شناسهٔ خبر: 27404931 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

رئیس‌جمهور آمریکا مجوز امنیتی رئیس سابق سیا را لغو کرد

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه «مجوز امنیتی» «جان برنان»، رئیس سابق سیا را باطل کرد. با این حکم، دسترسی برنان به برخی اطلاعات طبقه‌بندی‌شده قطع خواهد شد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /«سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز چهارشنبه گفت: «آقای برنان اخیراً از جایگاه خودش به عنوان مقام ارشد سابق و دسترسی‌هایش به اطلاعات بسیار حساس برای طرح ادعاهای بی‌اساس و زننده استفاده کرده است.»

پیش از این روزنامه فایننشال‌تایمز گزارش داده بود ترامپ در صدد است مجوزهای امنیتی شماری از مقام‌های سابق اطلاعاتی که از او به دلیل عملکردش در دیدار با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه انتقاد کرده‌اند را لغو کند.

جان برنان بعد از دیدار ترامپ با پوتین در شهر هلسینکی به شدت از آن انتقاد کرده بود. او در توئیترش نوشت: «عملکرد ترامپ در کنفرانس خبری در هلسینکی، به آستانه "جرائم جدی و بزهکاری" رسیده و از آن هم تجاوز کرده است. هیچ چیز کم از خیانت نداشت. سخنان ترامپ نه تنها ناشی از سبک‌مغزی بود، نشان داد او کاملاً نوچه پوتین است. میهن‌پرستان جمهوری‌خواه: کجا هستید؟»

در آمریکا برخورداری از مجوزهای امنیتی به مقام‌های اطلاعاتی امکان می‌دهد بعد از خروج از دولت به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده دسترسی داشته باشند.

خبرنگار امنیتی-دفاعی VOA به نقل از منابع آگاه روز چهارشنبه گزارش داده دولت ترامپ لغو مجوز امنیتی برای چند مقام اطلاعاتی سابق دیگر آمریکا را هم در دست بررسی دارد.

ترامپ روز ۲۵ تیر در شهر «هلسینکی»، پایتخت فنلاند ابتدا با پوتین دیدار کرد و بعد از آن در یک نشست مشترک خبری با او حاضر شد.

در جلسه پرسش و پاسخ، بسیاری از خبرنگاران از ترامپ درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ سئوال پرسیده و از او خواستند در حضور پوتین او را بابت این موضوع شماتت کند.

ترامپ در پاسخ‌ها هر گونه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را رد کرد و گفت پوتین در جلسه خصوصی با او دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده است. او همچنین تصریح کرد دلیلی وجود ندارد روسیه این کار را «انجام داده باشد.»

بلافاصله بعد از این نشست خبری، سیلی از حملات، از سیاستمداران هم‌حزبی ترامپ تا دموکرات‌ها و رسانه‌ها و کارشناسان روانه ترامپ شد و او به تضعیف نهادهای اطلاعاتی آمریکا در حضور رهبر یک کشور متخاصم متهم شد.

او در اثر این فشارها چندین بار مجبور شده از سخنانش در کنفرانس خبری هلسینکی عقب‌نشینی کند، البته تناقض‌گویی‌های جزئی او هم جنجال‌های بزرگ به پا کرده‌اند.

ترامپ در اولین عقب‌نشینی چند روز بعد از این دیدار گفت فیلم کنفرانس خبری با پوتین را مرور کرده و متوجه شده که یک جمله را جابجا گفته و به جای گفتن اینکه «دلیلی وجود ندارد روسیه این کار را انجام نداده باشد» گفته «دلیلی وجود ندارد روسیه این کار را انجام داده باشد. رسانه‌های آمریکا با انتشار متن کامل سخنان ترامپ، این ادعای وی که اشتباه او تنها بیان یک جمله بوده را رد کردند.

یک روز بعد، او در یک نشست خبری یک بار دیگر تأکید کرد که می‌پذیرد روسیه در انتخابات آمریکا دخالت کرده، با وجود این، به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا دخالت‌های روسیه در انتخابات ادامه دارد پاسخ داد: «خیر.»

از آنجا که این موضع‌گیری با ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا متناقض بود، یک بار دیگر حملات علیه او آغاز شد و کاخ سفید در نشست خبری گفت ترامپ به سوالی دیگر پاسخ منفی داده و منظورش از آن، تداوم نداشتن دخالت‌ روسیه در انتخابات نبوده است.  / فارس

نظر شما