شناسهٔ خبر: 27405142 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

جزئیات نشست شرکت بازآفرینی شهری ایران با سازمان هلال احمر؛

ورود وزارت راه و شهرسازی به اقدامات فرهنگی و اجتماعی بازآفرینی/ پیگیری تفاهم نامه مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و جمعیت هلال احمر

نشست کمیته راهبری ستاد ملی بازآفرینی شهری با موضوع بررسی عملکرد سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در شرکت بازآفرینی شهری ایران، برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت باز آفرینی شهری ایران، نشست کمیته راهبری ستاد ملی بازآفرینی شهری با موضوع بررسی عملکرد سازمان جوانان جمعیت هلال احمر برگزار در شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد.

دراین کمیته، محمد جمور، مدیرکل دفتر ستاد ملی باز آفرینی شهری پایدار،حبیب خراسانی، رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات، زهرا اسکندری، مدیر کل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی، مهدی مرزدارانی، معاون دفتر طرح، برنامه و بودجه و تعدادی از کارشناسان دفتر ستاد ملی باز آفرینی شهری پایدار حضور داشتند.

کبری محمدی، مشاور آموزش و پژوهش در سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با حضور در این نشست، گزارشی از اقدامات انجام شده در رابطه با فعالیتها و اقدامات این سازمان در خصوص کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ارائه داد.

مهمترین هدف سازمان جمعیت جوانان هلال احمر

محمدی با اشاره به اینکه برقراری صلح، تفاهم و دوستی میان ملت ها و مذاهب، تسکین آلام بشری، تامین احترام، حمایت از زندگی و سلامت انسان ها،هدف اصلی سازمان جوانان هلال احمر است، گفت: جمعیت هلال احمر با قدمتی ۹۴ ساله دارای چهار سازمان تخصصی امداد و نجات، جوانان، داوطلبان و تدارکات پزشکی است.

وی استراتژی ۲۰۲۰ و Y.E.S  را از اهداف اصلی سازمان امور جوانان دانست و اظهار داشت: اهداف استراتژی ۲۰۲۰ مربوط به تمام اقدمات و فعالیتهای جمعیت هلال احمر است که از سوی فدراسیون بین المللی تنظیم و به ۱۹۰ کشورِ دارای جمعیت هلال احمر ابلاغ شد. استراتژی بعدی در خصوص سیاستگذاری و برنامه ریزی سازمان های جوانان جمعیت هلال احمر است که در کل کشورها مورد توجه قرار دارد.

برنامه راهبردی ۱۰ ساله جمعیت هلال احمر

محمدی با اشاره به برنامه راهبردی ۱۰ ساله جمعیت هلال احمر، گفت: فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و بشر دوستانه با محوریت کودکان، نوجوانان و جوانان با هدف کاهش آسیب های اجتماعی در جمعیت هلال احمر مورد توجه است.

استراتژی ۲۰۲۰ هلال احمر

وی در خصوص برنامه استراتژی ۲۰۲۰ سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، توضیح داد: در اهداف برنامه استراتژی ۲۰۲۰ ، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به مقولاتی نظیر نجات زندگی افراد، حفاظت از معاش، امکانپذیر ساختن زندگی سالم و ایمن، ترویج انسجام اجتماعی، فرهنگی، ضد خشونت و صلح  توجه دارد.

جزئیات طرح‌های پیشگیرانه هلال احمر

مشاور آموزش و پژوهشِ سازمان جوانان جمعیت هلال احمر درباره هدف کلی اجرای طرح های پیشگیرانه در حوزه آسیب های اجتماعی در این سازمان، بیان کرد: توانمندسازی و توسعه ظرفیت اجتماعی سازمان جوانان در مناطق حاشیه نشین برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی بر اساس چارچوب و اصول، ارزش ها و برنامه های راهبردی ۱۰ ساله است.

وی ادامه داد: سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، در راستای اجرای بند۷ از ماده ۳ اساسنامه جمعیت هلال احمر با تصویب مجلس شورای اسلامی برای اداره امور جوانان تشکیل شده است. همچنین، توانمندسازی و توسعه ظرفیت اجتماعی اعضای این سازمان در مناطق حاشیه نشین (بویژه جوانان و نوجوانان) و کارکنان جمعیت هلال احمر در رابطه با کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در چارچوب اصول، ارزش ها و برنامه راهبردی ۱۰ ساله جمعیت تدوین شده است. 

تفاهم نامه شرکت بازآفرینی با هلال احمر

به گفته مشاور آموزش و پژوهش سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، سال گذشته تفام نامه ای میان سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و شرکت بازآفرینی شهری ایران، منعقد و مقرر شد کمیته مشترک راه اندازی شود اما تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده است.

جزئیات یک تفاهم نامه دیگر

وی با اشاره به تفاهم نامه سه جانبه وزارت کشور، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و ستاد مبارزه با مواد مخدر به امضا رسید، گفت: این تفاهم نامه به منظور آموزش خانواده ها و اقدامات پیشگیرانه با موضوع مواد مخدر به امضا رسید. در این رابطه، ۲۰ منطقه در ۱۰ استان شناسایی و رویکردمان آشنایی خانوارهای ساکن در این مناطق با فعالیت های هلال احمر و آسیب های مواد مخدر است.

محمدی، سازمان جمعیت هلال احمر را ظرفیت جدیدی در حوزه بازآفرینی دانست و بیان کرد: متاسفانه جمعیت هلال احمر به جلسات ستاد ملی بازآفرینی شهری دعوت نمی شود اما باید بپذیریم این سازمان، پایگاه مورد اعتماد مردم است که می توان از این ظرفیت برای اجرای برنامه و سیاست های بازآفرینی شهری استفاده کرد.

محورهای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی

وی اظهار داشت: پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توسعه کارآفرینی، تربیت و آموزش اعضا به عنوان تسهیلگر و مربی در پیشگیری از اعتیاد، توسعه و تقویت اردوهای فرهنگی و آموزشی با رویکرد نشاط اجتماعی مورد توجه جمعیت هلال احمر در زمینه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی است.

بازآفرینی ۲۷۰۰ محله بر اساس برنامه ششم توسعه

در ادامه این نشست، محمد جمور، مدیرکل دفتر ستاد ملی باز آفرینی شهری پایدار با اشاره به برنامه ششم توسعه کشور، توضیح داد: تا پایان برنامه ششم توسعه، ۲۷۰۰ محله در کل کشور، توسعه، احیاء و بازآفرینی می شود. بر اساس برنامه ملی باز آفرینی شهری، پنج جامعه هدف باید به حداقل استانداردهای زندگی برسند.

وی افزود: برنامه ملی بازآفرینی شهری براساس ۹ محور است که شش محور آن برنامه های فرهنگی و اجتماعی و سه محور کالبدی است.

مدیرکل دفتر ستاد ملی باز آفرینی شهری پایدار با اشاره به سند ملی بازآفرینی شهری و قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری، اظهار داشت: بر اساس ماده ۱۶ قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت های ناکارامد شهری، وظایف و تکلیف همه دستگاه‌های عضو ستادهای شهرستانی ، استانی و ملی مشخص شده است.

تاکید دولت بر بازآفرینی شهری

وی با بیان اینکه دستگاههای عضو ستاد موظف به امر بازآفرینی هستند، تاکید کرد: تاکید دولت بر این است که طبق برنامه ششم، توسعه بازآفرینی در ۲۷۰۰ محله با کمک همه دستگاهها و سازمانهای عضو ستادها صورت گیرد.

جمور گفت: بافت های میانی درونی، خالی از سکنه و به محلی برای معضلات اجتماعی تبدیل شده است. ساکنان به تدریج اصالت خود را از دست می دهند و جایگزین آنها افرادی با هویت مختلف شده اند.

 ورود وزارت راه و شهرسازی به اقدامات فرهنگی و اجتماعیِ بازآفرینی

حبیب خراسانی، رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات در این نشست با بیان اینکه اقدامات دستگاه‌ها و نهادها عضو ستادهای باز آفرینی ذیل برنامه باز آفرینی شهری است، اظهار داشت: معاون وزیر کار در نشست ستاد ملی بازافرینی گزارشی در خصوص صندوق های خرد ارائه داد که اعضای ستاد با این گزارش اختلاف نظر داشتند.

به گفته خراسانی، وزارت راه و شهرسازی به حوزه فرهنگی و اجتماعیِ بازآفرینی شهری ورود کرده است. با وجود اقدامات ارزنده سازمان جمعیت جوانان هلال احمر اما این سوال مطرح می شود که بر اساس گزارش این سازمان، مولف های شناسایی ۲۰ منطقه حاشیه نشین در ۱۰ استان بر چه اساس و پایه بوده است.

وی ادامه داد: شرکت بازآفرینی شهری ایران بر اساس برنامه ششم توسعه کشور بازآفرینی ۲۷۰۰ محله را در دستور کار دارد و به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی، طی ۲۰ سال گذشته در زمینه مطالعه و شناسایی محلات هدف هزینه سنگینی پرداخت کرد.

خراسانی افزود: با اطمینان می گویم بخش اعظمی از فعالیت های جمعیت هلال احمر با شرکت بازآفرینی شهری در این مناطق متناقض است.

ظرفیت بالای جمعیت جوانان هلال احمر در بازآفرینی

وی بر پیگیری دوباره تفاهم نامه مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران با جمعیت هلال احمر تاکید و دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران را مسئول پیگیری این موضوع کرد.

رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات با بیان اینکه جمیت جوانان هلال احمر ظرفیت مناسبی در حوزه بازآفرینی دارد، بیان کرد: سهم و نقش شرکت بازآفرینی شهری ایران و جمعیت هلال احمر بر اساس این تفاهم نامه مشخص می شود؛ بر اساس این تفاهم نامه می توانیم از توان و پتانسیل سازمان بهزیستی و سازمان امور اجتماعی وزارت کشور استفاده کنیم. /

نظر شما