شناسهٔ خبر: 27401695 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

دامنه نوسان محدود شد

تب بازار ارز فروکش کرد

صاحب‌خبر -

تب بازار ارز فروکش کرد

روز گذشته، قیمت دلار و سکه در مسیر نزولی قرار گرفت و تب هر دو بازار فروکش کرد. دلار با عقب‌نشینی از کانال ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومانی به سطح ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان قدم گذاشت. سکه نیز با ۹۰ هزار تومان کاهش روی مرز ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار گرفت.

به گزارش دنیای اقتصاد، به‌نظر می‌رسد، هر دو بازار در روزهای اخیر توان زیادی برای کاهش یا افزایش ندارند و نوسانات صعودی بلافاصله با تغییرات کاهشی جبران می‌شود. بورس نیز گرچه پس از ۲۱ روز، هفته را نزولی تمام کرد، اما سیگنالی تازه از نحوه قیمت‌گذاری می‌تواند موج سوم رونق سهام در سال ۹۷ را رقم بزند.

روز گذشته، بازار در ابتدای معاملات نوسان چندانی نداشت و در دامنه ۱۰ هزار و ۵۸۰ تا ۱۰ هزار و ۶۵۰ تومان تغییرات خود را به ثبت رساند. پس از ساعت ۲ بعدازظهر، فروشندگان قدرت بیشتری در بازار به‌دست آوردند و با عرضه خود قیمت را تا مرز ۱۰ هزار و ۵۴۰ تومان پایین بردند.

حدود ساعت ۴ بعدازظهر قیمت ۱۰ هزار و ۵۵۰ تومان برای دلار ثبت شد که نشان‌دهنده افت ۱۰۰ تومانی نسبت به قیمت روز سه‌شنبه بود. پس از این ساعت کمی قیمت در بازار رشد کرد. به گفته فعالان، بازار پس از التهاب غیرمنتظره‌ای که دوشنبه شب تجربه کرد، به‌دنبال برگشت به مسیر طبیعی است.

روز چهارشنبه، تب بازار می‌توان گفت به طور کامل خوابیده و خبری از خریدهای سنگین در بازار نبود. به گفته فعالان، بازار در روزهای اخیر بیشتر در یک دامنه معین نوسانات خود را ثبت می‌کند و تا زمانی که از این دامنه خارج نشود، حجم خریداران و فروشندگان تفاوت محسوسی نخواهد کرد. دامنه مجاز دلار از نظر معامله‌گران در شرایط کنونی ۱۰ هزار و ۳۰۰ تا ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان است. عبور از هر سمت این دامنه می‌تواند سرعت کاهش یا افزایش قیمت را شدت بخشد.

در روز کاهشی بازار ارز، سکه تمام بهار آزادی بیشتر میل به سوی قیمت‌های پایین‌تر داشت. سکه در این روز حتی تا کانال ۳ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان عقب نشست، هر چند که ساعت ۴ بعدازظهر روی مرز ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. این قیمت ۹۰ هزار تومان کمتر از قیمت بسته شده روز سه‌شنبه بود.

فعالان بازار باور دارند، در‌صورتی‌که سکه مرز ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی را بشکند، خریداران بیشتری به بازار خواهند رفت. در مقابل، شکست سطح ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی به معنای افزایش فنی قدرت فروشندگان خواهد بود. این روزها، سکه ازسوی متغیر جهانی اونس نیز تحت فشار قرار گرفته و در‌صورتی‌که فضای بازار ارز آرامش خود را ادامه دهد، امکان دارد با افت بیشتر اونس جهانی، فلز گرانبهای داخلی نیز افت بیشتری را تجربه کند.

در این میان، تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده نیز می‌تواند سمت عرضه را بیشتر تقویت کند. به گفته فعالان، سکه تنها در صورتی می‌تواند روزهای آینده را با رشد سپری کند که قیمت دلار بار دیگر در مسیر افزایشی قرار بگیرد.

به گفته فعالان، با آغاز به کار بازار دوم، نوسانات در بازار آزاد ارز نیز کاهش پیدا کرده است و به باور معامله‌گران، تنها ورود سرفصل جدید تقاضا می‌تواند قیمت‌ها را صعودی کند؛ در مقابل، برای اینکه بخشی از دلارهای دپو شده به بازار برگردد و قیمت در مسیر کاهشی قرار بگیرد، متغیرهای انتظاری افراد باید تحت‌تاثیر قرار بگیرد.

برخی معامله‌گران باور دارند ممکن است گشایش‌های آینده بین‌المللی کمی فضای انتظاری را تغییر دهد. عده دیگری باور دارند، حتی اگر سیاست‌گذار نشان دهد که می‌تواند در دوران تحریم نوسانات قیمتی را تاحدی کنترل کند و نقدینگی را به جای بازار ارز و سکه به سایر بازارها منتقل کند، بخشی از دلارهای دپویی به بازار باز خواهند گشت. در این میان، عده دیگری باور دارند در‌صورتی‌که سرمایه‌گذاران احساس کنند، نوسانات قیمتی در دوران تحریم شدت بیشتری پیدا خواهد کرد، در موقعیت خرید وارد بازار خواهند شد.

آنچه مسلم است بازار در روزهای اخیر شرایط نسبتا عادی را پشت‌سر گذاشته و نوسانات قیمتی از یک دامنه مشخص خارج نشده است. بازار تنها دوشنبه شب حالت عادی نداشت و معامله‌گران پشت خط‌ها سعی کردند بازار را نوسانی کنند. نوسان‌گیران پشت خطی معمولا یک هدف مشخص را دنبال می‌کنند؛ آنها می‌خواهند با حجم معاملات محدود قیمت را از سطوح مقاومتی عبور دهند.

اما نوسان‌گیران از این سطح‌شکنی دو هدف را دنبال می‌کنند؛ اول اینکه زمینه‌ساز ورود تقاضای جدید به بازار شوند و سطح تقاضا را در روز بعد تحت‌تاثیر قرار دهند. دوم، زمینه سود خود را در معاملات فردا فراهم کنند.

نظر شما