شناسهٔ خبر: 27404331 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

26 مرداد؛ بازگشت پرستوهایی که عزت آفرین شدند

به گزارش ایرنا، 26 مرداد در تقویم جمهوری اسلامی یک روز به یاد ماندنی و ثبت شده از بازگشت پرستوهای عاشقی است که با سجده بر خاک وطن از مرز خسروی استان کرمانشاه

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، 26 مرداد در تقویم جمهوری اسلامی یک روز به یاد ماندنی و ثبت شده از بازگشت پرستوهای عاشقی است که با سجده بر خاک وطن از مرز خسروی استان کرمانشاه وارد کشور شدند.
در این روز به یاد ماندنی عکاسان و خبرنگاران آن روز لحظه های نابی را ثبت کردند که کمتر کسی است که آن روز را به یاد نداشته باشد.
26 مرداد در واقع مشقت روزهایی را یاد آوری می کند که در کنار تحمل دوران پر مشقت اسارت در اردوگاه های بعثی، آزادگان جانباز و ایثارگران فداکار با خود درس شجاعت، وحدت و مقاومت آوردند.
پرستوهای عاشق 26 مرداد آمدند، با پا رفته بودند بی پا و دست برگشتند، با چشم باز رفته بودند با چشم های نابینا شده زیر باتوم های بعثی ها برگشتند، آنهایی که بی پا و بی دست و دلهایی پرخون آمدند؛ اما محکم و استوارتر درس شجاعت و ایستادگی را که از کودکی از مکتب اهل بیت آموخته بودند، با خود به میهن به ارمغان آوردند.
'مراد حسن زاده' آزاده و جانباز دوران دفاع مقدس روستای دهستان پایین بخش مرکزی شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان است که یکم دی ماه سال 40 در این شهرستان به دنیا آمد و درحالی که 18 ساله بود در سال 60 راهی جبهه های جنگ شد.
وی روز دوم فروردین سال 61 در عملیات فتح المبین در منطقه دشت عباس به اسارت نیروهای بعثی عراق در آمد و به مدت 8 سال و 5 ماه و 26 روز در زندان های الانبار، استخبارات، الرومادی و اردوگاه های 1، 2، 3،4 و موصل سال های تلخ اسارت را به جان خرید.
این آزاده سال های اسارت در زندان های عراق اما اسارت را نعمتی برای به دست آوردن آزادی می داند و از امام راحل به عنوان 'دری گهربار' یاد می کند که نامش هیچ گاه در تاریخ فراموش نخواهد شد.
او که در دوران اسارت نیز طبع شعرش قوی بوده؛ اما سخنانش را با قطعه شعری که خودش در وصف امام راحل سروده است، آغاز می کند: 'بردلم بود که گردی به سرایت گردم، بردلم بود که موهش نوایت گردم'
'بر دلم بود که ای اسوه ی عشق و عرفان، تو بمانی و من هدف تیربلایت گردم'
'شد زمانی که در آن کنج اسارت طی شد، به امیدی که دمی محو ولایت گردم'
'بودی ای روح خدایی که به روز مشعر، من ناچیز چو گردی به سرایت گردم'
حسن زاده از 'مرحوم حجت الاسلام سید علی اکبر ابوترابی' به عنوان چراغ روشنی برای اسرای ایرانی در زندان های رژیم بعث عراق یاد می کند که شخصیت ایشان و دلدادگی رزمندگان هم چون شمع و پروانه بود. می گوید: پنج سال از دوران اسارتم در اردوگاه موصل یک در کنار مرحوم ابوترابی گذشت، اگر ایشان در زندان در کنار اسیران نبودند شاید نصف آن ها به کشور بازنمی گشتند، زیرا ما تجربه اسارت نداشتیم درحالی که مرحوم ابوترابی 15 سال در کنار امام در نجف بودند.
حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی اکبر ابوترابی متولد سال 1318 در قزوین بود که به عنوان نماینده تهران در مجلس چهارم و پنجم و عضو موسس جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی فعالیت داشت. وی به سبب تحمل اسارت در جریان جنگ ایران و عراق به سید آزادگان مشهور بود.
حجت الاسلام ابوترابی سید آزادگان در روز 26 آذرماه سال 1359 پس از نبردهای سخت با دشمنان بعثی در جبهه های خوزستان، به اسارت آنها درآمد و مدت 10 سال را در اسارتگاه های مختلف سپری کرد.
وی در دوازدهم خرداد 1379 در مسیر زیارت حرم علی بن موسی الرضا (ع) به همراه پدرش آیت الله سیدعباس ابوترابی فرد بر اثر سانحه رانندگی درگذشت و پیکر هر دو در صحن آزادی حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.
'مراد حسن زاده'، این آزاده حاجی آبادی وحدت در زندان های اسارت را باعث موفقیت اسیران می داند و می گوید: اگر وحدت رزمندگان در زندان ها نبود سختی های زیادی را باید تحمل می کردیم. می گوید: زندان های صدام فقط شکنجه بود و سختی، نماز و دعا ممنوع بود، به سختی می توانستیم یک قرآن را 60 نفری بخوانیم باید پنج آیه پنج آیه بین این تعداد اسیر تقسیم می کردیم.
حسن زاده اما از زنانی شجاع ایرانی در زندان های رژیم بعثی یاد می کند که در زندان های صدام هم چون مردان سختی ها و تلخی های اسارت را تحمل می کردند، می گوید: به یاد دارم زمانی که می خواستیم اخبار جنگ را به این سه زن شجاع منتقل کنیم، از رادیویی که به سختی آن را پیدا کرده بودیم اخبار را زیر پتو می نوشتیم و زیربرنج های داخل بشقاب می گذاشتیم و با ترفندهای خاصی به دست این سه اسیر می رساندیم تا کمی از اخبار و وقایع جنگ مطلع شوند.
وی می گوید: خودم در این هشت ساله اسارت بارها شاهد بودم که اسیران با شجاعت و شهامت روزهای سخت اسارت را تحمل می کردند و هنوز صحنه های تلخ و شیرین از خود گذشتگی را به برای زنده ماندن همدیگر را به یاد دارم.
این رزمنده هرمزگانی از این که بسیاری از مسوولان امروز کشور حتی روز 26 مرداد سالروز ورود آزادگان به کشور را از یاد برده اند، گلایه می کند، می گوید: امروز اگر شما به عنوان خبرنگار در سطح شهر از مردم بپرسید 26 مرداد چه روزی است بیشتر مردم نمی دانند واقعا در این روز چه اتفاق مهمی صورت گرفت.
حسن زاده می گوید: چون خودم یک بار همراه خبرنگاری در شهر این حرکت را انجام دادم و دیده ام، می دانم که امروز برخی مردم و حتی مسوولان درد اسارت را درک نمی کنند، می گوید: امروز درد اسارت درونی است کسی احساس نمی کند، وقتی می گوییم یک هفته بدون لباس و غذا در اردوگاه الانبار صدام اعتصاب غذا کردیم و یا من پنج ساعت بیهوش بودم و حتی ناخن های دستهایم را با انبردستی کشیدند برخی نمی توانند حتی آن را تصور کنند.
این رزمنده حاجی آبادی عنوان می کند: تمامی آزاده هایی که 9 سال اسارت بوده اند، جانباز 50 درصد محسوب می شوند درحالی که استثنا من با 8 سال و 5 ماه و 26 روز جانباز 40 درصد هستیم، او با خنده ای تلخ ادامه می دهد: شاید اگر بیشتر در زندان های صدام شکنجه می شدم امروز احتمالا درصد جانبازی ام بالاتربود!
حسن زاده که 26 مرداد سال 69 از زندان های عراق به میهن اسلامی ایران بازگشته است، می گوید: برخی مسوولان حتی اطلاعاتی از صبر و استقامت اسیران دوران دفاع مقدس در زندان های صدام ندارند درحالی که این اسیران بودند که در زندان های رژیم صدام با صبر، استقامت و عزت برای جمهوری اسلامی ایران آبرو خریدند.
وی که بازنشسته مخابرات حاجی آباد است و در حوزه کشاورزی مشغول فعالیت بوده اما از سختی های و مشکلاتی می گوید که باعث رکود تولید و اشتغال کشاورزی شده است، می گوید: برخی متاسفانه بجای امید به کشاورز چرخ لای کارکشاورزان می گذارند.
این جانباز که دارای چهار فرزند دانش آموخته در رشته های دکترای کشاورزی، دکترای عمران گرایش آب، دندانپزشک و علوم آزمایشگاهی است، آرزو دارد مسوولان به کار تولید و اشتغال جوانان از جمله در حوزه کشاورزی اهمیت بدهند تا فرصت اشتغال برای جوانان بیشتری در حوزه کشاورزی شهرستان حاجی آباد فراهم شود.
استان هرمزگان دارای یکهزار و 260 شهید، پنج هزار جانباز و 340 آزاده است که از این تعداد 110شهید، 140 جانباز و 17 آزاده متعلق به شهرستان حاجی آباد است.
گزارش از: فرنگیس حمزه ای ماشاری خبرنگار ایرنا هرمزگان
9887 /6048
انتهای پیام

نظر شما