شناسهٔ خبر: 27405870 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

کسی که لباس پزشکی بر تن کرد، باید به بزرگان این رشته تاسی کند

اگر امروز کسی احتکار کرد، زیرمیزی گرفت، دارو را تحویل نداد یا به قیمتی بالاتر از سقف تعیین شده فروخت، جرمش چندین برابر خواهد بود چرا که شرایط فعلی، عادی نیست

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>سلامت> وزیر بهداشت گفت: «اگر امروز کسی احتکار کرد، زیرمیزی گرفت، دارو را تحویل نداد یا به قیمتی بالاتر از سقف تعیین شده فروخت، جرمش چندین برابر خواهد بود چرا که شرایط فعلی، عادی نیست.»

به گزارش شفاآنلاین، سید‌حسن هاشمی در گردهمایی معاونان غذا و داروی سراسر کشورافزود: «موضوع دارو و کسب و کار پزشکی، مسئولیتی ملی و اجتماعی است. کسی که این لباس را بر تن کرده باید به بزرگان این رشته و سوابقی که آنها در ذهن مردم ایجاد کرده‌اند، تاسی کند بنابراین اگر امروز کسی احتکار کرد، زیرمیزی گرفت، دارو را تحویل نداد یا به قیمتی بالاتر از سقف تعیین شده فروخت، جرمش چندین برابر خواهد بود چرا که شرایط فعلی، عادی نیست.»

وی در ادامه گفت: «ما در این حوزه با مادران باردار، نوزادان، شیرخواران، بیماران و در مجموع با افرادی مواجه هستیم که به اندازه کافی مشکلات(Difficulties) دارند بنابراین به هیچ وجه قابل قبول نیست که کسانی به قصد سودجویی لباس سپید پزشکی را بر تنشان کرده باشند. بر همین اساس ملاحظات احتمالی صنفی، همشهری بودن و یا هم رشته بودن را باید کنار گذاشت البته این موضوع از قبل هم چندان مطرح نبوده است اما در شرایط فعلی باید متفاوت عمل کرد و از همان ابتدا نباید اجازه داد چنین افکاری در ذهن کسی شکل بگیرد. خوشبختانه در گزارشی که اخیرا دادستان تهران به ما داده عنوان شده که داروخانه‌ها در کنار سایر صنوف از بهترین عملکرد برخوردار بوده‌اند که این موضوع جای تشکر دارد.»

هاشمی در پخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: «با توجه به شرایطی که به‌تدریج با آن مواجه می‌شویم باید رودربایستی‌ها را کنار بگذاریم. مسئولیت سختی بر عهده ماست. تامین دارو، مواد اولیه، واکسن، تجهیزات پزشکی و ارائه خدمات کم نقص در این حوزه جزو مسئولیت‌های همه ماست. بی تردید شرایط‌مان متفاوت خواهد شد چرا که با کمبودهای احتمالی ارز، مشکلات مربوط به تبدیل ارز مورد نیاز همچنین معضلاتی در حوزه انتقال ارز مواجه خواهیم شد.» وی ادامه داد: «ممکن است هزینه تمام شده برای برخی شرکت‌های داخلی افزایش یابد و طبیعتا در این زمینه مقاومت‌هایی در شورای عالی بیمه و هیات وزیران وجود خواهد داشت که می‌تواند مشکلاتی را در تامین دارو واکسن و ملزومات پزشکی ایجاد کند اما باید بدانیم که تمام این مباحث، بحث‌های داخلی است و ما را مسئول کرده‌اند که اجازه ندهیم برای مردم نگرانی پیش آید.»

وزیر بهداشت افزود: «از منظر اهداف کلی که تداوم آرمان‌هاست نیز باید به نحوی نقش آفرین باشیم که بتوانیم نقشه دشمنان را نقش بر آب کنیم. مسلم است که دشمن در تولید نارضایتی و تبلیغ آن تلاش می‌کند و در دو دسته کردن مردم به غنی و فقیر، فساد و غیر فساد و کارآمد و ناکارآمد تلاش می‌کند؛ موضوعی که شناخته شده است اما متاسفانه برخی دوستان قسم خورده ما بدون آنکه خود متوجه باشند آب به آسیاب دشمن می‌ریزند. ما باید از تمام هوش و توان‌مان استفاده کنیم تا مردم در ماه‌های آینده با کمترین مشکل مواجه شوند. عمیقا معتقدم که ما حتما می‌توانیم این کار را انجام دهیم البته این موضوع تا حد زیادی بستگی به دستگاه‌هایی دارد که باید به ما کمک کنند مانند وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، سازمان برنامه و بودجه و مهمتر از همه بانک مرکزی.»

هاشمی اضافه کرد: «خوشبختانه هماهنگی خوبی میان دستگاه‌های مختلف وجود دارد و بسیار خوب هم پیش رفته‌ایم؛ به طوری‌که تا کنون بیش از یک سوم خریدهایمان انجام و تلاش شده که در چرخه تولید کمترین مشکل را داشته باشیم. در زمینه واردات نیز در زمینه توزیع و نظارت باید با کمک معاونان غذا و دارو به سرانجام قابل قبولی از نگاه مردم برسیم. در همین راستا لازم است اطلاعات کامل از منطقه خودتان را به ستاد اعلام کنید.»

وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت ستاد تدابیر ویژه در وزارت بهداشت(Health) به دبیری دکتر دیناروند و عضویت معاونان وزارت بهداشت و بازرسی کل این وزارتخانه، اظهارکرد: «این ستاد تقریبا در هر هفته تشکیل جلسه می‌دهد و یکی از وظایف آن اطلاع از کمبودهای احتمالی است. معاونان غذا و دارو می‌توانند کمک کنند تا اطلاعات کم نقصی به این ستاد داده شود و به این ترتیب بدانیم که چه کمبودهایی در پیش است. بر همین اساس نظام کسب اطلاع و واکنش سریع را راه اندازی کرده‌ایم و تا ۱۰ روز آینده به شما ابلاغ خواهد شد.»

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش در مقایسه افزایش قیمت خدمات و کالاها با قیمت دارو گفت: «ای کاش میزان افزایش قیمت خدمات و کالاها حداقل به اندازه دارو بود. در این حوزه بسیار خوب عمل کرده‌ایم و از همه شما معاونان غذا و دارو، جامعه داروسازان، تولید کنندگان و توزیع کنندگان تشکر می‌کنم اما باید مراقب افرادی باشیم که ممکن است بخواهند این خدمات ارزشمند را لکه دار کنند بنابراین ضمن اینکه با ارائه اطلاعات دقیق، ستاد را به روز رسانی می‌کنید. باید بگویم که در حوزه دارو بر خلاف تجهیزات بسیار راحت‌تر می‌توان کنترل‌ها را انجام داد و به‌راحتی می‌توان بر داروها و کالاهای سلامت محور نظارت کرد البته اشکالی بین پخش و داروخانه وجود دارد که در این زمینه نیز شرکت‌ها موظف شدند موجودی خود را اعلام کنند چرا که این شرکت‌ها ارز دولتی می‌گیرند و متعهد شده‌اند که به‌موقع جنس وارد کنند بنابراین کنترل‌های لازم صورت می‌گیرد تا شرکت‌ها موجودی انباشته نداشته باشند و شما نیز همین مسیر را در داروخانه کنترل خواهید کرد.»

وزیر بهداشت همچنین بر کنترل نسخ پزشکان نیز تاکید و اظهارکرد: «در این زمینه نیز داروهای خاص، بیماران خاص و پزشکان خاص مهم هستند. آن دسته از پزشکانی را که احساس می‌کنید می‌توانند به چرخه تامین دارو آسیب وارد کنند، شناسایی کنید و با استفاده از نظام پزشکی استان و تعزیرات کج رفتاری‌ها و بدرفتاری‌ها را از همان ابتدا اصلاح کنید.»

وی ادامه داد: «در عین حال یک سری از داروها هستند که جزو فارماکوپه نیستند و به استناد قانون مصوب مجلس، پزشک حق تجویز آن‌ها را ندارد. موارد تخلف در این زمینه باید به سازمان نظام پزشکی ارجاع و برای آنها پرونده تشکیل شود اما موارد استثنائی در این حوزه نیز ساز و کارشان مشخص است و باید تایید شود که یک داروی خاص که جزو فارماکوپه نیست و واقعا برای یک ایرانی ضروری است و باید وارد شود.»

هاشمی در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر تامین داروی مورد نیاز بیماران خاص گفت: «باید از بیماران خاص مانند بیماران تالاسمی، هموفیلی، کلیوی،‌ ام اس، سرطان، ای بی، اوتیسم، بیماران مزمن اعصاب و روان مراقبت کنیم. تاکید می‌کنم در داروی این بیماران نباید نسبت به گذشته تغییری ایجاد شود. مگر درآمد این بیماران چقدر است‌؟ مشخص است که حتی هزینه یک قوطی شیر خشک در سبد هزینه‌های این بیماران چه رنگ و نقشی دارد. باید خود را جای مردم و البته فقیرترین آنان بگذاریم. چرا که یک سری بیماری‌های ارثی به آن‌ها تحمیل شده است. باید تلاش کنیم که حداقل ما باری برای آن‌ها نباشیم و سعی کنیم گرفتاری برایشان ایجاد نشود.»

هاشمی با اشاره به اهمیت اجرای راهنماهای بالینی ادامه داد: «البته این مبحث بیشتر بر عهده بیمه‌هاست و باید به عنوان خریدار خدمت از راهنماهای بالینی استفاده کنند اما اگر بیمه‌ها کمکی از شما خواستند باید توجه لازم را داشته باشید.»

وزیر بهداشت افزود: «خودمان را جای مردم بگذاریم و اجازه ندهیم در ماه‌های پیش رو و در این بخش آزار و آسیبی به مردم وارد شود. در این راستا باید مرکز و فرماندهی را از کمبودهای احتمالی مطلع کنیم. ما وظیفه‌مان را در مرکز انجام خواهیم داد به طوری‌که ابلاغ کرده‌ام که از مجموع پولی که به وزارت بهداشت می‌آید حداقل 25 درصد باید در دارو و تجهیزات پزشکی صرف شود. یکی از مشکلات در حوزه‌های تولید، توزیع و واردات، نقدینگی است و در همین راستا باید بتوانند مهمترین نقش خود را در این زمینه ایفا کنند. شهادت می‌دهم که همکاران‌مان در ستاد شبانه روزی تلاش می‌کنند بنابراین همه کمک خواهند کرد تا کمترین مشکل را داشته باشیم.»

وی اضافه کرد: «در دوران دولت یازدهم و دوازدهم مذاکراتی شروع شد و ادامه یافت که حاصل آن معاهده‌ای به نام برجام بود اما آمریکا به‌صورت یک جانبه از آن خارج شد و جدای از تحریم‌های خود، تحریم‌های ثانویه را نیز اعمال کرد. پس از آن نیز تلاش کرد که بتواند کاری کند تا نفت ایران صادر نشود و به این ترتیب ایران را وارد مذاکره‌ای کند که حاصل آن مشخص است. آمریکایی‌ها به غیر از رابطه‌ای که با شاه سعودی و برخی از کشورهای منطقه دارند، راضی نخواهند شد. آنها جز نوکری، هیچ رابطه دیگری را حداقل در منطقه ما نمی‌پذیرند که قطعا این موضوع از سوی مردم ما پذیرفته شده نیست. بنابراین شرایطی که پیش می‌آید، تحمیلی خواهد بود.»

وزیر بهداشت در ادامه گفت:‌ «مقام معظم رهبری نیز تکلیف را روشن کردند. اینکه ما چه استفاده‌ای می‌توانیم از این شرایط داشته باشیم مهم است. در اینکه باید شرایط را برای مردم هموار کرد تردیدی نیست اما نکته دیگر آن است که اکنون اقتصاد مقاومتی می‌تواند شکلی واقعی به خود بگیرد. شاید ترامپ با تحریم‌هایی در حوزه هواپیمایی، نقل و انتقال و ... بخواهد فشار وارد کند اما کمک غیر مستقیمی که این تحریم‌ها می‌توانند برای ما داشته باشند جدای از وحدت ملی، تقویت اقتصاد مقاومتی در کشور خواهد بود. باید از این فرصت برای تقویت تولید ملی استفاده شود. بر همین اساس آحاد جامعه پزشکی اعم از پزشکان، دندانپزشکان، پرستاران، داروسازان و ... باید گام‌های موثرتری برداریم. باید باور کنیم که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی می‌توانیم بسیاری از انواع وارداتی را در داخل کشور تولید کنیم و با حمایت از تولید ملی، داروهای خارجی که تولید مشابه داخلی دارند را مشمول ارزهای ویژه نکنیم.»

هاشمی ادامه داد: «ما باید بتوانیم در سفره بزرگ بهداشت، درمان و خدمات سلامت طوری رفتار کنیم که مردم کمترین آسیب را ببینند. در عین حال با وجود حمایت از تولید ملی به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که دارو یا ماده اولیه‌ای وارد بازار شود که کیفیت لازم را نداشته باشد یا کیفیتی پایین‌تر از مشابه خارجی داشته باشد. سخت گیری‌ها در این حوزه بسیار زیاد است.» وی خطاب به رسانه‌ها نیز گفت: «رسانه‌ها دائم سوال نکنند که دارو چه می‌شود چرا که همین سوال اضطراب در جامعه ایجاد می‌کند. برگزاری چنین جلساتی شاهدی بر آن است که همگان تلاش می‌کنند که در این حوزه گرفتاری برای مردم ایجاد نشود.»

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه این همایش درباره نظارت‌ها در حوزه دارو گفت: «نظارت‌ها در حوزه دارو شدید است اما کافی نیست. در حوزه تجهیزات نیز نظارت‌ها مقداری ضعیف‌تر است که باید تشدید شود. نظارت‌هایی که ما اعمال می‌کنیم نافی نظارت‌های مردمی نیست بنابراین مردم هر جا احساس کردند احتکاری صورت گرفته یا مشکلی وجود دارد، مراتب را به شماره ۱۹۰ اعلام کنند.»

وی افزود: «رئیس جمهور در زمینه تامین ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی دستور داده‌ است و به آن عمل نیز می‌شود. مشکلی در این زمینه وجود ندارد و همین نرخ ارز تا پایان فروردین ۹۸ برای داروها و تجهیزات تامین خواهد شد.»

هاشمی تاکید کرد: «باید بدانیم که مکمل‌ها دارو نیستند و به ویژه در حوزه بدنسازی و ... از ارز دولتی استفاده نمی‌کنند و به همین دلیل مشمول تغییر قیمت می‌شوند اما ۲۲ هزار قلم دارو واکسن و ... تحت پوشش ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند.» وی در پایان به خبرنگاران گفت: «شرکت‌هایی را تبلیغ و تقویت خواهیم کرد که در این روزهای سخت کنارمان خواهند بود.»

نظر شما