شناسهٔ خبر: 27404119 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شیرازی: کری‌های ورزشگاه باید در حد فوتبال باقی بماند/عمده شعار های لیدر ها فحش و ناسزا است

رئیس هیات فوتبال تهران گفت: کری خوانی در ورزشگاه باید در حد فوتبال باقی بماند و نباید سمت برخی مسائل غیر ورزشی برود.

صاحب‌خبر -

حبیب الله شیرازی در گفت و گو با  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره نا آرامی های اخیر در ورزشگاه های میزبان دیدارهای لیگ برتر فوتبال ایران بیان کرد: اگر بخواهیم بازی استقلال و تراکتورسازی را آسیب شناسی کنیم، می بینیم حاشیه و درگیری در فوتبال یک امر عادی است و نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا بین هواداران درگیری به وجود می آید اما کری های فوتبالی باید در حد ورزشی باقی بماند.

شیرازی: کری های ورزشگاه باید در حد فوتبال باقی بماند/ طراحان شعار قومیتی و نژادی از عوامل نفوذی هستند

معاونت فرهنگی باشگاه ها باید در بحث آموزش مکارم اخلاقی به هواداران  بیشتر فعالیت کنند

او ادامه داد: در کل سه ضلع باشگاه، رسانه و عوامل برگزاری بازی در اجتناب و پرهیز از اینگونه درگیری ها نقش اساسی دارند. باشگاه های ما پیشوند فرهنگی- ورزشی دارند اما آیا معاونت فرهنگی در باشگاه هایی مانند استقلال و پرسپولیس وجود دارد یا اگر هم وجود داشته باشد این معاونت فعال است؟ باید معاونت فرهنگی باشگاه ها را فعال کنیم چراکه وظیفه این نهاد آموزش مکارم اخلاقی و روحیه جوانمردی به هواداران است. تا چه اندازه ای روی این بحث کار شده است؟

باید عوامل پیشگیری از محرومیت باشگاه ها به هواداران  آموزش داده شود

شیرازی افزود: برخی تماشاگران فرزندان خود را به ورزشگاه می آورند و باید از هواداران بخواهیم در این مکان سیگار نکشند چراکه دود نه تنها برای سلامتی این بچه ها بلکه برای خودشان هم مضر است. معاونت فرهنگی باید به هواداران آموزش دهد استفاده از مواد محترقه، سنگ و چوب منجر به محرومیت و جریمه باشگاه می شود. بارها AFC و کمیته انضباطی فدراسیون تیم ها را جریمه کرده اند.

بخش عمده ای از شعار لیدرها در ورزشگاه ها فحش و ناسزا است

رئیس هیات فوتبال تهران ضمن تاکید بر آموزش به اعضای کانون هواداران باشگاه ها تصریح کرد: مدیران باشگاه ها به چه میزان روی کانون هواداران خود اشراف دارند؟ آیا معاونت فرهنگی باشگاه ها کنترلی روی شعار دادن لیدرها دارد؟ تا چه اندازه این شعارها با روحیه جوانمردی تناسب دارد. بخش عمده ای از شعارهایی که در ورزشگاه سر داده می شود، فحش و ناسزا است. پیش از برگزاری هر بازی باید معاونت فرهنگی باشگاه با لیدرها جلسه بگذارد تا متناسب با آن دیدار از شعارهای ورزشی و اخلاقی استفاده شود. اگر مدام به حریف اهانت شود هواداران آن هم ساکت نمی نشینند و سکوها سمت جنجال می رود. لیدرها نقشی اساسی در آرام سازی فضای سکوها دارند تا از این طریق توجه تماشاگران به صحنه های مهیج بازی جلب شود.

شیرازی: کری های ورزشگاه باید در حد فوتبال باقی بماند/ طراحان شعار قومیتی و نژادی از عوامل نفوذی هستند

برخی هواداران عادت کرده اند شکست تیمشان را گردن داور اندازند و صندلی بشکنند

شیرازی افزود: تشکیلاتی شدن کانون هواداران باشگاه ها، آموزش به هواداران و لیدرها، جلوگیری از طرح شعارهای قومیتی و سیاسی، افزایش ظرفیت هواداران پس از شکست تیم از راه های کنترل سکوها است. متاسفانه هواداران عادت کرده اند بلافاصله پس از شکست تیم محبوبشان تقصیر را گردن داور اندازند یا به دلیل عصبانی بودن از عملکرد کادرفنی و همچنین صندلی ها را شکسته و به داخل زمین صندلی و سنگ پرتاب می کنند.

از طریق فروش بلیت به صورت الکترونیکی می توان حواشی ورزشگاه ها را کاهش داد

شیرازی درباره فروش الکترونیکی بلیت بازی های لیگ برتر گفت: سازمان لیگ از سال گذشته بلیت فروشی را به باشگاه ها واگذار کرد و همچنان بلیت ها به صورت دستی فروش می رود. وقتی صندلی های ورزشگاه آزادی شماره دارد چرا نباید بلیت ها الکترونیکی فروخته شود تا جایگاه هر فرد مشخص شود. نکته عجیب اینست که با وجود فروش بلیت های ۲ طرف جایگاه ویژه همه تماشاگران یک سمت منتقل می شوند. نیروی انتظامی به دلیل بازسازی ۲ جایگاه ۳۵ و ۳۶ هواداران را به یک سمت می فرستد و باید باشگاه ها به تعداد گنجایش آن جایگاه بلیت بفروشند.

شیرازی: کری های ورزشگاه باید در حد فوتبال باقی بماند/ طراحان شعار قومیتی و نژادی از عوامل نفوذی هستند

ارائه اخبار متناقض و متفاوت ذهن هواداران را مخدوش می کند و باید از این امر اجتناب شود

او درمورد نقش رسانه ها در آرام سازی فضای درزشگاه بیان کرد: رسانه ها هم باید برنامه های خاصی برای آموزش هواداران تولید کنند یا با ارائه گزارش های ویژه در این راه مشارکت داشته باشند. من دیده ام باشگاه های اروپایی رسانه خاصی دارند که اخبار دقیق را از این طریق به هواداران تحویل می دهند درحالیکه درفوتبال ایران به صورت مثال برای جذب یک بازیکن از سوی باشگاه اخبار متناقض و متفاوتی می شنوید که این امر ذهن هوادار را مخدوش می کند. تیم های اروپایی همیشه سعی دارند هواداران خود را از اخبار تنش زا دور نگه دارند. پیشنهاد می کنم شبکه های تلویزیونی هم نیم تا یک ساعت از زمان خود را به باشگاه های پرطرفدار اختصاص دهند تا مطالب درست از این طریق منتقل شود. این امر می تواند فضای مناسبی فراهم کند.

بستر مناسبی برای ایجاد گیت های ویژه بازرسی در ورزشگاه های ایران وجود ندارد

شیرازی درمورد نقش ساختار درست ورزشگاه ها در کاهش حواشی بیان کرد: باید در ورزشگاه ها بستر مناسبی برای ایجاد گیت های ویژه بازرسی هواداران فراهم شود. در بازی پرسپولیس و استقلال خوزستان دیدید بدون اینکه بازرسی درستی صورت بگیرد،تماشاگران با خود سنگ به ورزشگاه غدیر آورده بودند. اگر گیت های بازرسی در ورزشگاه ها وجود داشته باشد تماشاگران به راحتی با خود سنگ و چوب نمی آورند و این حواشی هم کمتر می شود.

با دوربین مداربسته و شماره صندلی ها می توان متخلفان را شناسایی کرد

او ادامه داد: از طرفی باید طبق قانون ۱۰ درصد ظرفیت ورزشگاه در اختیار هواداران میهمان قرار بگیرد و بین آنها هم مانعی باشد تا احتمال بروز درگیری کاهش یابد. در بازی استقلال و تراکتورسازی حدود ۱۰۵ هوادار و ۱۵ مامور نیروی انتظامی مصدوم شدند و باید امنیت ورزشگاه ها را بالا برد. از طریق دوربین های مداربسته و شماره صندلی ها می توان متخلفان را شناسایی و با آنها برخورد کرد. متاسفانه افرادی با هدف های غیر ورزشی به استادیوم می آیند و جو را متشنج می کنند. نباید اجازه داد چنین افرادی بین هوادارانی که برای لذت بردن از فوتبال به ورزشگاه می آیند نفوذ کنند.

 

شیرازی: کری های ورزشگاه باید در حد فوتبال باقی بماند/ طراحان شعار قومیتی و نژادی از عوامل نفوذی هستند

رئیس هیات فوتبال تهران درمورد تجربه برخورد با هولیگانیسم در فوتبال اروپا اظهار داشت: سازمان لیگ، هیات فوتبال، باشگاه ها و اصحاب رسانه می توانند با برگزاری یک جلسه مشترک و بهره گیری از راهکارهای فوتبال حرفه ای برای برخورد با اخلالگران به شکل شایسته ای این موضوع را مدیریت کنند.

انتهای پیام/

نظر شما