شناسهٔ خبر: 27402868 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

ارتباط پروبیوتیک‌ها با سیستم گوارش

صاحب‌خبر -

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های ریزی هستند که فواید زیادی برای میزبان خود دارند. بدن ما برای حفظ عملکرد خود و سالم ماندن، به تمام انواع میکروارگانیسم‌ها وابسته است و پروبیوتیک‌ها در این مورد نقش دارند.

 

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های ریزی هستند که فواید زیادی برای میزبان خود دارند. بدن ما برای حفظ عملکرد خود و سالم ماندن، به تمام انواع میکروارگانیسم‌‌ها وابسته است و پروبیوتیک‌ها در این مورد نقش دارند. پروبیوتیک‌ها، باکتریهای مفیدی هستند که ما در سیستم خود به آنها نیاز داریم.

 

پروبیوتیک‌ها از سلامت دهان گرفته تا روده‌ها را تامین می‌کنند و به ما کمک می‌کنند میکروارگانیسم‌های مضر مانند میکروبها را کنترل کنیم. در شرایط ایده آل، پروبیوتیک‌ها به گوارش کمک کرده و جذب مواد مغذی را بهبود می‌دهند. پروبیوتیک‌ها به طور طبیعی در غذاهای تخمیر شده وجود دارند اما می‌توانید از انواع مکمل آن نیز استفاده کنید.

 

پروبیوتیک و گوارش

پروبیوتیک‌ها به مشکلات گوارشی مانند قولنج شکمی، یبوست، بیماری کرون، سندرم روده التهابی، سندرم روده تحریک پذیر، عدم تحمل لاکتوز و کولیت زخمی کمک می‌کنند.

 

در مورد پروبیوتیک‌ها و تاثیر آنها بر سیستم گوارش نکاتی وجود دارد که باید بدانید.

 

. اکوسیستم‌های گوارشی متفاوتند. افرادی که یبوست دارند دارای اکوسیستم‌های متفاوتی از میکروارگانیسم‌ها نسبت به کسانی هستند که یبوست ندارند. چیزی که نمی‌دانیم این است که یبوست، علت تاثیر این اکوسیستم‌های متفاوت است یا معلول آنها.

 

. پروبیوتیک‌ها، سطح pH را پایین می‌آورند که برای حرکت سریع‌تر و ساده‌تر مدفوع، مفید است.

 

. پروبیوتیک‌ها می‌توانند اسهال ناشی از آنتی بیوتیک‌ها را بهبود بدهند. پروبیوتیک‌ها در تسکین اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک‌ها مفیدند. پروبیوتیک‌‌ها، باکتریهای مفیدی را که به دست آنتی بیوتیک‌ها نابود شده‌اند دوباره تکثیر می‌کنند.

 

. پروبیوتیک‌ها می‌توانند به جذب پروتئین‌ها و همچنین سایر ویتامین‌ها و مواد مغذی کمک کنند.

 

. همه‌ی پروبیوتیک‌ها یکسان نیستند و برای فهم تاثیر هر کدام از آنها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

پروبیوتیک‌‌ها به این دلیل که خورده می‌شوند، میزان تاثیر آنها به این بستگی دارد که چقدر خوب بتوانند در محیط بسیار اسیدی معده و روده دوام بیاورند. باکیفیت‌ترین پروبیوتیک‌ها از معده عبور کرده و وارد روده‌‌ها می‌شوند، یعنی جایی که مواد مغذی جذب می‌شوند. اینجا جایی است که پروبیوتیک‌ها، عملکرد و تاثیر خود را بروز می‌دهند.

 

پروبیوتیک‌ها زنده‌اند، بنابراین زیست پذیری و دوام آنها می‌تواند تحت تاثیر هر گونه مشکلی در ذخیره و بسته بندی محصول قرار بگیرد.

 

چگونه از پروبیوتیک‌ها برای سلامت گوارش استفاده کنیم؟

برای بهره بردن از فواید پروبیوتیک‌ها باید مصرف روزانه‌ی آنها را افزایش بدهید. می‌توانید از منابع غذایی یا مکمل‌ها استفاده کنید. بسیاری از غذاهای سنتی دارای پروبیوتیک‌ هستند مانند: ساورکرات، کیمچی، کفیر، ماست یونانی و کومبوجا.

 

مصرف پروبیوتیک‌ها را کم کم افزایش بدهید و به هرگونه عارضه‌ی جانبی آن توجه داشته باشید، چه مثبت و چه منفی.

 

چند نکته در مصرف پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها را در زمانهای خاصی با توجه به وعده‌های غذایی مصرف کنید

 

پروبیوتیک‌ها را پیش از غذا یا همراه غذا مصرف کنید، نه بعد از غذا.

 

پیش از مصرف مکمل پروبیوتیک، منابع طبیعی آن را مصرف کنید، به هر حال دریافت پروبیوتیک‌ها از منابع طبیعی معمولا مفیدتر است. منابع غذایی پروبیوتیک‌ها حاوی انواع متنوعی از پروبیوتیک‌هاست اما مکمل‌ها فقط حاوی یک نوع آن هستند.

 

سایر فواید پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها می‌توانند به کنترل سندرم روده تحریک پذیر، کلسترول بالا، جذب ناکافی مواد مغذی، اسهال، یبوست، عدم تحمل لاکتوز و افزایش وزن کمک کنند. کاهش عوارض جانبی هر کدام از این مشکلات می‌تواند کیفیت زندگی شما را بالا ببرد و سلامت عمومی‌تان را ارتقاء بدهد.

 

فواید پروبیوتیک‌ها در روده‌های شما، فراتر از سیستم گوارشی است. یک گوارش سالم موجب بهبود در سلامت روان و واکنش ایمنی می‌شود. پروبیوتیک‌ها با افزایش جذب پروتئین، به بدن کمک می کنند تا بعد از ورزش بهتر ریکاوری کرده و از دردهای عضلانی کاسته شود.

 

عوارض جانبی پروبیوتیک‌ها

مطالعات انجام شده، خطر خاصی در ارتباط با مصرف پروبیوتیک‌ها گزارش نکرده‌اند. شایع‌ترین عارضه‌ی جانبی پروبیوتیک‌ها، نفخ و گاستریت هستند. اگر با مصرف پروبیوتیک‌ها، واکنش‌های شدیدی مانند شکم درد نشان دادید، تدریجا مصرف آن را کم کنید. همیشه پیش از مصرف مکمل با پزشک مشورت کنید. نوزادان نارس نباید پروبیوتیک مصرف کنند.

 

هدی بانکی

 

نظر شما