان خط حمله اش اعتقاد دارد و مارکو آسنسیو و گرت بیل نامزدهای اصلی قرار گرفتن در دو گوش خط حمله هستند، ولی شکنندگی دفاع رئال برابر آتلتیکو در سوپر کاپ اروپا سوی دیگر چالش های لوپتگی و پرز را عیان ساخت، این که دشواری رئال فقط در خط حمله بدون رونالدو خلاصه نشده.

 

 

دو: آتلتیکو قوی تر شده

 

 

آتلتیکو که پیشترها در مقایسه با رئال و بارسا ستاره هایش را از دست می داد نه یان اوبلاک و دیگو گودین را از دست داده و نه آنتوان گریزمان را. از سوی دیگر خیلی ها وارد شده اند. رودری مرد میانی بیست و دو ساله پس از سپری کردن فصل فوق العاده ای در ویا رئال با عنوان "بوسکتس جوان" وارد شده. مدافعان این دوران آتلتیکو همیشه آهنین بوده اند. همان هایی که فصل پیش در لیگ فقط 22 گل دریافت کردن، 22 گل کمتر از رئال. ولی خط حمله آتلتیکو هم تقویت شده و حالا با کاستا، گریزمان، لمار، مارتینز و کالینیچ ترسناک شده. کاستا سریع ترین گل تاریخ سوپرکاپ های اروپا را زد، سائول با شوت سر ضربش همه را مات کرد و گل کوکه نمونه همکاری گروهی بود که رئالی ها را تحقیر کرد... بنابراین اگر از آتلتیکویی های بپرسید آنها می خواهند پس از 2014 دوباره قهرمان لالیگا شوند.

 

 

سه: بارسا و پرواز اروپایی

 

 

دلمشغولی بارسا قهرمانی اروپا است، لیگ قهرمانان، پاک کردن خاطره تلخ حذف برابر رم در یک چهارم نهایی پس از پیروزی 1-4 در دیدار رفت. آن چه که با قهرمانی رئال تلخ تر هم شد. ضعف بارسا طی سه فصل سپری شده فاصله عمیق بازیکنان ترکیب اصلی با نیمکت نشینان بوده. خستگی و مصدومیت ستاره های بیش از شمار به میدان رفته بارسا در نبردهای واپسین اروپایی عیان بودند. شش بازیکن بارسا - تراشتگن، آلبا، بوسکتس، راکیتیچ، سوارز و مسی - در فصل سپری شده حداقل در 30 دیدار لیگ به میدان رفتند: مسی جمعا در همه دیدارها 54 بار و سوارز 51 بار بازی کرد. در حالی که میان رئالی ها فقط کاسمیرو بود که در لیگ بیش از 30 بار به میدان رفت.

 

ارنستو والدورده امیدوار است تازه واردها زمینه ساز بازی چرخشی مردانش شوند. خط میانی بارسا با رفتن اینیستا و پائولینیو به کلی دگرگون شده و ورود مالکوم، آرتور و ویدال در ترکیب با بوسکتس و راکیتیچ معجون جدیدی خواهد ساخت. خط حمله بارسا که فصل پیش در لیگ 99 گل زده کماکان زهرآگین باقی مانده. کاپیتان مسی سوپر کاپ اسپانیا را بالا برده و سوارز و کوتینیو کنارش ایستاده اند. عثمان دمبله از بند مصدومیت رهایی پیدا کرده و با گل زیبایش در سوپر کاپ برابر سویا نوید روزهای روشن تری را داده. همه اینها یعنی مغلوب کردن بارسا که در لیگ فصل سپری شده فقط یک شکست خورد کماکان دشوار خواهد بود.

 

 

 

حمیدرضا صدر

نظر شما