شناسهٔ خبر: 27402942 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

ابراز "ندامت عمیق" امپراتور ژاپن از جنگ

امپراتور آکی‌هیتو در آخرین حضورش در تخت سلطنت، در مراسم سالانه تسلیم ژاپن در جنگ جهانی دوم ابراز "ندامت عمیق" خود را درباره وقوع این درگیری به زبان آورد و همزمان، نخست‌وزیر ژاپن متعهد شد تا دیگر "وحشت‌های دوران جنگ" تکرار نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اوایل امروز چهارشنبه هم شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به معبد جنجالی یادبود قربانیان جنگ در توکیو موسوم به یاسوکونی پیشکشی ارسال کرد اما شخصا به آنجا نرفت و این احتمال می‌رود که او روابط با سئول و پکن را جزو ملاحظات قرار داده است.

بازدیدهای گذشته رهبران ژاپن از یاسوکونی خشم چین و کره‌جنوبی را برانگیخته بود زیرا این معبد ۱۴ تن از رهبران دوران جنگ ژاپن که در دادگاه‌ها به عنوان مجرمان جنگی شناخته می‌شوند و سایر قربانیان را در خود جای داده است.

روابط چین با ژاپن از دیرباز بر سر آنچه پکن ناکامی توکیو در پرداخت غرامت بابت اشغال بخش‌هایی از چین پیش و حین جنگ جهانی دوم می‌داند، تیره است اما اخیرا هم مناسبات دو طرف دستخوش تحولاتی شده است. ژاپن، شبه جزیره کره را نیز از ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ به اشغال خود درآورد و خاطرات تلخ آن هنوز هم برای کره‌ای ها جانسوز است.

آکی‌هیتو، امپراتور سالخورده ژاپن در مراسم قربانیان جنگ تاکید کرد: با نگاهی بر زمان‌های صلح‌آمیز که سال‌ها پس از جنگ به طول انجامیده است و با تفکر بر گذشته ما و احساس ندامت عمیق ما، به شدت امیدوارم که ویرانی جنگ هرگز دوباره تکرار نشود.

 امپراتور ۸۴ ساله ژاپن که سال آتی از سلطنت کناره‌گیری می‌کند، نقشی همانند سمبل صلح، دموکراسی و سازش را در سه دهه سلطنت خود ایفا کرده است و بارها برای ادای احترام به قربانیان جنگ از تمام ملیت‌ها از میادین دوران جنگ بازدید به عمل آورده است.

در همین حال نخست‌وزیر ژاپن امروز متعهد شد تا هرگز دوباره "وحشت‌های جنگ" را تکرار نکند. او گفت: من متواضعانه با گذشته برخورد می‌کند و قاطعانه به این وعده پایبندم.

یکی از قانونگذاران حزب حاکم لیبرال دموکراتیک، پیشکش آبه را تقدیم معبد یاسوکونی کرد و گفت، نخست‌وزیر ژاپن از او خواسته است تا برای روح درگذشتگان دعا کند و اینکه او ابراز تاسف کرده است که شخصا نمی‌تواند ادای احترام کند.

آبه از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۲ تنها یکبار شخصا به این معبد رفته است. بازدید دسامبر ۲۰۱۳ او از این مکان جنجالی خشم چین و کره‌جنوبی را برانگیخت و موجب شد تا ایالات متحده ابراز تاسف کند. از آن زمان او فقط هدایایش را به این معبد می‌فرستد.

 

نظر شما