شناسهٔ خبر: 27402425 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کمبود آب در استان تهران هم رخ نشان داد

مصرف آب در روزهای گرم تابستان خیلی بالا رفته به طوری که جمعه 5 مرداد رکورد مصرف آب در تهران شکسته شد و مصرف به سه میلیون و 450 هزار متر مکعب یعنی بیشتر از آب دریاچه چیتگر رسید.

صاحب‌خبر -

کمبود آب در استان تهران هم رخ نشان دادبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛​­ در این شرایط مسئولان مرکز کنترل آب شهر تهران، شبانه روز تلاش می کنند میزان مصرف و تولید آب را کنترل کنند تا منطقه ای با کسری و قطعی آب مواجه نشود حتی در شب ها با اعمال افت فشار آب، مخازن آبگیری می شود.


هر روز ساعت یک تا 2 بعد از ظهر تابستان، میزان مصرف به اوج خود یعنی تا 45 هزار لیتر بر ثانیه می رسد.


تداوم گرمای هوا،​ حتی در شب و کار کردن،​­بیش از سه میلیون کولر آبی در تهران اگر دلایل ­افزایش مصرف آب­باشد،​ جایی برای بد مصرفی شهروندان مثل شستن حیاط،​ کوچه و ماشین نمی ماند.

مدیر عامل شرکت تامین و تصفیه آبهای تهران می گوید: آب تصفیه شده تصفیه خانه های شهر تهران در84 مخزن شهر تهران برای مصرف ذخیره می شود 70 درصد از این آب از منابع سطحی و 30 درصد دیگر از منابع زیرزمینی و چاهها تامین می شود .
فریبرز صالحی افزود: در مرکز کنترل آب شهر تهران اگر مشکلی در سیستم آبرسانی پیش آید رصد و پیگیری می شود البته در سایر نقاط استان بیشتر از آب چاه برای شرب استفاده می کنند .

مدیر عامل آبفای استان تهران می گوید : در شهر تهران قطعی آب نداریم و اگر در شهرهای استان تهران، قطعی آب پیش آید بخاطر قطعی برق است.

محمدرضا بختیاری افزود: در غرب استان تهران در شهریار ، اندیشه و بهارستان چون از آب چاه برای شرب استفاده می شود با قطع برق آب نیز قطع می شود چون امکان نصب دیزل ژنراتور بر روی چاهها وجود ندارد و این شرایط در برخی نقاط جنوب تهران مانند شهر ری و باقر آباد نیز اتفاق می افتد.

میزان مصرف آب در شهر تهران به ازای هر نفر روزانه 220 تا 230 لیتر ­است که این میزان مصرف سنخیتی با کم آبی وسازگاری با کم آبی ندارد و هر سال با پایین رفتن سطح آبهای زیر زمینی هم منابع آبهای قابل دسترس کاهش می یابد وهم شاهد فرو نشست در دشتهای استان هستیم .

قائم مقام شرکت آبفای استان تهران افزود: عمق چاه های تامین کننده آب شرب در استان ،سال به سال بیشتر می شود و هم اکنون از چاه هایی با عمق 250 مترآب برداشت می کنیم در حالی که در دو دهه قبل عمق چاه ها بین 80 تا 100 متر بوده است.

نوذری پور اضافه کرد:​ در 30 سال گذشته 40 متر عمق آب زیر زمینی در دشت های ورامین و شهریار کاهش یافته است.

گرچه همکاری خوب و صرفه جویی مناسب در بخشهای مختلف باعث شد این روزها قطعی برق کمتری داشته باشیم اما بیشتر به فکر کسانی باشیم همزمان با قطع برق از نعمت آب هم محروم می شوند.

گزارش از : معصومه مرزبند­

نظر شما