شناسهٔ خبر: 27405209 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

افشای راهبرد آمریکا برای آوردن ایران پای میز مذاکره

سفیر آمریکا در آلمان، راهبرد این کشور را برای آوردن ایران پای میز مذاکره، تلاش برای افزایش فشارهای اقتصادی عنوان کرد

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

سفیر آمریکا در آلمان در یادداشتی برای یکی از نشریات این کشور از اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای با ایران و اعمال تحریم‌ها علیه این کشور دفاع کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان که از ماه می ماموریت خود را در این سمت آغاز کرده است، در قالب یادداشتی برای نشریه آلمانی «فوکوس» از تحریم‌های اقتصادی کشورش علیه ایران حمایت کرد. وی در عین حال به پیامدهای این اقدام برای شرکت‌های آلمانی که با ایران همکاری می‌کنند، پرداخته است.

این مقام آمریکایی در این مطلب مدعی شد که پس از اینکه ایالت متحده هفته گذشته شماری از تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد، ایرانی‌ها به تحریم‌های آمریکا اعتراض نکردند بلکه از دولت خواستند تا اصلاحات و قانونمداری را در پیش بگیرد. مردم شعار مرگ بر آمریکا سر نمی دادند بلکه فریاد می‌زدند مرگ بر تورم و بیکاری و به شرایط نابسامان اقتصادی کشورشان اعتراض می‌کردند.

گرنل که دیدگاه‌هایش به ترامپ نزدیک است و به اتخاذ سیاست‌های جنجالی در آلمان شهرت دارد، از زمان شروع فعالیت در آلمان در چندین مورد هدف انتقاد مقامات و رسانه‌های این کشور قرار گرفته است. وی ضمن متهم کردن ایران به هزینه برای اقدامات تروریستی در این مطلب نوشته است که آمریکا هم مانند اروپا چنین عملکردی را محکوم می‌کند و با اعلام اینکه واشنگتن می‌خواهد که حرف‌ها عملی شوند نوشته است: «با اجرای قاطعانه تحریم‌ها می‌خواهیم فشار مالی بر دولت ایران را به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش دهیم و آنها را پای میز مذاکره بکشانیم تا به این وسیله درباره مسایل امنیتی صحبت کنیم» و از آنجایی که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یک پیمان نبود، «دونالد ترامپ» توانست آمریکا را از آن خارج کند و تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را بار دیگر اعمال کند.

این مقام آمریکایی از ایران به‌عنوان عامل تهدیدکننده در خاورمیانه و همسایگان و اروپا یاد کرده و نوشته است: «روز ششم آگوست (۱۵ مرداد ماه) که مهلت ۹۰ روزه پایان یافت، گام مهمی در این روند برداشته شد. تحریم‌های دیگری مربوط به برنامه هسته ای، روز ۵ نوامبر (۱۳ آبان) باز خواهند گشت که هدف آنها بخش نفتی ایران است.»

سفیر آمریکا در آلمان نوشت که در کنار نفت، ایالات متحده تحریم‌های ثانویه را در مورد بخش مالی ایران اعمال خواهد کرد که معاملات خاص از سوی موسسات مالی خارجی با بانک مرکزی ایران را تحت تاثیر قرار خواهند داد. وی مدعی شده که مقامات عالی ایران از بانک مرکزی به عنوان پوششی مشروع برای انجام معاملاتی استفاده می‌کنند تا از سازمان‌های تروریستی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا آنها را عامل خشونت و بی ثباتی در سوریه، لبنان، عراق، نوار غزه و یمن می‌دانند و تحت تعقیب قرار داده‌اند، حمایت کنند.

گرنل مدعی شد که تلاش‌های ایران برای جابجایی پول به تضعیف یکپارچگی ساختار مالی جهانی و بانک‌ها در سراسر اروپا منجر می‌شود. وی در بخش دیگری از این مطلب نوشت: «ما از اینکه متوجه شدیم که بانک مرکزی فدرال آلمان خطر فعالیت های مالی مشکوک ایران را شناسایی کرده و به تازگی قوانین خود را سخت‌تر کرد تا به این وسیله از انتقال صدها میلیون دلار به خزانه رژیم جلوگیری کند، خرسندیم. این دقیقا همان اقدام مشترک ضروری است که به روشنی به ایران پیام می‌دهد مبنی بر اینکه ایالات متحده و متحدانش همچنان در سراسر جهان متحد هستند. ما برای تضمین امنیت و حفاظت از سیستم‌های مالی خود در برابر اقدامات بی‌ثبات کننده ایران، فعالیت‌هایی خواهیم داشت.»

وی با اشاره به اینکه ایالات متحده و اروپا در مورد ایران نگرانی‌های امنیتی مشترکی دارند نوشت: «ایالات متحده اقداماتی را صورت خواهد داد تا از امنیت مشترکمان محافظت کند و با سختگیری، از سیستم مالی ما در برابر فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران مواظبت کند. دولت‌ها نقش مهمی در شناسایی و جلوگیری از فعالیت‌های مالی مشکوک دارند. بخش خصوصی هم می‌تواند با خروج از پروژه‌هایی که به سوء‌استفاده بازیگران مخرب در ایران برای فعالیت‌های شرم آور و حمایت‌های مالی آنها منجر می‌شود، نقش مهمی ایفا کند.»

گرنل در ادامه نوشته است که آن شرکت‌های آلمانی درست تصمیم می‌گیرند که به بازارهای بزرگتر و با ثبات‌تر متصل می‌شوند و امکان دسترسی آزاد خود به نظام مالی ایالات متحده را فراهم می‌کنند و افزود: «ما افتخار می‌کنیم که بانکداری آمریکا نقش مهمی در تجارت بین الملل ایفا می‌کند. اما (بانکداری آمریکا) برای آنهایی که با ایران تجارت می‌کنند و یا بر اساس تحریم‌های ما عمل نمی‌کنند، باز نیست. سیاست‌های تحریمی ما به این دلیل کارایی دارد که تضمین می‌کند، هر که به سیستم مالی آمریکا دسترسی دارد با صداقت و شفافیت و با توجه به ارزش‌های مشترک ما با شرکای اروپایی‌مان عمل می‌کند.»

ترامپ در تاریخ ۸ ماه می ( ۱۸ اردیبهشت) طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

وی همچنین گفت که تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه ۹۰ تا ۱۸۰ روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

 

نظر شما