شناسهٔ خبر: 27406677 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حمله به دولت؛ رمز اتحاد افراطیون و کاسبان تحریم

تهران- ایرنا- کلیت موضوع بیانات مقام معظم رهبری چنین بود در شرایط کنونی نگاه همه مسئولان باید به داخل کشور و در راستای افزایش توان داخلی باشد که در این صورت اگر قرار بر این باشد که مذاکره‌ای هم صورت بگیرد، کشور در موضع قدرت باشد.

صاحب‌خبر -

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس نوشت: کشور اکنون دچار ضعف‌هایی است که تا این ضعف‌ها و کمبودها برطرف نشوند، به سمت مذاکره نخواهد رفت و از طرفی به سوی جنگ هم نخواهیم رفت. بر این اساس پرداختن و توجه به امور داخلی کشور مهم است. رهبر انقلاب برای مسأله نگاه به داخل کشور هم اشاره داشتند که باید اصلاحات اساسی صورت بگیرد.

باید به دولت کمک کرد تا برنامه‌ها و اهداف خود را پی بگیرد. قوه قضائیه مقابله‌ای جدی با فساد صورت دهد و هیچ دستگاهی هم نباید در برابر فساد کوتاه بیاید. از سویی دولت و مجلس در عین حفظ حرمت یکدیگر، با هم همکاری داشته باشند، حتی اگر قوه اجرایی و تقنینی کشور با هم مشکلاتی دارند یا نقدی دارند و سؤالی هم مطرح می‌کنند با حفظ حرمت‌ها مسائل را حل و فصل کنند. این‌ها موارد مهمی بود که رهبری در بیانات اخیرشان مطرح فرمودند. اما این سخنان رهبری نافی این امر نیست که نمایندگان سؤال کننده از رئیس‌جمهوری، بخواهند از طرح سوال خود عقب بنشینند. این سوال طبق آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام وصول شده و روند قانونی خود را طی کرده است.

نمایندگان حق دارند از رئیس دولت سوال کنند و ایشان حداکثر تا یک ماه فرصت دارند برای پاسخگویی در صحن علنی مجلس حضور یابند. این موضوع با اینکه رهبر انقلاب دو قوه و همه مسئولان کشور را دعوت به همکاری و نزدیکی کرده‌اند، دو امر جدای از هم است. مجلس و دولت برای رفع مشکلات و گره‌های کشور باید همکاری تنگاتنگی داشته باشند و مجلس در پیشبرد اهداف و برنامه‌های دولت، باید مساعدت ویژه‌ای داشته باشد.

این سوالات هم باید در جهت رفع مشکلات کشور باشد و اگر قرار باشد به اختلافات دامن بزند و یا چالش تازه‌ای ایجاد کند، بهتر است ملاحظاتی را مد نظر داشت. از طرفی رهبر انقلاب اشاره‌ای تلویحی به سخنانی داشتند که در آن خواستار استعفای دولت شده بودند که در این مورد تذکراتی دادند و فرمودند: «آنها که می‌گویند دولت باید برکنار شود در نقشه دشمن نقش‌آفرین هستند».

در گذشته هم بنده به‌عنوان نماینده مجلس اشاره داشته‌ام و اشخاصی را که خواستار کنارگیری، استعفا و یا برکناری رئیس دولت هستند را بازی خورده دشمنان کشور دانسته و بازیگران زمینی هستند که دشمنان آن را مهیا کرده‌اند. دشمنان راهبردهایی را مد نظر دارند که برخی افراد در داخل، ناخودآگاه عوامل پیش برد این راهبردها هستند و همراهی می‌کنند. به هر حال مردم به رئیس‌جمهوری کشور رأی داده‌اند؛ حتی اگر از رأی خود پشیمان هم شده باشند، طبق قانون اساسی ایشان چهار سال مسئول اول اجرایی کشور هستند.

این سخنان دولت را تضعیف می‌کند و رهبر انقلاب به موقع و قاطعانه پاسخ مناسبی به این گونه سخنان دادند. بنابراین نباید در زمین دشمن بازی کرد زیرا آنها دنبال ایجاد رعب و وحشت در کشور هستند و می‌خواهند نظام و دولت را ناکارآمد جلوه دهند. با این همه در برابر سخنانی که امثال احمدی‌نژاد مطرح می‌کنند، دادستان کل کشور که همانا مدعی‌العموم است، اگر مطالبی ضد منافع ملی مطرح شود باید ورود کند. مجلس هم به جای گرفتار شدن در مباحث حاشیه‌ای باید تلاش کند همکاری‌های خود را با دولت گسترش دهد و تعامل مناسب و خردمندانه در پیش بگیرد. باید کار کنیم که مجلس و دولت به سمت تقابل نروند که افراطیون داخلی از آن سوءاستفاده کنند.

متاسفانه افراطیون داخلی، ارتباط نانوشته‌ای با کاسبان تحریم دارند. کاسبان تحریم امیدوارند نفت ایران مجددا تحریم شود تا نفت را تا 50 درصد ارزان‌تر خریداری کرده و منابع کشور را غارت کنند. کاسبان تحریم از شرایط گذشته تحریمی کشور بهره‌مند شدند و شرکت‌های واسطه‌ای را ایجاد کردند که در پولشویی و دلالی نقش عمده‌ای داشتند که این پول‌ها را در سیاست هم هزینه کردند. راهکار جلوگیری از این فسادها و کاسبی‌ها ایجاد شفافیت در کشور است و که باید به این سمت حرکت کرد. حتی اگر قرار است در برابر تحریم‌ها و یا مقابله با دشمن کاری صورت بگیرد، باید شفاف باشد نه به صورت زیرزمینی و پنهان تا کاسبان تحریم از این عدم شفافیت سوءاستفاده نکنند.

منبع: روزنامه آرمان؛ 1397،5،25
گروه اطلاع رسانی**2059**1732

نظر شما