شناسهٔ خبر: 27405318 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر پژوهشکده پسته ایران:

تغییرات اقلیمی مهمترین علت کاهش محصول پسته است

رفسنجان - مدیر پژوهشکده پسته ایران یکی از مهمترین دلایل کاهش محصول پسته و طغیان آفات را تغییرات اقلیمی ذکر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علی اسماعیل‌پور چهارشنبه شب در نشست خبری با تبریک روز خبرنگار، اظهار داشت: مرکز تحقیقات پسته کشور در سال ۷۲ به عنوان یک مؤسسه ملی در رفسنجان راه اندازی شد؛ زیرا سطح زیر کشت پسته در رفسنجان بیشتر از سایر نقاط کشور است. این مرکز که امروز به نام پژوهشکده پسته نامگذاری شده کار تحقیق، آموزش و ترویج کشاورزی را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به وضعیت پسته و کشاورزی در شهرستان و استان و سایر شهرهای پسته‌خیز کشور، افزود: شغل ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم رفسنجان کشاورزی است و این راه درآمد عمده مردم این شهرستان بوده و از این راه امرار معاش می کنند.

مدیر پژوهشکده پسته ایران با اشاره به اینکه خلأ زیادی بین تحقیقات و کشاورز وجود دارد، یادآور شد: برای ۷۰ تا ۸۰ درصد مشکلاتی که در بحث پسته وجود دارد مطلب و جواب داریم که اینها منتقل نشده است و برگزاری کلاس، استفاده از نشریات و آموزش همگانی در این راستا می‌تواند کمک کند.

اسماعیل پور عنوان کرد: در بحث کنترل آفات، پسیل از بیشترین آفاتی است که پسته را شامل می‌شود و برای مسائل و مشکلات این آفت و سایر آفات و بیماری‌ها تحقیقاتی صورت گرفته است.

مدیر پژوهشکده پسته ایران با بیان این مطلب که بحران آب از مسائل حادی است که در اکثر مناطق پسته‌کاری وجود دارد، افزود: زمانی که آب‌های زیرزمینی تحلیل می‌رود کیفیت آب هم کم می‌شود که تحقیقات در این زمینه نمی‌تواند کاری انجام دهد.

اسماعیل پور تصریح کرد: در حال حاضر پسته در ۲۷ استان کشور کشت می شود و حتی استان‌های غربی هم به کشت این محصول روی آورده اند.

وی به کمبود محصول امسال اشاره و تصریح کرد: مشکل عمده سال جاری کم محصولی یا به اصطلاح کم‌باری درخت است؛ اما در همین شرایط کم بار هم می‌توانستیم محصول خوبی داشته باشیم که به دلیل تغییرات اقلیمی از کمبود سرما در زمستان و افزایش دما در اسفندماه و گرمای فروردین با کم محصولی مواجه شدیم.

مدیر پژوهشکده پسته ایران تصریح کرد: تغییرات اقلیمی موضوعی است که روی پسته اثر گذاشته و یکی از مهمترین دلایل کاهش محصول و طغیان آفات تغییرات اقلیمی است.

اسماعیل پور تأکید کرد: تاجران و کشاورزان ما پسته را بیشتر به صورت خام عرضه می‌کنند که خام فروشی پسته توجیه پذیر نیست و می‌توانیم از میوه، چوب، گل و... سایر متعلقات پسته ارزش افزوده ایجاد کرده و درآمد کسب کنیم و به صنایع تبدیلی پسته رو بیاوریم.

وی به سمپاشی های بی رویه درختان پسته نیز اشاره کرد و گفت: ما عادت کردیم برای کوچکترین آفت سمپاشی کنیم در حالی که امروز مبارزه تلفیقی توصیه می‌شود و سمپاشی در دنیا آخرین حربه است.

مدیر پژوهشکده پسته ایران در خصوص عدم کارآیی سموم تبیین کرد: در سال‌های گذشته بیش از ۷۰ نوع سموم علیه آفات پسته آزمایش شده است و هر آفتی شرایط خاص بیولوژی دارد و نوشتن یک نسخه واحد برای هیچ آفتی امکانپذیر نیست.

اسماعیل پور ادامه داد: یک بخش سرخشکیدگی طی سال‌های گذشته هم بوده و امسال هم وجود دارد که شوری آب عامل عمده آن است در شرایطی که شوری وجود دارد شاخه از محل تاج شروع به خشک شدن می‌کند.

مدیر پژوهشکده پسته ایران در پاسخ به خبرنگاری درباره انتقاد نماینده مردم رفسنجان و انار از پژوهشکده پسته مبنی بر اینکه این پژوهشکده راهکاری برای کشاورز پسته کار ارائه نکرده و مشکلات گریبان کشاورز را گرفته است، توضیح داد: انتقادات نماینده ناشی از مشاوره اشتباهی بود که به وی داده شده بود اما با رایزنی وی موفق شدیم بتوانیم با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ارتباط بگیریم و مشکلات و مسائل پسته را در سطح ملی برطرف کنیم.

اسماعیل پور اضافه کرد: بر اساس اطلاعات نادرستی که به نماینده داده بودند وی از ما مسائلی را خواسته بود در حالی که ما در دادن مجوز سم‌فروشی و کیفیت سموم نقشی نداریم.

معاون پژوهشی پژوهشکده پسته ایران نیز در این نشست خبری اظهار داشت: اعتبارات سالانه پژوهشکده برای انجام تحقیقات سه میلیارد تومان است که ناکافی است.

محمد عبداللهی بیان داشت: اگر بخواهیم آبیاری به روش غرق‌آبی انجام دهیم باید ۷۰ درصد باغات حذف و ۳۰ درصد بمانند، چرا که آب کافی نداریم و با بهترین سیستم‌های آبیاری هم نمی‌توانیم تمام باغات را حفظ کنیم.

وی عنوان کرد: ما اشتباه کردیم که در منطقه این همه سطح زیر کشت پسته بردیم و باید برگردیم هزینه کنیم و روی درختان پرثمر کار کنیم.

عبداللهی تصریح کرد: اگر بتوانیم با دانش کشاورزی ایرانی از منابع کشورهای دیگر استفاده کنیم راه حل خوبی است یعنی با فروش دانش و استفاده از منابع آب و خاک دیگران محصول تولید کنیم.

نظر شما